Divoká jízda skrz Státy ve společnosti nesourodé dvojice tvořené přízemním Robertem Downeym Jr. a střeleným Zachem Galifianakisem. Zní to dobře, ale Todd Phillips natočil komedii sice pohodovou, ale scenáristicky nedotaženou.
Pauzu mezi
Pařbou ve Vegas a
Pařbou v Bangkoku vyplnil režisér Todd Phillips v roce 2010 komedií
Na doraz, do níž opět obsadil svůj komediální objev z první
Pařby, zarostlého tlouštíka Zacha Galifianakise, kterého tentokrát doplnil jednou z nejzářivějších hvězd současnosti - Robertem Downeym Jr. Komerční tažení ambiciózní variace na skvělou Hughesovu klasiku
Letadla, vlaky, automobily sice zaostalo za očekáváním, ale za 211 milionů dolarů, které pětašedesátimilionový snímek celosvětově utržil, se stydět rozhodně nemusí.
Děj je prostý jako jeden z jeho hrdinů. Seriózní architekt (Downey Jr.) spěchá za svou ženou, jež na druhém pobřeží Států co nevidět porodí. Bohužel, ještě před odbavením si na letišti omylem prohodí kufry s prapodivným zkouřeným individuem (Galifianakis). A to je začátek problémů, jež vyvrcholí zákazem létání a nutností přepravit se přes Ameriku autem, navíc ve společnosti výše zmíněného vymaštěnce. O tom, že jízda to bude divoká, nebezpečná, plná morálních ponaučení a na jejím konci skončí oba naprosto odlišní jedinci jako nejlepší kámoši, nikdo nepochybuje. Bohužel, není to ani zdaleka tak zábavné, jak by mohlo být.
Nefunguje už nejdůležitější prvek podobných námětů - chemie mezi hrdiny. Oba hlavní herci do svých rolí vůbec nezapadli. Downey je nevýrazný a po celou dobu působí jako by se nudil, naopak Galifianakis až příliš tlačí na pilu, zabíhá do extrémů a vůbec je vidět, že se Phillipsovi jeho improvizace vymkly kontrole. Takto nevyváženému hereckému tandemu jejich postupné sbližování prostě nelze věřit.
Horší ale je, že scénář důsledně zabíjí většinu dobře rozehraných situací a mnohokrát narazíte na scény, u kterých přímo cítíte v kostech, že směřují k pointě, jež vás konečně odrovná, ale namísto ní tvůrci šlápnou na brzdu a otočí úplně jiným směrem (zkoušky z herectví na odpočívadle, válečný veterán u přepážky). Dokonalý případ naprosto nevyužitého potenciálu prostředí a námětu. Hrdinové mohou být sebeodlišnější, sebezkouřenější a mohou mít klidně i trvalou, ale to vám dobrou komedii neudělá. Podobný pocit jsem měl například u
Tropické bouře, která je na tom ovšem stále o třídu lépe.
Na doraz vás tedy nerozesměje na plné obrátky a nedočkáte se žádné kultovní scény (masturbující pes či akční vozíčkář možná na někoho platí, osobně bych je ale označil za nejtrapnější okamžiky celého filmu). Na druhou stranu je třeba říci, že se po celou dobu film nese v pohodovém tempu, příjemně utíká a neměl bych problém si udělat repete. A mimochodem - akční scény stojí za to, stejně jako písničkový soundtrack.
OBRAZ A ZVUK:
Přepis obrazu z negativu do kodeku MPEG-4/AVC se vydařil. Hrany jsou ideálně ostré, pleťovky výborné a barvy čisté a jasné. Drobný šum způsobený převodem z analogu je sice patrný, ale nijak zvlášť neruší. Ačkoliv snímek vizuálně nenabízí žádné vychytávky a jeho obrazová kvalita je tak po většinu stopáže vcelku nevyužitá, neboť nejčastěji hledíme na dva chlapy, jak kecají v autě, těch několik akčních scén si užijete. Stejně tak jako úchvatné záběry na Grand Canyon.
To samé platí i o zvuku, který je v originále namixován v čistém 5.1 DTS-HD Master Audio (český dabing pak v 5.1 Dolby Digital) a vychutnáte si jej kromě dynamických scén převážně jen v hudebních přechodech. Český dabing bere hlavním hercům hodně z jejich už tak slabého výkonu, ale kvalitativně mu není moc co vytýkat (ani za co ho vyzdvihovat).
BONUSY:
Bonusová výbava se řadí k tomu slabšímu, a když si uvědomíme, že jde o novinku, jsou speciální materiály po informativní stránce přímo tragické. Čtyři vynechané scény ("chytře" rozdělené do dvou bonusů) zaujmou, dvě z nich dokonce patří k tomu nejlepšímu, co se ve filmu (ne)objevilo. Klip sestříhaný z akčních záběrů na třicet vteřin potěší. Nepovedené záběry přesně potvrzují, co je patrné již z filmu, a sice že se hodně improvizovalo a improvizace v Galifianakisově podání znamená jít až za hranice.
Nejzajímavějším bonusem je pak celá scéna ze sitcomu
Dva a půl chlapa, kde Galifianakisova postava, jež se snaží stát se hercem, vystupuje ve své první roli. Během skvělého několikaminutového skeče, jenž hravě strčí do kapsy celý film, si teprve naplno uvědomíte, jak humor v
Na doraz vázne. Všechny bonusy, jejichž zhlédnutí vám zabere slabou čtvrthodinku, jsou opatřeny českými titulky.
Vzhledem k povaze i žánru snímku a slabé bonusové výbavě je pak otázka, jestli se vyplatí investovat do Blu-ray vydání, nebo raději sáhnout po levnějším DVD. To už ale záleží na každém zvlášť, jak moc lpí na vysokém rozlišení.
Kompletní seznam bunusů:
- Kompletní scéna ve stylu “Dva a půl chlapa” s Ethanem Tremblayem
- Dodatečné scény
- Na doraz: Akce
- Na doraz: Příliš mnoho otázek
- Pro zasmání
TECHNICKÁ SPECIFIKACE:
Zvuk: 5.1 DTS-HD Master Audio anglický,
5.1 Dolby Digital český, 5.1 Dolby Digital polský, 5.1 Dolby Digital maďarský, 5.1 Dolby Digital ukrajinský, 5.1 Dolby Digital ruský
Titulky: české, polské, maďarské, ruské, slovinské, turecké, portugalské, bulharské, chorvatské, estonské, řecké, hebrejské, islandské, litevské, lotyšské, rumunské, anglické pro neslyšící
Obraz: 16:9, 2,35:1