© Vertical Entertainment
Ve francouzském špionážním thrilleru
Anna režiséra a scenáristy
Luca Bessona (
Leon,
Pátý element) sledujeme osudy pětadvacetileté Rusky Anny (
Sasha Luss), osiřelé feťačky, která si na začátku 90. let v Moskvě podala přihlášku k námořnictvu, ale nakonec o její schopnosti projevila zájem ruská tajná služba. Po roce tréninku se z Anny stává profesionální vražedkyně, maskující se za identitou supermodelky a ocitající se po pádu železné opony uprostřed střetu ruské KGB a americké CIA, které si obě udělají z Anny prakticky rukojmí, zatímco ona sama touží ze všeho nejvíc po svobodě.
Film
Anna výrazně připomíná jeden ze starších Bessonových snímků, a to konkrétně
Brutální Nikitu, jejíž hlavní hrdinka sdílí s Annou ledacos – drogovou minulost, východisko v podobě druhé šance na život pod křídly vládní špionážní agentury a následně i touhu vymanit se z jejích spárů. Dokonce se Anna v úvodu filmu stejně jako Nikita nachomýtne k loupežnému přepadení, až na to, že tentokrát se místo lékárny vykrádá bankomat. Na rozdíl od
Brutální Nikity se ale
Anna nebere tolik vážně, je mnohem méně syrová a tím pádem i méně fyzicky intenzivní a spíš jde o naleštěnou stylizovanou podívanou s pečlivě choreografovanými akčními scénami a s důrazem na dějové zvraty, špionážní intriky a spletitou zápletku plnou léček a lstí, podobně jako v nedávném
Atomic Blonde: Bez lítosti nebo v ještě nedávnější
Rudé volavce.
© Vertical Entertainment
Zároveň je potřeba říct, že té akce je v
Anně velice málo. V celém filmu dojde jen na dvě delší akční sekvence a ve skutečnosti jde takřka o konverzační film, v němž se vražedkyně Anna stává nejprve dvojitou a pak i trojitou agentkou, a protože si tím akorát stále silněji utahuje smyčku kolem krku, tak jí ve finále nezbude nic jiného než pokusit se vyzrát úplně na všechny. Symptomatické pro vyznění filmu je záměrně odosobněné herectví Sashy Luss, ztvárňující od emocí odstřižený stroj na zabíjení, jehož občasné projevování neklidu se vyznačuje obvykle jen zíráním do prázdna nebo naopak nějakou překvapivě útočnou reakcí. Co ale představuje silnou stránku filmu, relativně překvapivě vzhledem k Bessonovým scenáristickým počinům v řadě posledních let, je právě scénář (potažmo děj filmu), jenž je sice do určité míry překombinovaný, ale zároveň není hloupý ani vyloženě nesmyslný, má komplikovanou vypravěčskou strukturu, která ale zároveň není nepřehledná, a jednotlivé zvraty si stupidně nepodkopávají nohy (jen sem tam příliš spoléhají na šťastné náhody).
Na jednu stranu tak Luc Besson částečně vykrádá sám sebe, přičemž nic moc nového či svěžího rozhodně nepřináší, na stranu druhou je ale jeho
Anna i tak solidním žánrovým počinem s několika silnými okamžiky, byť doopravdy zaujmout a strhnout dokáže pravděpodobně jen málokoho.
© Magic Box
Blu-Ray:
Film
Anna vychází jak na DVD, tak na Blu-Ray, přičemž hlavní menu je na disku v češtině. K bonusům však bohužel není co napsat – žádné tu totiž nejsou. Ani na DVD, ani na Blu-Ray. Škoda.
Technické specifikace (Blu-ray):
Zvukové formáty: DTS-HD Master Audio 5.1 anglicky a česky
Titulky: české
Obrazové formáty: 16:9 / 2.39:1
V prodeji od 15. 1. 2020
Francie 2019, 118 minut
Český trailer k filmu Anna