
Děj následně spočívá v tom, že oba dospívající kluci úspěšně přičarují jen spodní polovinu otcova těla (kterou pak s sebou až do konce filmu tahají na vodítku) a jelikož k dokončení kouzla potřebují magický krystal, tak se vydají jej hledat na dobrodružnou výpravu, na níž je jim v patách policie i starostlivá maminka (a mají na to jen 24 hodin, jinak otcovy nohy zmizí a oni svou příležitost spatřit jej celého propásnou). A při trénování kouzel a prokazování odvahy samozřejmě oba hrdinové posílí i své bratrské pouto…
Jde tedy o příběh poměrně přímočarý a jeho hrdinové mají navíc celou misi usnadněnou tím, že mladší z nich má na kouzlení s čarodějnou holí přirozený talent, takže mu jde kouzlit velmi snadno, a ten starší je zas expertem na jakousi společenskou hru ve stylu Dračího doupěte, jíž s oblibou hraje, a která je údajně autenticky navržena podle historických reálií jejich světa, což při hledání krystalu přijde výrazně k užitku. Byť se tedy oba bratři musejí během nadcházejícího závodu s časem potýkat s lecjakými překážkami, tak těmi největšími jsou jim především nedostatek sebevědomí a trocha vzájemné řevnivosti.
I přes znatelný osobní vklad a poutavý námět však film Frčíme ani zdaleka nedosahuje kvalit některých starších děl od Pixaru, protože je oproti nim až příliš obyčejný, jednoduchý a skoupý na originální nápady. Například kombinování fantasy elementů s prostředím moderního velkoměsta vyčichne hned po pár prvních minutách, kdy film po hbitém úvodu představí jednorožce, obvykle prezentované v podobě majestátních čarokrásných stvoření, coby špinavou havěť přetahující se u popelnic o odpadky, ale dál už pak nic ani srovnatelně legračního nenabídne.
Z příběhu není jasné, kolika let se jeho postavy dožívají a jestli jejich přerod z prakticky primitivní společnosti do bodu, kdy cvičí před televizí aerobik a používají chytré telefony, trval několik století nebo jen několik desetiletí. Film se prostřednictvím teenagerské dvojice hrdinů natolik upíná k vidině otcova návratu, že opomíná poněkud nedoceněnou postavu za všech okolností podporující a milující maminky. Další vedlejší postavy zahrnují mimo jiné policistu-kentaura, motorkářský gang pankáčských víl nebo bájnou bestii mantikoru přeonačenou do podoby provozovatelky rodinné restaurace, z nichž sice žádná není k zahození, leč tvůrci se s nimi bohužel nezmůžou na víc než na pár hrátek se stereotypy a průměrné groteskové gagy. Hlavní hrdinové i jejich pouť jsou navrženi takovým způsobem, že lze předem snadno odhadnout, k jakým životním ponaučením snímek ve svém průběhu dospěje.

Film oplývá nostalgickými tématy, ať už je řeč o oprašování minulosti ve světě, který při spoléhání na nové technologie vytlačil tradiční postupy na okraj, nebo o vzpomínání postav na idealizovaného otce či na dávné časy. Mohlo by se tudíž zdát, že centrální emotivní rovinou snímku bude ona touha hrdinů prožít s tátou vzácné společné chvíle, jež s ním neměli šanci strávit v dětství, ve skutečnosti je jí však samotný průběh sbližování obou bratrů, kteří si přes všechny fyzické i charakterové odlišnosti musejí dojít k uvědomění toho, co je spojuje. Zlatý hřeb v tomto směru představuje citlivě pojatý závěr filmu, v němž se odrážejí reálné prožitky režiséra Dana Scanlona (Univerzita pro příšerky), který se svým starším bratrem též přišel v útlém věku o otce.


I přes tyto výtky však nelze pominout fakt, že v konkurenci rodinných animovaných filmů snímek Frčíme pořád představuje solidní nadprůměr, jenž úspěšně propojuje zábavu i dojetí, elegantně pracuje s většinou motivů a rekvizit, k příběhu dokáže upoutat pomocí vhodně zvolených dobrodružných elementů a ke svým postavám a jejich komplexním osobnostem přistupuje s pečlivostí a až rodičovskou něhou. I díky tomu je výsledkem převážně zdařilá podívaná, za kterou by se u Disneyho nebo u Dreamworks rozhodně nemuseli stydět, nicméně studio Pixar, z něhož vzešly zcela výjimečné a jedinečné klenoty jako Úžasňákovi, Hledá se Nemo, Ratatouille či V hlavě, už mnohokrát dokázalo uspokojit i podstatně větší nároky.
[Recenze původně vyšla na filmovém blogu FilmSpot.cz.]