Recenze: Obskurní vztahové drama Příliš osobní známost nespasí ani schopné herečky

Vydáno: 23.01.2020 08:00 - Jan Varga | foto: Bioscop

Na první pohled jde o komediální romantické drama ze života se spoustou emocí a humoru, leč to by za ním nesměli stát tvůrci, v jejichž podání působí věci jako „emoce“, „humor“ nebo „ze života“ jako cosi bizarního z jiného vesmíru.

Příliš osobní známostRecenzoval/a Jan Varga dne 23.01.2020 08:00. Na první pohled jde o komediální romantické drama ze života se spoustou emocí a humoru, leč to by za ním nesměli stát tvůrci, v jejichž podání působí věci jako „emoce“, „humor“ nebo „ze života“ jako cosi bizarního z jiného vesmíru. Hodnocení: 1
Příliš osobní známost
Příliš osobní známost
Komedie / Romantický
Česká republika, 2020 , 107 min.

Režie: Marta Ferencová
Scénář: Marta Ferencová, Eva Urbaníková
Kamera: Mário Ondriš
Herci: Eliška Balzerová, Tatiana Dyková, Petra Hřebíčková, Ľuboš Kostelný, Marián Mitaš, Predrag Miki Manojlović, Branislav Trifunović, Janko Popovic Volaric

Česká premiéra: 23.01.2020

Hodnocení: 2/10

Distributor: BIOSCOP

Janko Popovic Volaric, Petra Hřebíčková ve filmu  / Příliš osobní známostSvobodná web-designérka Natálie (Petra Hřebíčková) si jednoho dne padne do oka s ovdovělým Markem (Branislav Trifunović) a jeho pětiletou dcerkou (Valentýna Bečková). Následně se k nim nastěhuje do jejich rodinného domku, v němž spolu s nimi žije i Markova nepřátelsky vyhlížející tchýně Eva (Eliška Balzerová), která se po čase seznámí s jakýmsi stárnoucím hudebníkem (Predrag Miki Manojlović). Natáliina kamarádka, rozvedená masérka Simona (Tatiana Dyková), se zas trápí kvůli tomu, že soud přiklepl opatrovnictví jejího jedenáctiletého syna jejímu ex-manželovi, a vyrovnává se s tím pomocí nového vztahu se sexuálně náruživým malířem Viktorem (Janko Popovic Volaric). A pak se to všem začne komplikovat…

Petra Hřebíčková, Predrag Miki Manojlović, Eliška Balzerová ve filmu  / Příliš osobní známost
Snímek Příliš osobní známost je dílem režisérky a scenáristky Marty Ferencové (ŘachandaVšechno nebo nic), natočeným podle slovenské knižní předlohy spisovatelky Evity Twardzik Urbaníkové (která se podílela i na tvorbě scénáře). Ačkoli se může zdát, že film vypráví o třech vzájemně propletených romantických liniích, tak ve skutečnosti je pro jeho příběh podstatná akorát linie věnovaná Natálii, zatímco Simonina linie je spíše okrajová a Evina linie je vyloženě nadbytečná a výplňová. I přes zdánlivou obsahovou pestrost tak film trpí zásadní příběhovou prázdnotou – pořádně se v něm začne něco dít v podstatě až ke konci a do té doby se řeší převážně banality a neexistující pseudo-problémy (např. Eva se sice nějakou dobu tváří, že bude dělat Natálii v Markově domácnosti dusné peklo, ale pak se z nich až překvapivě rychle stanou kamarádky).
 
Z hlediska žánru jde o film poměrně obtížně zařaditelný. Začíná jako lehký vztahový lifestylový mix dramatu a komedie, přičemž ale veškeré komediální prvky v něm jsou poněkud navíc a vůbec nefungují (vtipné ani legrační není na filmu prakticky nic, přestože snaha byla). V posledních zhruba dvaceti minutách pak snímek zmutuje do tíživého, syrového a zcela nekomediálního psychodramatu, v němž si jeho hrdinové sahají na samé dno. Obávám se však, že to neuspokojí ani příznivce tíživých dramat, ani fanoušky vztahových komedií (přičemž záměrem tvůrců bylo zřejmě uspokojit oba tábory naráz, což byla předem prohraná bitva – a její výsledek je povážlivě strašlivý).

Eliška Balzerová, Petra Hřebíčková ve filmu  / Příliš osobní známost
V první polovině jde hlavně o to, aby se hlavní hrdinky spárovaly s nějakými muži a těžil se z toho „humor“ (Natálii její nápadník zaskočí svou předčasnou ejakulací, po Simoně zas chce její přítel sex tak často, až ji z toho pálí přirození, ale než aby mu o tom řekla, tak si radši tajně máčí rozbolavělý rozkrok v lavoru s vylouhovaným řepíkem…), přičemž dochází mimo jiné i k trapno-bizarním průpovídkám, jako třeba „Můj penis je štětec a ty jsi moje plátno“ (vyřčeno během soulože). Komediální scény typu „babička se narychlo snaží schovat plech s koláčem a schová ho do myčky, která se omylem zapne“ jsou přitom prokládány rádoby dojemnými sekvencemi typu „pětiletá holčička zpívá písničku při čištění hrobu své matky“.
 
V závěru to pak všechno dokodrcá do epické mega-tragédie, v níž se pompézně snoubí nevěra, zpronevěra za desítky milionů, nechtěné těhotenství, alkoholismus, agresivita v opilosti, domácí násilí, pokus o znásilnění, opakovaně brečící dítě a hrozící exekuce. Po snaze o komedii již dávno ani stopy, cestou realistického dramatu se ale snímek též neubírá a naopak nechává své postavy chovat se tak, aby mohly trpět co nejokázaleji. Zcela plonková romance babičky Evy do toho pak vstupuje už úplně zbytečně, protože se tím děj filmu akorát ještě více ředí, namísto toho, aby se v něm dořešily leckteré načaté motivy a zraňující výroky, které si postavy mezi sebou v jeho průběhu řekly.
 
Janko Popovic Volaric, Tatiana Dyková ve filmu  / Příliš osobní známost
Stojí za zmínku, že zatímco trojici hlavních ženských hrdinek ztvárnily české herečky, tak všechny jejich nápadníky z nějakého důvodu hrají herci jugoslávští (kteří jsou všichni znatelně a dost špatně předabováni do češtiny). Film končí po úmorných 107 minutách (které se subjektivně jeví dvojnásobně) dle ohraného mustru, v němž jsou muži pohlední sociopati a ženy jsou předurčeny je milovat, neustále jim odpouštět a nechat si od nich všechno líbit – i když jde třeba o hrubiány-alkoholiky nebo dotěrné nevěrníky. Což je v lepším případě líné klišé a v horším případě zrůdné standardizování toho, že je to tak správně a mělo by to tak být. Ve filmu o ženách, napsaném a režírovaném ženami, to působí obzvlášť nepatřičně.

Celkovou nepodařenost snímku korunuje místy velmi špatná režie, která činí ze sledování některých scén vskutku těžko popsatelné divné zážitky (třeba když opilý otec uvaří nepoživatelné jídlo a pak ho cpe do úst své plačící pětileté dcery, která je nucena tajně vyplivovat sousta do květináčů). Jediné, co za něco stojí, jsou snaživé herecké výkony Dykové, Hřebíčkové, Balzerové a Bečkové, které jsou evidentně dobré herečky, leč na tento film, jenž je nutí dělat a říkat strašlivé věci, je jejich talentu a schopností škoda.
 
Branislav Trifunović, Petra Hřebíčková ve filmu  / Příliš osobní známostFilm Příliš osobní známost působí jako špatně natočený a bídně napsaný nesourodý žánrový mix, který se snaží tvářit jako romantické, humorem okořeněné a psychologicky propracované drama, ale ve skutečnosti je jen povrchním, rozpadlým, nevtipným a neromantickým torzem vystavěném na pochybném základu, jenž je v nepořádku asi stejně jako jedna z jeho závěrečných scén, v níž v malířském ateliéru sedí nahá slečna modelem jedenáctiletému klukovi.
 
Na to, že film asi nebude úplně vydařený a že bude naopak sem tam dost bizarní, mě ostatně připravily už jeho mimořádně mimózní a se zbytkem filmu nijak nesouvisející úvodní titulky, v nichž ve vesmíru propluje kolem digitální Země nejprve knižní předloha filmu a hned po ní kreslené rádio, táhnoucí za sebou astronauta v červeném kabrioletu…

[Recenze původně vyšla na filmovém blogu FilmSpot.cz.]

Originální trailer k filmu Příliš osobní známost


NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán.

  • Kritici neobskurní (Karol Perský, 23.01.2020 13:50) Reagovat

    U kritikov som si všimol, že vždy keď chcú ukázať ako všetkému rozumejú, akí sú vzdelaní, tak musia kritiku napísať tak, aby ukázala aké je to zlé, hrozné atď. Vtedy im "odborníci" povedia ty si dobrý.
    Ale zaujímavé, že divákom sa páči pravý opak. Preto sa na film teším a dúfam, že to, čo píšete v tejto kritike bude práve opačné. Tak to bolo aj pri filme Všetko alebo nič. Ale žial, autorky scenára si dovolili zosmiešniť práve kritikov a použili tam knižku, ktorá v názve má vulgárne slovo. Ale je to vaša práca, beriete za to peniaze, tak píšte čo chcete. Nikdy sa podľa vás neriadim a čítam radšej odozvy na internete, čo píšu diváci. Pozrite sa na to vy, kriticu a zistíte, že tie filmy sú pre ľudí, nie pre vás.

    • Re: Kritici neobskurní (Jan Varga, 23.01.2020 14:59) Reagovat

      To zesměšnění nechápu, jaké vulgární slovo v názvu knížky? Knižní předloha filmu se jmenuje "Príliš osobná známosť", pokud se nemýlím.

      • Re: Kritici neobskurní (Karol Perský, 29.01.2020 15:05) Reagovat

        Písal som o filme Všetko alebo nič! To bol predošlý film autoriek a režisérky i filmu Príliš osobná známosť. Vtedy ich za to kritizovali a bol to vynikajúci film.

        • Re: Kritici neobskurní (Jan Varga, 29.01.2020 16:19) Reagovat

          No a knižní předloha filmu Všetko alebo nič se jmenovala také stejně, ne? Pořád nevím, kde tam má být to vulgární slovo.

  • Tolik kritiky? (Pája, 24.01.2020 07:34) Reagovat

    Viděla jsem film a velice se mi líbil k pobavení a k zamyšlení. Já jako ,,filmový laik,, jsem spokojena, odcházela jsem s pocitem dobře investovaných peněz, pěkně strávených 107 minut a dle reakcí diváků v sále, má film pozitivní odezvu. A to si myslím, že chodím jen na dobré film - viz. Nabarvené ptáče, Joker, miinulý týden Můj příběh. Film budu doporučovat a k tomu doporučení,ať budoucí návštěvníci nečtou negativní recenze - tady kritik zkritizoval úplně vše a myslím, že neprávem. Filmy se točí hlavně pro lidi, širší diváckou veřejnost a to neznamená, že jsou všichni jednoduší a hloupí , protože nejsou filmoví kritici a nevidí a neslyší to, co oni. Pro náročného - nemyslím, tím ,,jednoduchého,, diváka jsou filmy ve Filmovém klubu atd.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY