Konečně máme možnost zhlédnout snímek
Irčan, o jehož dlouhé cestě na svět zde na Filmserveru referujeme už více než dva roky.
Martin Scorsese se filmem vrací ke svým dvěma mafiánským opusům z počátku 90. let -
Mafiáni a
Casino, které oba už patří k časem prověřeným klasikám.
Irčan je, zdá se, finálním dílem této volné trilogie, v níž se režisér zaměřil na svět organizovaného zločinu stejně jako na jeho propojení s nejvyššími místy v politice.
Irčan je ze všech tří filmů nejvyzrálejší. Není divu, natočil ho skoro osmdesátiletý tvůrce a tři hlavní role v něm hrají téměř osmdesátiletí herci. Poprvé od
Casina tu režisér spolupracuje s
Robertem De Nirem, který byl do té doby jeho kmenovým hercem. Všechny filmy, které spolu Scorsese a De Niro natočili, jmenujme alespoň
Taxikáře a
Zuřícího býka, patří do zlatého fondu světového filmu. Potom je tu
Joe Pesci, herec, jehož Scorsese vytáhl z hereckého důchodu, kam se tento brilantní herec dobrovolně odebral před dvaceti lety a jen málokdy z něho odešel. Také on natočil se Scorsesem trojici filmů, které patří mezi moderní filmovou klasiku a ve všech hrál po boku De Nira -
Zuřící Býk,
Mafiáni a
Casino.
A jako zlatý hřeb je tu
Al Pacino, jeden z největších herců druhé poloviny 20. století, jehož máme navždy zafixovaného jako Michaela Corleoneho z trojice
Kmotrů. Pacino v
Irčanovi spolupracoval se slovutným režisérem vůbec poprvé a podal tu svůj nejpozoruhodnější výkon, řekněme od filmu
Nelítostný souboj. To byl ostatně snímek, v němž se dvě herecké legendy - Pacino a De Niro - setkaly rovněž poprvé.

A je to právě Pacino, který má v
Irčanovi, v němž hraje odborového předáka Jimmyho Hoffu, největší a nejsilnější herecké momenty. Jemu patří zhruba prostřední hodina a půl času, který dokázal stoprocentně zúročit. A i když je
Irčan nazvaný po postavě nájemného vraha a Hoffova bodyguarda i přítele Franka Sheerana, je to právě Hoffa, kolem nějž se točí vše podstatné.
Pravdou ale je, že De Nirův Sheeran nás provází celým filmem od začátku do konce a je to pořádně dlouhá doba. Přesně tři hodiny a devatenáct minut tento rozmáchlý a pro sledování nelehký snímek trvá. Nutno říct, že jsou chvíle, kdy si tu délku začneme uvědomovat a říkáme si, že by to šlo odvyprávět i trochu svižněji, jenže Scorsese se "schválně" nikam nežene a věnuje prostor i celé řadě dalších postav, například Hoffovu úhlavnímu konkurentovi a sokovi - odborovému předákovi jménem Anthony Provenzano (
Stephen Graham), který byl Hoffovi velkým trnem v oku. Kromě ústřední herecké trojice - De Niro, Pacino a Pesci - se v
Irčanovi objeví i
Harvey Keitel, který zde ale má jen jednu trochu delší scénu, v níž promluví. Téměř němé role se zhostili i
Jesse Plemons nebo
Anna Paquin, kteří zde plní funkci spíše hvězdně obsazeného křoví.
Irčan je bezpochyby filmem, jakým sliboval být, a lze ho označit za jeden z filmových vrcholů roku. Jeho neuvedení v kinech je ale citelnou vadou na kráse, která je daní za to, že tu Scorsese kvůli použití digitálních triků na omlazení postav potřeboval nemalé peníze. Rozpočet se údajně vyšplhal na zhruba 160 milionů dolarů, což by pro běžné filmové studio znamenalo značné riziko, takže se
Irčana ujal Netflix, který jako jediný byl ochotný riskantní projekt zafinancovat a ten své filmy do kina uvádí jen v omezeném počtu na omezenou dobu. Nakonec De Niro stejně nejpřesvědčivěji působí ve své přirozené podobě v poslední části filmu. Kdyby byl
Irčan klasickým filmem v kinech, vypadal by zřejmě jinak a byl by možná i kratší. Takto ho tedy můžeme vidět v podobě, v jaké ho chtěl jeho tvůrce mít.
Výsledný film je úctyhodný, ale k velkoleposti opusů, jako jsou například
Kmotr II nebo
Tenkrát v Americe mu ještě něco chybí, stejně jako k dokonalosti obou dvou předchozích Scorseseho mafiánských klasik. Teprve čas ukáže, zda se
Irčan stane stejnou klasikou jako mafiánské kultovní tituly, které už čas prověřil.
Originální trailer filmu Irčan