Stejnojmennou knižní předlohu filmu Doktor Spánek od Stephena Kinga (dále jen Doktor Spánek) napsal hororový spisovatel Stephen King v roce 2013, tedy pětatřicet let po vydání románu Osvícení, na nějž Doktor Spánek po čtyřech desetiletích navazuje a jehož slavnou filmovou verzi Stanleyho Kubricka z roku 1980 Stephen King nesnáší, patrně kvůli odlišnému vyznění, které se s tím románovým výrazně minulo. Filmový Doktor Spánek se přitom snaží být nejen věrnou adaptací své knižní předlohy, ale zároveň i důstojným pokračováním filmového Osvícení, které je dodnes legendou a jedním z nejlepších zástupců hororového žánru – a bylo tudíž třeba počítat s tím, že s ním bude Doktor Spánek srovnáván.
Oním hrdinou je Danny Torrance, jemuž bylo ve filmu Osvícení, když ho tatínek s tváří Jacka Nicholsona honil po strašidelném hotelu Overlook se sekerou v ruce, pouhých pět let. Nyní je mu pětačtyřicet (hraje ho Ewan McGregor), úspěšně se snaží abstinovat a začíná nový život v zapadlém americkém maloměstě. Stále ho však tíží vzpomínky na děsivé události z minulosti a pokouší se proto tlumit své telepatické schopnosti, jež jsou nazývány oním „osvícením“. Spolu s ním však sledujeme i osudy dvanáctileté dívky Abry (Kyliegh Curran), která je jako jedna z mála obdařena stejným nadáním, a skupinu kočovných upírů, vedených tajemnou Rose (Rebecca Ferguson), kteří cestují napříč Amerikou v karavanech, vytipovávají si takto nadané děti, zabíjejí je a na jejich vyprchávajícím osvícení společně hodují.
Krom motivů alkoholismu a onoho „osvícení“ je Doktor Spánek s původním Osvícením propojen v podstatě jen v úvodu a v závěru, v nichž je z Kubrickova snímku přímo citováno (a využívá se toho, že zchátralý hotel Overlook ve filmu stále stojí, na rozdíl od knihy, v níž lehl popelem). Určité navázání lze spatřovat v tom, že se Danny obává, aby se nestal tím, kým byl jeho hrůzu nahánějící otec, a došlo samozřejmě také na přehršel vizuálních odkazů na Kubrickovu klasiku, na jejíž úroveň však Doktor Spánek, byť pár pozoruhodných pasáží bezesporu jistě obsahuje, bohužel nedosahuje ani v jedné své scéně. A to i navzdory snaživým a věrohodným výkonům veškerých herců.
Dvě a půl hodiny trvajícímu filmu rozhodně nepomáhá ani jeho rozvleklé tempo vyprávění, určitá směšnost, s níž se snaží vypomáhat si záběry vystřiženými z Kubrickova Osvícení, jeho přílišná doslovnost, kdy divákům vysvětluje i to, na co by dokázali snadno přijít sami, a především pak absence jakéhokoli napětí, místo nějž jsou raději budovány jednotlivé postavy – o něž se ale stejně příliš nebojíte, protože nemáte moc důvod se bát. Nejde přitom o absenci lekaček (to je spíš dobře, že na ně Mike Flanagan zanevřel), ale spíš o zásadní nedostatek psychologického děsu, který nejenže nemá šanci nikam moc gradovat, ale hlavně nemá k dispozici moc scén, v nichž by se vůbec mohl vyskytnout. Nejpůsobivější jsou tak z hororového hlediska akorát záběry z vylidněných hotelových chodeb a ze zasněženého zahradního bludiště a vize s mrtvolou v koupelně, které ale zaostávají jak za svým téměř čtyřicet let starým předchůdcem, tak za nedávným Ready Player One: Hra začíná, jímž Steven Spielberg dokázal vzdát Osvícení poctu mnohem účinněji.[Recenze původně vyšla na filmovém blogu FilmSpot.cz.]












