Druhá polovina listopadu je v televizích ve znamení hned několika atraktivních premiér. Událostí týdne je rozhodně zařazení Nolanova Dunkerku, za zmínku ovšem stojí i několik pořadů věnovaných třiceti letům svobody.
Dunkerk (
Dunkirk) (pátek 15. 11., Nova, 22.20 - 00.30 / neděle 17. 11., Nova Cinema, 01.10 - 04.30 / pondělí 18. 11., 02.20 - 05.10)
Dva roky starý válečný snímek je úplně jiný než všechny ostatní, a ačkoli v něm není vidět jediný nepřátelský voják, je v něm nepřítel dost cítit. Režisér a scenárista
Christopher Nolan v něm spoléhá na takřka nesnesitelně hutnou atmosféru, kterou umocňuje zvláštní a zajímavou hudbou v kombinaci s ruchy. Odvážil se kombinovat tři vyprávěcí linie, což se mu povedlo na výbornou, protože v závěru se všechny takřka geniálně protnou. Osobitý je též v tom, že ukazuje válku jako celek, v němž jsou lidé jen figurkami a vůbec nevadí, že akčních scén je tu naprosté minimum, když už se ale objeví, jsou excelentní. Celkové dojmy ještě dotváří nádherná kamera
Hoyteho van Hoytemy, díky které je vše vtahující a intenzivní. Samozřejmostí jsou precizní herecké výkony, jimž dominují
Tom Hardy a
Kenneth Branagh, neztratí se ale ani
Mark Rylance,
Cillian Murphy a další méně známé tváře. Tip týdne, o němž se více dočtete v naší
recenzi.
Zajímavost: Tvůrce původně plánoval natočit film bez scénáře.
Oficiální český trailer filmu Dunkerk / Dunkirk
Měsíc nad řekou (sobota 16. 11., ČT1, 15.20 - 17.05 / neděle 17. 11., 06.25 - 08.05)
Československé poetické drama z počátku padesátých let vychází ze stejnojmenné divadelní hry Fráni Šrámka. Režisér a scenárista
Václav Krška v něm dokázal zachovat ducha předlohy, s čímž ale zároveň souvisí přílišná melancholie, sentimentalita a zbytečný patetismus, naopak jakýsi jeho kriticko-anarchistický rozměr až na výjimky ignoroval. Soustředil se tak spíše na literárně znějící dialogy, pomalejší tempo, nostalgickou atmosféru a z dnešního pohledu hodně naivní a mnohdy nechtěný humor. Výsledku nicméně pomáhají krásně zvolené lokace Písku a také to, že tvůrce se v něm nesnažil být aktuální, tudíž tolik nezestárnul. V hlavních rolích se objeví
Dana Medřická a
Eduard Cupák, které skvěle doplňují
Zdeněk Štěpánek,
Zdeňka Baldová nebo
Blanka Waleská. Mimo přehnané tlačení na emoce mrzí zejména o něco delší stopáž. Ne tak připomínaná záležitost.
Zajímavost: Medřická hrála tu samou roli už v brněnském a plzeňském divadle.
Ukázka z filmu Měsíc nad řekou
Hovory s TGM (sobota 16. 11., ČT2, 20.00 - 21.20)
Historické drama z loňského roku nejvíc doplácí na to, že i když se režijní debutant
Jakub Červenka snaží sebevíc, výsledná podoba připomíná divadelní hru. Tvůrce se totiž hodně spoléhal na dialogy a velmi dobrý scénář
Pavla Kosatíka, který se ovšem některé problémy snažil aktualizovat a apelovat i na dnešního diváka, což se mu ne zcela podařilo. Jinak ale snímku nechybí solidní tempo, poměrně slušná komorní atmosféra i dobře zvolené lokace, které přece jen nekončící dialogové výměny dvou významných postav naší historie trochu oživují. Naprosto klíčové byly ústřední herecké výkony, které s bravurou zvládli Cenou české kritiky oceněný
Martin Huba a
Jan Budař. Dojmy pak bohužel kazí přílišná doslovnost, příliš mnoho řešených témat a také to, že oproti slavné literární předloze působí film až moc povrchně. Stojíte-li o více informací, přečtěte si naši
recenzi.
Zajímavost: Snímek je natočen v dnes už archaickém formátu 4:3.
Originální trailer filmu Hovory s TGM
Nezlomný (
Unbroken) (sobota 16. 11., Nova Cinema, 20.00 - 22.45 / neděle 17. 11., 12.30 - 15.05 / pondělí 18. 11., 10.55 - 13.40)
Na pět let starém životopisném dramatu je nejvíc zarážející fakt, že ačkoli se na něm sešlo množství hvězdných jmen, výsledek je jen lehce nadprůměrný. Režírující
Angelina Jolie jako by v něm jela přesně podle příručky a scénář, na němž se podíleli i
Joel a
Ethan Coenovi, zpracovává sice správně, zároveň ale nezajímavě, rutinně a nenápaditě. Výsledku moc nepomáhá ani přepálená stopáž a s ní související monotónnost některých potenciálně emocionálně silných scén, které tím pádem nepůsobí tak, jak byly zamýšleny. Autorce se nedaří ani zařazení flashbacků, které je hodně chaotické. V hlavní roli dostal důvěru snaživý, leč nevýrazný
Jack O'Connell, mnohem lepší jsou tak třeba
Domhnall Gleeson,
Garrett Hedlund,
Takamasa Ishihara nebo
Jai Courtney v těch vedlejších. Dojem pak výrazně vylepšují nádherná kamera
Rogera Deakinse, hudba
Alexandra Desplata, vydařené válečné pasáže a několik scén ze zajateckého tábora. Ideální, ale dost vykalkulovaná jednohubka, o níž více prozradí naše
recenze.
Zajímavost: Gleeson během natáčení zhubl o více než pětadvacet kilogramů.
Český trailer filmu Nezlomný / Unbroken
Čára (
Čiara) (sobota 16. 11., ČT2, 21.20 - 23.15)
Slovensko-česko-ukrajinský kriminální thriller mnohé překvapí tím, že po technické a vizuální stránce dosahuje kvalitní evropské úrovně. Režírující
Peter Bebjak v něm toho moc neřešil a spolehl se na hutnou a dusivou atmosféru, cynismus všech postav, celkovou nekompromisnost, minimum emocí a svižné až klipovité tempo. A je to dobře, protože příběh, který má své kvality a řeší aktuální a atraktivní téma, osciluje mezi gangsterkou a dramatem, aniž by se rozhodl, čím chce vlastně být, na což doplácí na samotném konci, kde je bohužel nechtěně směšný a značně nedůvěryhodný. V hlavní roli exceluje charismatický
Tomáš Maštalír, jehož doplňují mimo jiné
Emília Vášáryová,
Zuzana Fialová,
Milan Mikulčík nebo
Andrej Hryc. Nebýt pomalejšího začátku, mohlo být hodnocení ještě o něco lepší.
Zajímavost: Film se zúčastnil Mezinárodního filmového festivalu v Chicagu, kde získal cenu za nejlepší výpravu.
Český trailer filmu Čára / Čiara
Jezdci (
The Horsemen) (neděle 17. 11., ČT2, 21.20 - 23.10)
Dobrodružné drama z raných sedmdesátých let je nejen u nás skoro neznámé a moc se nepřipomíná. A není se co divit, protože režírující
John Frankenheimer se v něm pustil do adaptace románu
Josepha Kessela a publiku dává nahlédnout na běžný život prostých Afghánců. Představuje v něm především tamější národní sport buzkaši a nebere si servítky, takže některé scény jsou hodně drsné a atmosféra potřebně syrová. Nebojí se zobrazovat ani jiné tradiční rituály, které západní kultura nepochopí, zároveň k nim ale nedává žádný komentář. Z celého snímku je nicméně cítit úcta k místnímu náboženství i rituálům, což se dnes může zdát až nepochopitelné a kontroverzní. Hlavní roli ztvárnil výborný
Omar Sharif, jemuž sekundují mimo jiné
Leigh Taylor-Young,
Jack Palance nebo
Peter Jeffrey. Je třeba se ale připravit na to, že snímku prakticky chybí děj a občas upadne do stereotypu. Raritní záležitost.
Zajímavost: Pár týdnů po začátku natáčení odešel z projektu kameraman
James Wong Howe, který se dostal do sporu s režisérem ohledně použití objektivu.
Originální trailer filmu Jezdci / The Horsemen
Havel jede na dovolenou (neděle 17. 11., ČT2, 23.10 - 00.30 / středa 20. 11., 01.30 - 02.50)
Čtrnáct let starý český dokument je uváděn k příležitosti třicátého výročí Sametové revoluce a mapuje, kterak pozdější prezident jel v roce 1985 na prázdniny. Režírující duo
Jan Novak a
Adam Novák v něm filmařsky nepředvádí nic světoborného, ale "jen" ukazuje absurditu tehdejšího režimu a nechává mluvit především samotné aktéry, kteří přidávají vskutku bizarní a neuvěřitelně historky. Ve druhém plánu mohou diváci vidět i několik slavných disidentů v hodně zajímavých netradičních situacích. Jen je škoda, že tvůrci nevysvětlí některé okolnosti, nejdou do hloubky problému a zůstávají na úrovni humorných mikropříběhů, které toho zase tolik neprozradí. Ti, kteří nebudou znát souvislosti, se tak v příběhu budou hůře orientovat. Alespoň, že tempo je svižné a stopáž přiměřená. Vzpomínková záležitost.
Zajímavost: Režiséři snímek natáčeli primárně pro americké publikum, jemuž chtěli ukázat, jaký byl život československých disidentů.
Ukázka z filmu Havel jede na dovolenou
Oko v oblacích (
Eye in the Sky) (úterý 19. 11., Prima Max, 20.00 - 22.15)
Čtyři roky starý britský válečný thriller se do tuzemských kin nedostal a vyšel jen na nosičích pro kino domácí. Svým způsobem je to škoda, protože režírující
Gavin Hood v něm sice minimalizoval očekávanou akci, soustředil se ale na dialogy a moderní vojenské postupy a morální dilemata. Neopomněl naštěstí svižné tempo, poměrně hutnou atmosféru a výbornou gradaci děje, který se navíc snaží být objektivní a nahlížet blížící se konflikt z několika stran. Vypomohl si též obsazením, v němž excelují
Helen Mirren a
Alan Rickman, o moc pozadu ale nezůstávají ani
Aaron Paul,
Barkhad Abdi nebo
Phoebe Fox. Jestli něco kazí dojem, pak je to přílišná doslovnost a zpočátku i otravná klišé, především ovšem to, že po výborné první polovině ztratí tvůrce odstup a zcela zbytečně tlačí na divácké emoce. Solidní žánrovka na úterní večer.
Zajímavost: Rickman zemřel tři měsíce před premiérou, film je mu věnován.
Oficiální trailer filmu Oko v oblacích / Eye in the Sky
Bohatství chudých (
Poveri ma ricchi) (středa 20. 11., Nova Cinema, 16.10 - 18.05 / čtvrtek 21. 11., 08.30 - 10.20)
Tři roky stará italská komedie nepatří k těm celosvětově nejznámějším, svůj účel ale splní. Režisér a spoluscenárista
Fausto Brizzi v ní toho moc neřešil a spolehl se na otřepaný, pořád ale funkční námět o tom, co se stane, když chudá rodina vyhraje miliony. Opřít se mohl o typickou italskou temperamentnost, která může někoho vysloveně iritovat, svižné tempo a krátkou stopáž, v níž není moc času na hluchá místa. Potěší také to, že se nebojí dělat legraci jak ze stereotypů typických pro lidi bohaté, tak i z těch pro lidi chudé, čímž děj malinko oživuje. Příběh tu pochopitelně neexistuje a snímek je tak jednou velkou řadou scén, které moc nedrží u sebe. V hlavní roli exceluje
Christian De Sica. Jen škoda, že humor je hodně nevyrovnaný a na několik skvelých a trefných hlášek připadá poměrně dost nezdařených a nedotažených vtipů. Odlehčená podívaná.
Zajímavost: Snímek je remakem francouzského filmu
Zbohatlíci z roku 2011.
Oficiální trailer filmu Bohatství chudých / Poveri ma ricchi
Černobílá spravedlnost (
Detroit) (středa 20. 11., Prima Max, 22.20 - 01.25 / pátek 21. 11., 00.10 - 07.45)
Dva roky staré historické drama naše kina zcela minulo a dodnes nelze oficiální cestou sehnat. Je to asi dáno tím, že příběh na první pohled vypadá až moc americky a lokálně, na ten druhý je ale univerzální a hodně alarmující. Režírující
Kathryn Bigelow v něm vychází ze skutečných událostí a opírá se o precizní a hutnou dobovou atmosféru, výbornou výpravu, skvělou kameru a trefnou hudbu
Jamese Newtona Howarda, která ke snímku zcela sedí. Záměrně také vše vypráví v pomalejším tempu, v němž je čas na představení několika postav i situací, které vedly k děsivému činu. Ve druhém plánu se autorka také zabývá policejním násilím a rasismem obecně a snaží se ho přenést i mimo hranice své vlasti, což se jí poměrně daří. Ve výborném obsazení exceluje především
Will Poulter, neztratí se ale ani
John Boyega,
Algee Smith nebo
John Krasinski. Výsledný dojem přece jen trochu kazí přílišná tvůrčí agitace a přehnaná stopáž. Tematicky závažný tip.
Zajímavost: Jde o vůbec první film, který produkovalo studio Annapurna Pictures.
Originální trailer filmu Černobílá spravedlnost / Detroit