Po slušné premiérové náloži z minulého týdne se v tom aktuálním televize vracejí k normálu a soustředí se spíš na snímky méně známé. Mezi nimi jasně vynikají klasiky v podobě dramat Bílá velryba a Grand Prix.
Happy Feet (
Happy Feet) (pátek 8. 11., Nova Cinema, 20.00 - 22.00 / sobota 9. 11., 13.55 - 15.50 / neděle 10. 11., 11.20 - 13.15)
Třináct let starý animák, který svého času získal ve své kategorii Oscara, je v zahraničí přijímán mnohem lépe než u nás, kde se těší jen vlažnému hodnocení. Těžko říct, proč tomu tak je, režírující trio
George Miller,
Warren Coleman a
Judy Morris se v něm každopádně spolehlo na precizní a dokonalou animaci, na čemž se také všichni shodují. Rozpory pak začínají u muzikálových čísel, která někteří považují za zábavná a nápaditá, druzí za nudná, kýčovitá a dost předvídatelná. Několik ohlasů snímku též vytýká přehnanou a prvoplánovou ekologickou agitku. Příliš vyrovnané není ani tempo, které je v první polovině poměrně svěží, v té druhé však nepochopitelně zvolní a celý příběh navíc trochu zvážní. Dospělé asi moc nepotěší ani humor, který je cílen především na děti a je tedy dost infantilní. Tip na páteční večer pro celou rodinu, který ale určitě nesedne všem.
Zajímavost: Na tělo hlavního tučňáčího hrdiny bylo animátorsky umístěno šest milionů peříček.
Oficiální trailer filmu Happy Feet / Happy Feet
Stříbrný vítr (sobota 9. 11., ČT1, 15.25 - 17.05 / neděle 10. 11., 06.25 - 08.05)
Československé poetické drama z první poloviny padesátých let je adaptací stejnojmenného románu Fráni Šrámka. Režisér a scenárista
Václav Krška v něm ale jeho čtenáře potěší tak napůl, protože se mu podařilo zachovat jeho poetiku a velmi specifickou atmosféru, na druhou stranu mu ale obrousil hrany, totálně utlumil důležitou rebelantskou linii a trochu zjednodušil celý děj. Leckoho určitě potěší i literární jazyk všech postav a s tím související málo pravděpodobné dialogy, které se sem ale přesně hodí. Tvůrci se též podařilo vyhnout kýčovitosti, k níž téma snímku přímo svádí a místo ní se soustředil na erotické napětí mezi postavami a několik lechtivějších scén, které jsou ale na svou dobu překvapivě se spíše homosexuálním podtextem. V hlavní roli exceluje
Eduard Cupák, jehož doplňují třeba
František Šlégr,
Radovan Lukavský,
Vladimír Ráž nebo
Jana Rybářová. Škoda jen, že vývoj hlavního hrdiny je podán poněkud zkratkovitě.
Zajímavost: Natáčení probíhalo v okolí Písku.
Ukázka z filmu Stříbrný vítr
Maminčin seznam (
Mum’s List) (neděle 10. 11., Prima Max, 17.50 - 20.00 / pondělí 11. 11., 12.45 - 14.55)
Nejen u nás skoro neznámé tři roky staré britské drama je adaptací stejnojmenného románu
St Johna Greenea. Režisér a scenárista
Niall Johnson v něm měl výhodu a zároveň nevýhodu v tom, že se mohl opřít o extrémně silný příběh založený na skutečnosti, který málokoho nechá chladným. A možná právě v tom trochu narazil, protože po celou a naštěstí ne tak dlouhou stopáž z diváka dost lacině tahá emoce, což je místy kontraproduktivní a trocha nadhledu by neuškodila. Částečně se to kompenzuje odpovídající nostalgickou a posmutnělou atmosférou, relativně svižným tempem a spolehlivým obsazením, v němž hlavní role ztvárnili
Rafe Spall a
Emilia Fox, kterým výborně přihrávají třeba
Elaine Cassidy nebo
William Stagg. Škoda, že přebíhání mezi dvěma časovými liniemi je po celou dobu málo přehledné a chaotické a také toho, že v příběhu chybí nějaký moment překvapení. Dojemný tip.
Zajímavost: St John Greene v románu zpracoval své vlastní zážitky.
Oficiální trailer filmu Maminčin seznam / Mum’s List
Slib mlčení (
An Amish Murder) (neděle 10. 11., Prima Love, 20.00 - 22.05 / pondělí 11. 11., 02.50 - 04.45)
Největší výhodou šest let starého televizního dramatu, které je v našich končinách známé jen velmi málo, je zasazení jeho děje do amišské komunity. Právě na něj totiž spoléhá režírující
Stephen Gyllenhaal, který divákům poodhaluje zvyky, obyčeje a denní režim jejích členů. Vypomáhá si i hutnější atmosférou a výborně vybranými lokacemi amerického maloměsta. Potěší i to, že na televizní podmínky je vizuální stránka poměrně solidní a snímek není tak komorní, jak by se mohlo zdát. O to víc pak mrzí, že detektivní linie, která měla být stěžejní, je dost nevýrazná a nezajímavá a odhalení pachatele vlastně není tak důležité, jak bylo asi zamýšleno. To se ale částečně kompenzuje obsazením, jemuž vládne velmi dobrá
Neve Campbell, té pak sekundují mimo jiné
Noam Jenkins,
Christian Campbell,
C. Thomas Howell nebo
Irone Singleton. Příjemná jednohubka na nedělní večer.
Zajímavost: V průběhu natáčení byla
Campbell v pátém měsíci těhotenství.
Ukázka z filmu Slib mlčení / An Amish Murder
Bílá velryba (
Moby Dick) (neděle 10. 11., ČT2, 21.55 - 23.50)
Dobrodružné drama z druhé poloviny padesátých let je dodnes považováno za nejlepší filmovou adaptaci legendárního románu
Hermana Melvillea. Dáno je to tím, že režisér a spoluscenárista
John Huston v něm jako jediný tvůrce zachoval značnou symboliku, které je předloha plná, především s ní ale dokázal pracovat tak, aby nepůsobila samoúčelně a nechtěně směšně. K tomu přidal hodně hutnou, temnou a v závěru až hororovou atmosféru, z níž je i nečtenářům okamžitě jasné to, že životné a zajímavé postavy nečeká nic moc hezkého. I dnešní divák určitě ocení na svou dobu precizní technickou a trikovou úroveň, čemuž naprosto dominuje závěrečný souboj, který je i po letech famózní. V ústřední roli naprosto exceluje
Gregory Peck, s nímž ovšem drží krok třeba
Richard Basehart,
Leo Genn,
James Robertson Justice a v menší úloze též
Orson Welles. Jestli se dá výsledku něco vytknout, jsou to snad jen o trochu delší stopáž a určitý stereotyp, do něhož vše brzy upadne. U nás hodně opomíjená klasika.
Zajímavost: Na scénáři k filmu se podílel i slavný spisovatel
Ray Bradbury.
Originální trailer filmu Bílá velryba / Moby Dick
Grand Prix (
Grand Prix) (pondělí 11. 11., ČT2, 21.50 - 00.35)
Sportovní drama z druhé poloviny šedesátých let u nás není tolik známé, což je rozhodně škoda, protože patří k nejlepším počinům ve svém žánru. Režisér a spoluscenárista
John Frankenheimer v něm složil poctu motoristickému sportu, konkrétně Formuli 1 a dnešnímu divákovi připomene doby, kdy závody byly ještě extrémně nebezpečné, technické vychytávky monopostů se ještě tak neřešily a vše záviselo na umění pilota. A právě scény závodů jsou tím jednoznačně nejlepším, co snímek nabízí, protože v nich není nouze o napětí a adrenalin, jsou fantasticky nasnímané
Lionelem Lindonem a mají svižné a strhující tempo. A určitě i díky nim získal film Oscary za zvuk, zvukový střih a střih. Pyšnit se může i hvězdným obsazením, v němž nechybí
James Garner,
Eva Marie Saint,
Yves Montand,
Toshiro Mifune nebo
Brian Bedford. Dojem ale dost sráží smrtící stopáž atakující tři hodiny a snahy o příběh mimo závodní dráhu, protože ten je povrchní, psychologie postav v něm nefunguje a dost často si v určitých sděleních protiřečí. Tip spíše pro muže.
Zajímavost: Garner byl pro formuli moc vysoký, proto byla z jeho vozu odmontována sedadla a on seděl přímo na rámu jen s ručníkem nebo podložkou pod zadek.
Originální trailer filmu Grand Prix / Grand Prix
American Ultra (
American Ultra) (pondělí 11. 11., Prima Max, 22.25 - 00.30 / středa 13. 11., 00.45 - 07.15)
Pod alternativním českým titulem
Spící agent najdete v programu americko-švýcarský počin, který má zásadně jiná hodnocení u nás a v zahraničí. Jednoznačně dáno je to tím, že režírující
Nima Nourizadeh ho prezentuje jako akční komedii, jenže vtipy v něm prakticky neexistují a akce je přinejmenším hodně podivná. Ti, kteří chválí, tak většinou vyzdvihují svižné tempo, krátkou stopáž, částečně povedenou snahu o jakousi parodii a hodně specifickou atmosféru, která se nedá k ničemu přirovnat. Oba tábory se pak shodují na tom, že snímek je prazvláštním hybridem mezi nezávislým filmem a klasickou "zhuleneckou" komedií, který ale zdaleka nevyužívá svůj potenciál. Zvláštní je též obsazení, v němž hlavní role ztvárnili
Jesse Eisenberg a
Kristen Stewart, mezi nimiž funguje dost bizarní chemie a oba místy nepříjemně přehrávají. Dále se pak objeví ještě třeba
Topher Grace,
Connie Britton,
Walton Goggins,
John Leguizamo nebo
Bill Pullman. Tip bez větších záruk, o němž se více dočtete v naší
recenzi.
Zajímavost: Kvůli tomu, aby mu vydrželo filmové tetování déle, se
Leguizamo při natáčení týden nemyl.
Český trailer filmu American Ultra / American Ultra
Nezvratný osud 5 (
Final Destination 5) (pondělí 11. 11., Nova Cinema, 22.45 - 00.30 / středa 13. 11., 00.20 - 01.55 / čtvrtek 14. 11., 02.05 - 05.55)
Pátý díl rozsáhlé hororové série nejvíc překvapí tím, že není vůbec špatný a po naprosto tragických dvou předchozích dílech je dokonce velmi solidní podívanou. Na velkém plátně tehdy debutující režisér
Steven Quale se v něm zpočátku snaží o originalitu v námětu, ta ale velmi brzy upadne a snímek se vrátí do normálu a je plný klišé a zároveň je zoufale předvídatelný. Zaujme tak znovu jen několika zajímavými způsoby úmrtí a pár vydařenými lekačkami, svižným tempem a naštěstí i krátkou stopáží, v níž vskutku není moc času na nějaká hluchá místa. Jak už u podobných záležitostí bývá zvykem, obsazení je tvořeno neznámými tvářemi, které alespoň dodávají jakýsi pocit autenticity. Žánrovka, která mohla být temná a depresivní, svého potenciálu se ale lekla. Více hledejte v naší
recenzi.
Zajímavost: Jde o vůbec první film v sérii, který byl natočen i v IMAX formátu.
Český trailer filmu Nezvratný osud 5 / Final Destination 5
Touha zvaná Anada (pondělí 11. 11., ČT art, 23.15 - 01.00)
Československé drama z konce šedesátých let, které vzniklo i v americké koprodukci, u nás prakticky není známé. Nejvíc jsou v něm ovšem znát tehdejší tvůrčí rozpory režírující dvojice
Ján Kadár a
Elmar Klos, pro kterou šlo o poslední spolupráci, neboť první jmenovaný po dokončení filmu emigroval. K jejich vrcholným počinům má tento daleko, pořád mu ale nechybí osobité kouzlo, nádherná poetika a krásné záběry na podunajskou přírodu. K celkové atmosféře přispívají i jako vždy skvělá hudba
Zdeňka Lišky, dost netradiční střihová skladba a poměrně silný a propracovaný scénář. V hlavní roli exceluje výborný a méně známý
Rade Markovič, jemuž zdatně sekundují
Milena Dravić,
Paula Pritchett,
Jozef Kroner nebo
Jaroslav Marvan. Zapomenutý, avšak divácky dost náročný tuzemský klenot.
Zajímavost: Natáčení bylo v roce 1968 pozastaveno, protože okupační vojska si dočasný most přes Dunaj, postavila právě v místě filmování.
Ukázka z filmu Touha zvaná Anada
Akcept (pátek 15. 11., ČT art, 01.50 - 03.15)
Tři roky starý tuzemský dokument sleduje nadějnou skladatelku a performerku současné vážné hudby. Debutující režisér a scenárista
Jan Hubáček v něm uspokojí jak ty, kteří o soudobé muzice neví vůbec nic, tak i ty, kteří se v ní vyznají, protože dokázal zachytit to, jak jsou okolím vnímáni. Navíc si celý koncept výborně vymyslel, protože nechá diváka sledovat kompletní vznik skladby od jejího zapsání do partitury po finální interpretaci, a aby vyniklo její kouzlo, rezignuje na jakékoli obrazy a nechá ji odehrát před "černým plátnem", což je hodně odvážné, v tomto případě ale nesmírně funkční. K pozitivnímu hodnocení přispívá i to, že hlavní hrdinka je sympatická a skromná. Jen škoda, že takový počin, byť divácky dost náročný, si nevysloužil mnohem lepší vysílací čas.
Zajímavost: Název filmu je složeninou slov akordeon a koncept.
Originální trailer filmu Akcept