Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Mozartova sestra

Recenze: Mozartova sestra

Vydáno: 23.04.2011 21:15 v sekci Recenze | Premiéry - Jan Jaroš | foto: Film Europe

Mozartova sestra Nannerl byla možná stejně talentovaná jako božský Wolfgang. Ale ženy nemohly rozhodovat o svém osudu. Vždy někomu patřily: otci, manželovi... nebo Bohu. A René Féret právě o ní natočil film Mozartova sestra.

SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
Filmů o Mozartovi, hraných i dokumentárních, vznikly možná stovky, prozkoumaly jeho dětství, oslnivý věhlas i věčné dluhy, dotkly se jeho předčasného skonu. Mnohdy konfrontovaly výstředního, sebestředného, avšak geniálního skladatele s nechápavým, hašteřivým a závistivým okolím - připomenu aspoň veleslavný počin Formanův nazvaný Amadeus. Nyní můžeme spatřit další životopisný snímek Mozartova sestra. Jak už název naznačuje, titulní hrdinkou je Wolfgangova sestra Anna-Marie přezdívaná Nannerl (1751 - 1829). Byla nejspíš stejně nadaná, skvěle hrála na klávesové nástroje, zpívala a také zkoušela komponovat. Prý skvěle. Ale byla ženou...
Celý příběh se odehrává na zájezdové šňůře po Evropě (a hlavně v Paříži), kdy otec Leopold vystavoval své děti, najmě pak zhruba desetiletého Wolfganga, jako zázračné muzikanty. Jeho sestře bylo o pět roků víc a již se ocitala za prahem dospívání. A obtížně se smiřuje s tlakem svého otce, že pro dívky není vhodné nejen skládání hudby, ale i třeba hra na housle. Jenže žije v době, kdy žena vždy někomu podléhala, nejprve otci, pak manželovi. Nannerl řeší svá dilemata dokonce dočasným odchodem od své milující, byť jakkoli uzurpující rodiny, aby se po těžkém citovém zklamání vrátila zpět do jejího náručí. Jak říká její přítelkyně, dcera samotného francouzského krále, která se smiřuje se zasvěcením Bohu a doživotním pobytem v klášteru, měly smůlu, že se nenarodily jako chlapci - v takovém případě by zajisté vládly, ať již lidem, nebo uměním.
Režisér René Féret zachycuje své hrdiny vesměs v komorních prostředích - v kočáru, při ubytování, v zámeckých místnostech. Soustředí se výhradně na jejich svět a vše kolem něho silně omezuje a zužuje, tak říkajíc vytváří vyprázdněný prostor, zaplněný jen několika jednajícími postavami. V této stylizaci, snad jen zbytečně monotónní a dějově nastavovaný, připomíná nejen televizní inscenace, ale také některé filmy takového klasika, jakým byl Eric Rohmer a jeho historický film Markýza z O....
Féret vlastně činí z nouze ctnost: omezený finanční rozpočet, který nedovolil výpravnost v kostýmech, scénografii i davových výjevech, přetavil ve svébytnou stylizaci, dovolující nahlédnout, jak hlavní hrdinové, orientovaní přirozeně na svou aktuální situaci, vnímali svou účast v ustavičném muzikantském exhibování. Často se podobali cvičeným opičkám, rozptylujícím vznešené publikum.
Mozartova sestra se vyhýbá unáhleným odsudkům, nepřebírá ani znaky současné mentality, snaží se postihnout tehdejší mravy sice v omezeném vzorku, ale přece jen se záviděníhodnou naléhavostí. Hlavní hrdinka (ve zklidnělém, niterně soustředěném ztvárnění Marií Féretovou) není zpodobněna jako bojovnice, spíše jen doufá v příznivý obrat osudu, než se smíří se svým předurčením.
Nannerlin otec (Marc Barbé), jakkoli autoritativní, není líčen jako necita, jen nedokáže vystoupit z omezení obvyklých představ, vlastně funguje jako svého druhu jistota, na níž se lze vždy spolehnout - na rozdíl od přetvářky dvorského prostředí, kde Nannerl, občas nucena vycházet v mužském převleku, když předává milostné dopisy, prochází bolestným prozřením z okouzlení samotným následníkem trůnu (Clovis Fouin), budoucím králem Ludvíkem XVI. Mladík navenek citlivý a vstřícný, opěvující dívčin um (vyvrcholením je koncertní provedení její skladby), vyřeší svou citovou náklonnost k ní bezohledně a brutálně.
Mozartova sestra není dílo vizuálně atraktivní, vyhýbá se obvyklým spektáklovým klišé i jímavým melodramatickým zápletkám. Upřednostňuje statické záběry a jistou nezúčastněnost, dění nechává až příliš rozevlátě plynout. Všímavě pozoruje všední konání svých hrdinů. Avšak pod tímto povrchem nalezneme věrohodnou výpověď o hořkosti z potlačovaného talentu i zrazených citů.

NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Kinopremiéry: 52. týden
Kinopremiéry: Ahoj a díky, SpongeBobe Poslední premiéry roku 2025 neskrývají žádný velký divácký hit, ačkoli je velmi pravděpodobné, že děti si den po rozbalení dárků možná návštěvu kina vynutí, neboť startuje další celovečerní SpongeBob. čtěte zde
Vydáno: 24.12.2025 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Biggest BO Flops of 2025
Téma: Největší propadáky roku 2025 Každý rok má své vítěze a poražené, alespoň co se týče komerčního výsledku. Pojďme si připomenout deset největších letošních komerčních propadáků. čtěte zde
Vydáno: 23.12.2025 16:30 v sekci Články | Žebříčky
0
Top 20 ČR: 51. týden
Top 20 ČR: Avatar vrátil lidi do kin Lidé v Česku se konečně vydali do kin. Donutil je k tomu až třetí díl Avatara, který měl o víkendu premiéru. Jde o poslední filmový hit tohoto roku. čtěte zde
Vydáno: 23.12.2025 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Box office: 51.víkend
Box Office: Avatar se vrací do kin Poslední velkou premiérou tohoto roku je třetí díl Avatara, který podle očekávání kraloval pokladnám kin, a to nejen v USA, ale po celém světě. čtěte zde
Vydáno: 22.12.2025 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
Avatar: Oheň a popel 7/10
Recenze: Velkofilm Avatar: Oheň a popel vstupuje doslova podruhé do téže řeky Třetí díl populární ságy dokončuje příběh, jenž načal díl druhý. Jde nicméně v podstatě jen o variaci na předchozí počin, která znovu opakuje mnohá již nejednou viděná příběhová schémata. čtěte zde
Vydáno: 19.12.2025 12:30 v sekci Recenze | Premiéry
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Evropská kinematografie míří do Evaldu (19.05.2011 09:28 v Novinky | Zprávy)
- Kinopremiéry: 16. týden (23.04.2011 08:30 v Radar | Kinopremiéry)

PREMIÉRA TÝDNE   50/2025

Avatar: Oheň a popel
7/10

Třetí díl populární ságy dokončuje příběh, jenž načal díl druhý. Jde nicméně v podstatě jen o variaci na předchozí počin, která znovu opakuje mnohá již nejednou viděná příběhová schémata.

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2025 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe