Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Hitler v Hollywoodu

Recenze: Hitler v Hollywoodu

Vydáno: 21.04.2011 07:30 v sekci Recenze | Premiéry - Jan Jaroš | foto: Film Europe

U nás máme všeuměla Járu Cimrmana, ve Francii stvořili (pseudo)dokument o filmařích skutečných i fiktivních. Ale zjišťování tajů o praktikách Hollywoodu, jak zničit evropský film, je vskutku kouzelné.

SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
Tradice mystifikačních (pseudo)dokumentů je známá jak z tuzemského Járy Cimrmana, tak Woodyho Allena, jenž natočil Zeliga nebo novozélandské smyšlenky Zapomenuté stříbro o pravěku kinematografie. Francouzský snímek Hitler v Hollywoodu využívá známých, skutečně existujících osobností, aby stvořil pátrání po fiktivních filmech i fiktivních tvůrcích. Herečka a režisérka Maria de Madeiros (skutečně hrála v Pulp Fiction, skutečně se věnuje natáčení dokumentů) natáčí medailonek věnovaný slavné francouzské herečce Micheline Presle, z jejíchž dávných melodramat, včetně Ďábla v těle, spatříme několik ukázek.
Štáb, tvořený jen Mariou de Madeiros a jejím kameramanem, se však vydává pátrat po jejím nezvěstném filmu, kdysi natočeném začínajícím židovským režisérem. Tvůrci oslovují pamětníky, pátrají v archivech... a postupně skládají obraz záhadného spiknutí, které by mohlo i po letech ohrožovat jejich životy. Ukáže se, že všemocný Hollywood mohl zničit každého konkurenta v Evropě, aby mu neohrožoval trhy, američtí producenti a politici byli ochotni paktovat se třeba i s Hitlerem. A i dnes jsou Američané ochotni bombardovat poslední zbytky výstavních ateliérů skrytých na Maltě, aby odstranili každého, kdo příliš ví o dávných záměrech.
Nejnápaditější jsou ty okamžiky, kdy vyvstávají americké pikle, vtělené do naprosto bizarních zápletek. Třeba prý kameraman francouzské nové vlny Raoul Coutard měl v žoldu americké CIA záměrně natáčet neostře a roztřeseně, měl prosazovat extravagantní režiséry jako Godarda a nevzhledné herce jako Léauda, aby evropskému filmu odlákal diváky. Režisér Frédéric Sojcher důsledně evokuje rozměr průběžně vznikajícího dokumentu, vlastně sledujeme, co de Madeiros a její kameraman natáčejí, protože při svém pátrání nechávají kameru zapnutou. Posléze je schopna ji obsluhovat i samotná Maria de Madeiros, když její spolupracovník bojící se o život raději uteče.
Tak postupně navštíví stařičkého kameramana, producentovu dceru, nahlédnou do filmových archivů a laboratoří ve frankofonních zemích, zavítají do bezpečnostních archivů v Anglii i Německu, pátrají ve starých novinách i hotelových dokladech, účastní se festivalu v Cannes a zajedou do Benátek. Tam všude se příběh odehrává. A nalezneme v něm i skutečně dokumentární vsuvky s úvahami nad stavem současné evropské kinematografie a jejího přelití Hollywoodem - promlouvají jak odborníci (Marc Ferro), tak umělci, například herec Michel Lonsdale nebo režiséři Volker Schlöndorff, Andrej Končalovskij, Theo Angelopulos nebo staletý Manoel de Oliveira, jehož zastihneme až v samotném závěru, po odeznění titulků. (Takže neodcházejte předčasně z kina.)
Hitler v Hollywoodu (tak se totiž jmenoval jeden z oněch nezvěstných filmů) se vyznačuje pozoruhodným vizuálním ozvláštněním, neboť hlavní postavy, Presle, de Madeiros a její štáb, jsou zachyceny v sytých, výrazných barvách, zatímco ostatní (včetně pozadí za nimi), s nimiž rozmlouvají v témže záběru, spadávají k černobílé tonalitě, která vznikla krajním potlačením původního barevného spektra. Už tato výtvarná stylizace poskytuje určitý klíč, který upozorňuje na zcela fiktivní kontrast mezi barevnou "realitou" a jakoby černobílým "tajemstvím", odkazem na snovou vizi, jakou šířily a šíří nejen hollywoodské produkty.
Ostatně syn jednoho italského producenta to vyřkl přesně: jeho otec vyráběl filmy nabízející iluzi zhmotněných snů, ale sám jim nikdy nesměl propadnout. Jinak by neuspěl. A celý tento snímek upozorňuje na to, jak nebezpečné může být nahlížení pod povrch těchto snů a iluzí. Zde se smyšlenka skutečně může protínat s realitou.

NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
TV tipy: 26. 12. 2025 - 1. 1. 2026
TV tipy: Chudáčci Fabelmanovi se na vlnách řítí do nového roku Přelom let 2025 a 2026 je v televizních programech překvapivě hodně silný a nabídne několik dost nečekaných premiér. K těm nejzásadnějším rozhodně patří oscaroví Chudáčci nebo novoroční zařazení oceňovaného dramatu Vlny.... čtěte zde
Vydáno: 26.12.2025 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Kinopremiéry: 52. týden
Kinopremiéry: Ahoj a díky, SpongeBobe Poslední premiéry roku 2025 neskrývají žádný velký divácký hit, ačkoli je velmi pravděpodobné, že děti si den po rozbalení dárků možná návštěvu kina vynutí, neboť startuje další celovečerní SpongeBob. čtěte zde
Vydáno: 24.12.2025 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Biggest BO Flops of 2025
Téma: Největší propadáky roku 2025 Každý rok má své vítěze a poražené, alespoň co se týče komerčního výsledku. Pojďme si připomenout deset největších letošních komerčních propadáků. čtěte zde
Vydáno: 23.12.2025 16:30 v sekci Články | Žebříčky
0
Top 20 ČR: 51. týden
Top 20 ČR: Avatar vrátil lidi do kin Lidé v Česku se konečně vydali do kin. Donutil je k tomu až třetí díl Avatara, který měl o víkendu premiéru. Jde o poslední filmový hit tohoto roku. čtěte zde
Vydáno: 23.12.2025 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Box office: 51.víkend
Box Office: Avatar se vrací do kin Poslední velkou premiérou tohoto roku je třetí díl Avatara, který podle očekávání kraloval pokladnám kin, a to nejen v USA, ale po celém světě. čtěte zde
Vydáno: 22.12.2025 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Evropská kinematografie míří do Evaldu (19.05.2011 09:28 v Novinky | Zprávy)
- Kinopremiéry: 16. týden (23.04.2011 08:30 v Radar | Kinopremiéry)

PREMIÉRA TÝDNE   50/2025

Avatar: Oheň a popel
7/10

Třetí díl populární ságy dokončuje příběh, jenž načal díl druhý. Jde nicméně v podstatě jen o variaci na předchozí počin, která znovu opakuje mnohá již nejednou viděná příběhová schémata.

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2025 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe