Recenze: Při sledování horolezeckého dokumentu Free Solo hrozí závratě

Vydáno: 25.05.2019 08:00 - Jan Varga | foto: National Geographic/Jimmy Chin

Oscarem oceněný americký dokument Free Solo se zabývá výkonem a osobností třicetiletého horolezce Alexe Honnolda, který se rozhodl vylézt na skalní stěnu El Capitan v Yosemitském národním parku.

Free SoloRecenzoval/a Jan Varga dne 25.05.2019 08:00. Oscarem oceněný americký dokument Free Solo se zabývá výkonem a osobností třicetiletého horolezce Alexe Honnolda, který se rozhodl vylézt na skalní stěnu El Capitan v Yosemitském národním parku. Hodnocení: 4
Free Solo
Free Solo
Dokumentární / Sport
USA, 2018 , 100 min.

Režie: Jimmy Chin, Elizabeth Chai Vasarhelyi
Kamera: Jimmy Chin, Clair Popkin, Mikey Schaefer
Hudba: Marco Beltrami
Herci: Alex Honnold, Jimmy Chin, Mikey Schaefer

Česká premiéra: 16.05.2019

Distributor: Artcam

Free Solo hodnocení na Kinobox.cz: 72.66 %
Fotografie z filmu Free Solo / Free SoloEl Capitan je 900 metrů vysoký skalní masiv s prakticky kolmým náklonem a Alex Honnold se rozhodl jej zdolat metodou „free solo“, což znamená bez pomoci a bez jakéhokoli jištění. Jinými slovy, kdyby udělal během toho lezení jedinou chybu, tak by spadl a zemřel.

Film pozůstává především ze scén, v nichž sledujeme Alexe (který už má pochopitelně s free solo lezením řadu zkušeností) trénovat na jeho vysněný výstup nejprve nanečisto, tedy s jištěním a s kolegy-horolezci, což je často prokládáno záběry z jeho soukromí a rozhovory s dalšími lidmi v jeho okolí včetně jiných horolezců, maminky, přítelkyně i dokumentaristů samotných, přičemž všichni jsou nervózní z toho, jestli se Alex náhodou během natáčení nezabije. Snímek pak vrcholí výstupem „naostro“, který je velmi napínavý, i když předem víte, jak to dopadne.

Alex Honnold ve filmu Free Solo / Free SoloMimochodem, většina záběrů Alexova lezení, při nichž drží na skále jen za nepatrné, téměř neviditelné a sotva hmatatelné mini-výstupky a pod ním je několik set metrů hluboká propast, jsou fantastické a divákům trpícím závratěmi či strachem z výšek pravděpodobně neudělají úplně dobře. Při pomyšlení, že Alex navíc není nijak jištěn, je nabíledni si myslet, že jde zřejmě o pořádného magora. Což je také jedna z věcí, jíž se dokument zabývá, ale bohužel pouze zběžně a povrchně.

Cílem filmařů totiž zjevně bylo natočit jejich dokument tak, aby diváci mohli především žasnout nad Alexovým mimořádným sportovním výkonem, jenž se vymyká zdravému rozumu a vypovídá nejen o jeho perfektní fyzické kondici, chladnokrevné odvaze a odhodlání, ale i o jeho vyrovnané mysli, adekvátním sebevědomí a dokonalé sebekontrole. Alex zjevně není sebevrah (když se na lezení necítí, tak neleze), leč centra strachu a sebezáchovy mu zjevně v mozku pracují omezeně a jinak než u většiny ostatních lidí – což ve filmu potvrzují i doktoři – nicméně toto téma snímek už více neprohlubuje.

Fotografie z filmu Free Solo / Free SoloFilmaři tudíž Alexovo nitro a jeho pozoruhodně vyšinutou osobnost příliš detailně nerozebírají a jeho soukromým životem a vztahy se zabývají jen čistě informativně hlavně kvůli tomu, aby na něm divákům záleželo a báli se o něj. Takže ho nechávají vzpomínat na jiné horolezce, s nimiž se znal a kteří zemřeli právě při free solo lezení, dokolečka omílají, jak je výstup na El Capitan nebezpečný, jak se o něj všichni bojí a jakým způsobem se na jeho psychice podepisuje poměrně čerstvý vztah s jeho přítelkyní, jímž se při minulých free solo výstupech nemusel zatěžovat.

Výsledný dokument, standardně strukturovaný, leč technicky zvládnutý perfektně, tak nestojí primárně na rozpitvávání dokumentovaného subjektu, nýbrž na o dost prostší snaze dojímat a okouzlovat zaznamenanou událostí, což na jednu stranu trochu zamrzí, na stranu druhou to ale za ten zážitek stojí. Pořád jde totiž o silný, strhující a skvěle natočený film o unikátním člověku, jenž dokázal něco neuvěřitelného, přestože jde víceméně jen o popisný medailonek oslavující překonávání limitů, lidského ducha, fyzickou zdatnost a schopnosti jeho svérázného protagonisty.

Český trailer k filmu Free Solo