Film o čtyřletém chlapci, jenž musí po narození sestřičky překonat pokles pozornosti rodičů a přijmout roli staršího bratra, nezapomíná ani na dospělé a na pozadí výjevů z rodinného života soucitně ztvárňuje mnohé rodičovské strasti.
Mirai, dívka z budoucnosti
Mirai no Mirai
Drama / Fantazie / Rodinný / Dobrodružný
Japonsko, 2018 , 98 min.
Režie: Mamoru Hosoda
Scénář: Mamoru Hosoda
Hudba: Masakatsu Takagi
Herci: Rebecca Hall, John Cho, Daniel Dae Kim, Crispin Freeman, Stephanie Sheh, Koji Yakusho, Michael Sinterniklaas, Erin Fitzgerald, Masaharu Fukuyama, Joe Thomas, Victor Brandt, Bella Hudson, Cade Lappin, Kumiko Aso, Haru Kuroki
Česká premiéra: 11.04.2019
Distributor: AČFK
Mirai, dívka z budoucnosti hodnocení na Kinobox.cz: 67.54 %
Čtyřletý chlapec Kun je v domácnosti středem zájmu, dokud si jeho rodiče nepořídí další dítě. Přítomnost mladší sestřičky jménem Mirai, obírající jej o část pozornosti dospělých, přijímá malý hrdina jen s obtížemi, a uchyluje se proto do světa vlastní představivosti, resp. do různých časových a fantazijních rovin, v nichž mu nově vzniklou situaci pomáhají překonat různí členové jeho rodiny z dávné minulosti i z blízké budoucnosti.
Na Oscara nominovaný japonský animovaný snímek od režiséra
Mamoru Hosody (
Vlčí děti,
O dívce, která proskočila časem) je jemným, citlivým a empatickým příběhem vyprávěným z dětské perspektivy, ovšem též s důrazem na poetiku důvěrně známých příhod z rodinného života, v nichž se prostřednictvím reflexe rodičovské dřiny při výchově ratolestí nezapomíná ani na dospělé postavy a jejich problémy. A tak zatímco prakticky bezstarostný Kun skotačí na zahradě a vzteká se nad malichernostmi, jeho matka při zaměstnání a otec při práci z domova se na prahu vyčerpání starají o domácnost a výchovu dvou dětí, zajišťují krmení, zábavu i výuku jízdy na kole.
Na pozadí soucitně ztvárněných rodičovských strastí, jež budou v dospělých divácích snadno rezonovat, se pak odehrává nostalgická cesta malého Kuna napříč několika dobrodružnými a ve filmu zřetelně ohraničenými epizodkami, v nichž se setká mimo jiné se svým psem v lidské podobě, se svým dědečkem v junáckých letech i s dospívající verzí své novorozené sestry. Každá z těchto dějových kapitol v sobě nese jisté ponaučení a posunuje Kuna blíže k tomu, aby dokázal snáze přijmout roli staršího bratra. Sdělení filmu jsou přitom univerzálně srozumitelná, stejně jako jeho styl vyprávění, jenž z něj činí divácky nenáročnou, podmanivou, zábavnou a místy dokonce nesmírně dojemnou podívanou, v níž si přijdou na své dětští i dospělí diváci.
Mamoru Hosoda, jenž se řadí mezi celosvětově nejuznávanější současné tvůrce anime filmů, tak konečně získává trochu prostoru i v české distribuci. Doposud u nás byl totiž k vidění pouze jeho předchozí film
Kluk ve světě příšer, a to ještě jen v originálním znění s titulky, což z něj udělalo záležitost určenou zejména odrostlejším fanouškům žánru.
Mirai, dívka z budoucnosti je oproti němu ještě obecnější a univerzálnější a vhodná i pro menší školní děti, takže je skvělé, že do kin vstupuje jak v titulkované, tak v dabované verzi.
Díky konzervativnímu stylu kreslené animace, příliš se nepouštějícímu do netradičních formálních experimentů (s výjimkou extravagantní pasáže z vlakového nádraží, kde se Kun ztratí, načež se jeho bezmoc a zmatek odrazí na filmu i vizuálně), je Mirai, dívka z budoucnosti doporučitelná i pro diváky, kteří vstupují do světa anime coby nováčci. Znalcům může snímek naopak připadat po formální stránce příliš obyčejný a tradiční, stejně jako jeho jednoduchá příběhová struktura, a leckomu může vadit i jistá protivnost hlavního hrdiny, místy až moc vzdorovitě ukřičeného (což v japonském znění ještě umocňuje to, že čtyřletého klučinu dabuje osmnáctiletá herečka) – byť i dětský křik a pláč k rodičovství pochopitelně patří.
[Recenze původně vyšla na filmovém blogu FilmSpot.cz.]
Český trailer k filmu Mirai, dívka z budoucnosti