
Ve filmu také hraje Liam Neeson, ale byla by chyba myslet si, že jde o nějaký další akční thriller s Liamem Neesonem (hraje totiž jednoho z těch lupičů, co jsou zabiti policií hned na začátku filmu, a pak se sem tam mihne ve flashbacku). Ve skutečnosti je film Vdovy velmi neakčním dramatem o ženách různého věku, národnosti a sociálního zázemí, které se navzájem neznaly, dokud byli jejich partneři na živu, a které jsou po jejich smrti vrženy do existenciální krize, kterou jsou nuceny řešit narychlo naplánovanou několikamilionovou loupeží, aniž by kterákoli z nich měla byť minimální zkušenosti s krádežemi a organizovaným zločinem.

Předlohou Vdov je stejnojmenná televizní minisérie z roku 1983, která se v roce 1985 dočkala pokračování a v roce 2002 dokonce i volně inspirované seriálové předělávky – a ani film Vdovy nebere původní minisérii úplně doslova. Natočil jej režisér Steve McQueen (Hlad, Stud, 12 let v řetězech), s nímž spolupracovala na scénáři spisovatelka Gillian Flynn, autorka knižních předloh ke snímkům Temné kouty a Zmizelá (a též scenáristka Zmizelé). Výsledkem jejich práce je příběh napěchovaný zajímavým dějem bohatým na chytré dialogy a zvraty, u nějž není třeba napjatě čekat na to, kdy už konečně začne ta loupež, protože i veškeré dění před ní je pozoruhodné, skvěle vyprávěné, výborně napsané a režírované a bravurně zahrané.
Zároveň jde o snímek, který strká hluboko do kapsy nedávnou Debbie a její parťačky a nabízí pro změnu pořádný „ženský“ zlodějský film, jaký si ženy zaslouží – nepase se po povrchním pozlátku a akt samotné loupeže dokonce víceméně upozaďuje ve prospěch toho, že se zevrubně zabývá tím, co jsou jeho hrdinky zač, z jakých poměrů pocházejí a jak vedou či vedly své životy, a nechává je zazářit v konfrontaci s nečekanými překážkami, jimž jsou nuceny čelit, aniž by přitom riskoval ztrátu efektnosti. Nicméně je to efektnost vyplývající z osudového údělu hrdinek potýkajících se s psychicky i fyzicky náročnou zkouškou, z psychologicky vybudovaných situací, spletitě propojených dějových vláken, hereckých výkonů všech zúčastněných a z dojmu opravdovosti, nikoli z audiovizuálních prvků. Vizuálně jsou Vdovy naopak výrazně utlumené a neokázalé, stejně jako nezvykle minimalistický hudební doprovod Hanse Zimmera.

Při vší té chvále je však ještě potřeba zmínit, že vedlejší dějové linie s Colinem Farrellem, Robertem Duvallem a černošskými gangstery (mimo jiné Daniel Kaluuya z filmu Uteč) nejsou tak výrazné a poutavé jako hlavní příběhová rovina s trojicí/čtveřicí žen, že v závěru nejsou všechny ty dějové meandry kvůli mírně zkratkovitému finále dostatečně ukončeny a že jeden skvělý zvrat film sám vyzradí až příliš brzy, přestože v pozdější fázi příběhu by zapůsobil podstatně silněji. Nicméně to jsou jediné zásadnější výtky, které lze k Vdovám mít.
[Recenze původně vyšla na filmovém blogu FilmSpot.cz.]