47. Cafe society Za asi nejslabší Allenův film jeho příští rok padesátileté kariéry považuji retro snímek Cafe society z roku 2016. Film sice nese všechny typické oblíbené režisérovy propriety včetně lahodně působící kamery renomovaného Vittoria Storara, ale všechny tyto vymazlenosti neschovají holý fakt, že Cafe society je obsahově plytká Allenova pocta jeho oblíbené éře tzv. Zlatého Hollywoodu 30. let. Příběh chudého mladíka Bobbyho (Jesse Eisenberg), který opustí rodný New York, aby udělal kariéru v Hollywoodu, kde se nešťastně zamiluje do strýcovy půvabné asistentky Vonnie (Kristen Stewart), působí zastarale a nepřináší absolutně nic nového ani přínosného.
40. Tajemná vražda na Manhattanu
Ve své době mě přilíš nezaujala ani komedie Tajemná vražda na Manhattanu, kde se Allen po mnohaleté spolupráci s herečkou Miou Farrow spojil s Diane Keaton, která ho provázela od jeho úplných počátků. Tajemná vražda na Manhattanu byla o manželském páru, který se zaplete do vyšetřování jedné vraždy. Celé to působí jako nepodařený pokus o comeback ke komice Allenových raných komedií, ostatně jeho námět vytáhl z šuplíku, kam ho založil, když vytvořil slavnou Annie Hall. Jenže sledovat zestárlý pár Allen/Keaton už není zdaleka tak půvabné ani vtipné. Sorry Woody, tento snímek sis mohl klidně odpustit.
Originální trailer filmu Tajemná vražda na Manhattanu
39. Interiéry
39. Interiéry
V roce 1978 se Allen pokusil o svoje první skutečně vážné drama, které natočil s kvalitními herečkami. V roli opuštěné matky Geraldine Page. V rolí tří sester Diane Keaton, Mary Beth Hurt a Kristin Griffith. Ale Interiéry, jasně inspirované Allenovým vzorem, švédským režisérem Ingmarem Bergmanem a jeho filmovými dramaty jako Šepoty a výkřiky a Podzimní sonáta, se příliš nevyvedly. Naprostá nepřítomnost humoru pak činí tuto Allenovku mimořádně depresivní a stěží sledovatelnou.
38. Povídky z New Yorku
Z povídkového triptychu trojice slavných režisérů (vedle Allena to byli ještě Martin Scorsese a Francis Ford Coppola) je Allenův segment Oidipus dnes, kde sám režisér hraje muže pronásledovaného svou matkou, druhý nejlepší (nebo nejhorší). Nejlepším segmentem z této hodně nevyrovnané série je Scorsesho povídka Lekce se skvělým Nickem Noltem. Nejhorší částí je Coppolův příspěvek Život bez Zoe. Allenova část je docela vtipná, ale rutinní a neobjevná. Celkově jsou Povídky z New Yorku dosti zbytečným projektem, který kromě skvělé Scorseseho povídky nic zajímavého nenabídl.
Scéna z filmu Povídky z New Yorku
37. Září
V roce 1987 natočil Woody Allen známý svým pracovním tempem jeden film za rok hned dva filmy. Prvním byla nostalgická komedie Zlaté časy rádia, druhým komorní drama Září. Z tohoto "souboje" vychází hůře druhý ze zmíněných. Co napsat o Září? Je jedním z těch filmů, které se můžou "pyšnit" označením nedivácký. Drama o vztahu zakřiknuté fotografky Lane (Mia Farrow) a její extrovertní matky, bývalé herečky Diane (Elaine Stritch), o jejich vztazích s muži, bylo pro Allena v té době typické. Allen uprostřed 80. let vztahy mezi muži a ženami hodně řešil, respektive on to řešil v podstatě od úplného začátku své kariéry, ale na rozdíl od svých předchozích filmů, zde to řešil znovu na vážno a tudíž méně zábavně. Perličkou je to, že původně natočil Září s Christopherem Walkenem, ale kvůli nespokojenosti s hotovým filmem ho celý přetočil a přeobsadil Samem Waterstonem.
Originální trailer filmu Září
36. Jiná žena
Ze stejné doby a ze stejného soudku je další z Allenových komorních existenciálních dramat Jiná žena natočená hned o rok později. Allen opět vsadil na herectví své tehdejší partnerky Mii Farrow, která zde hraje terapeutku se symbolickým jménem Hope (Naděje), jejíž slova z psychiatrického sezení proniknou skrze větrací systém k uším profesorky Marion Post (Gena Rowlands), která momentálně prochází těžkou duševní krizí. Jiná žena znovu dokumentuje Allenovu posedlost Bergmanem, k němuž se americký tvůrce celý život hrdě hlásil. Allen si z jeho filmů na čas vypůjčil bývalého kameramana Svena Nykvista. I když bývá Jiná žena považována za vydařené seriózní drama, jde dnes o prakticky zapomenutý film, který lze jen těžko řadit k Allenovým vrcholům. Herecky Jinou ženu trochu osvěžil neallenovský Gene Hackman.
Originální trailer filmu Jiná žena
35. Vicky Cristina Barcelona
37. Září
V roce 1987 natočil Woody Allen známý svým pracovním tempem jeden film za rok hned dva filmy. Prvním byla nostalgická komedie Zlaté časy rádia, druhým komorní drama Září. Z tohoto "souboje" vychází hůře druhý ze zmíněných. Co napsat o Září? Je jedním z těch filmů, které se můžou "pyšnit" označením nedivácký. Drama o vztahu zakřiknuté fotografky Lane (Mia Farrow) a její extrovertní matky, bývalé herečky Diane (Elaine Stritch), o jejich vztazích s muži, bylo pro Allena v té době typické. Allen uprostřed 80. let vztahy mezi muži a ženami hodně řešil, respektive on to řešil v podstatě od úplného začátku své kariéry, ale na rozdíl od svých předchozích filmů, zde to řešil znovu na vážno a tudíž méně zábavně. Perličkou je to, že původně natočil Září s Christopherem Walkenem, ale kvůli nespokojenosti s hotovým filmem ho celý přetočil a přeobsadil Samem Waterstonem.
36. Jiná žena
Ze stejné doby a ze stejného soudku je další z Allenových komorních existenciálních dramat Jiná žena natočená hned o rok později. Allen opět vsadil na herectví své tehdejší partnerky Mii Farrow, která zde hraje terapeutku se symbolickým jménem Hope (Naděje), jejíž slova z psychiatrického sezení proniknou skrze větrací systém k uším profesorky Marion Post (Gena Rowlands), která momentálně prochází těžkou duševní krizí. Jiná žena znovu dokumentuje Allenovu posedlost Bergmanem, k němuž se americký tvůrce celý život hrdě hlásil. Allen si z jeho filmů na čas vypůjčil bývalého kameramana Svena Nykvista. I když bývá Jiná žena považována za vydařené seriózní drama, jde dnes o prakticky zapomenutý film, který lze jen těžko řadit k Allenovým vrcholům. Herecky Jinou ženu trochu osvěžil neallenovský Gene Hackman.
35. Vicky Cristina Barcelona
Ve svém cestovním období kariéry si Allen v roce 2008 odskočil do slunného Španělska, kde natočil oddechovou letní komedii Vicky Cristina Barcelona se svou tehdejší oblíbenkyní Scarlett Johansson a také se španělskými herci (a později i manžely) Penélope Cruz a Javierem Bardemem. Hereckou trojici pak doplňuje Rebecca Hall. Příběh se točí kolem dvou kamarádek Američanek, které se zakoukají do malíře Juana Antonia, zatímco ho pronásleduje jeho žárlivá bývalá manželka Marie Elena. Jako mnoho ostatních z režisérových snímků i tento nabízí příjemnou oddechovou a nenáročnou zábavu se sympatickými herci, na něž se příjemně kouká. Bohužel, to je asi tak všechno.
34. Alice
Z éry Mii Farrow pochází toto komediálně laděné drama Alice, kde herečka hraje bohatou, dobře situovanou, ale neuspokojenou ženu Alice, kterou podvádí její manžel, rovněž bohatý Doug (William Hurt). Aby se Alice dostala ze svého nudného snobského způsobu života, vydá se k doktoru Yangovi, který jí předepíše speciální "kouzelné" bylinky. Alice si začne uvědomovat pravou hodnotu věcí a díky chvilkově nabité neviditelnosti objeví manželovu nevěru. Co Alici povyšuje nad průměr, je humorný nadhled a prvky fantazie, které z ní dělají vcelku příjemnou podívanou. Poprvé si zde u Allena zahrál Alec Baldwin, kterého od té doby ještě několikrát obsadil. Při natáčení tohoto filmu se nechal inspirovat dalším ze svých idolů, kterým byl Federico Fellini, konkrétně jeho filmem Giulietta a duchové.
33. Konec podle Hollywoodu
V této komedii z roku 2002 hraje Allen filmového režiséra, který během natáčení oslepne a svému okolí dále předstírá, že o zrak nepřišel. Od této komedie si Allen mnoho sliboval, ale výsledkem byl absolutní divácký nezájem. Stejně jako mnoho jeho jiných filmů, ani tento si nenašel své publikum. Přitom nejde o špatnou záležitost, která kromě klopýtajícího Allena, který udílí pokyny svým podřízeným, aniž by věděl, co jim má říct, pobaví i skvělou Téou Leoni v hlavní ženské roli a dobrým Treatem Williamsem v roli vedlejší. Allen se tu snažil dokázat to, co mnohokrát (snad) z legrace říkal, že svůj další film by dokázal natočit i jako slepý. I tento film dokazuje, že nutnost vidět je pro natočení filmů nezbytná stejně jako pro jejich sledování. Ačkoliv nejde zdaleka o jeho dílo z nejlepších, nabízí Konec podle Hollywoodu kromě vtipného děje také několik Woodyho nejlepších hlášek na jeho oblíbená témata (sex a Francie).
32. Všechno, co jste kdy chtěli vědět o sexu (ale báli jste se zeptat)
Tato dnes už kultovní povídková komedie z Allenova raného období je překvapivě nevyrovnaná. Kvalitní povídky (především ta s Gene Wilderem) střídají ty slabší. Celkově jde sice o vtipnou a divácky oblíbenou záležitost, ale v kontextu autorovy tvorby o poměrně nevydařenou věc. Allen si tu ve svém jinak bezchybném tvůrčím období z let 1969 až 1975 vybral nečekaně horší moment. Poslední povídka, kde Allen hraje filozofickou spermii, ale celkově slabý dojem z tohotu filmu výrazně zlepšuje.
31. Mocná Afrodité
Allen si v komedii Mocná Afrodité zahrál sportovního redaktora Lennyho, který se rozhodne vypátrat skutečnou matku svého adoptivního syna. Zjistí, že jí je dobrosrdečná, ale prostá Linda (oscarová Mira Sorvino) živící se jako prostitutka a pornoherečka. Komedii ze současného New Yorku Allen ozvláštnil řeckým starověkým chórem, který komentuje dění v současnosti. V zásadě představuje Mocná Afrodité Allenův komediální standard, který ničím zásadním nepřekvapí. Kromě výborné Miry Sorvino, která si za svou postavu odnesla zaslouženého Oscara.
Originální trailer filmu Mocná Afrodité
30. Darebáčci
30. Darebáčci
V této komedii z roku 2000 si Allen střihnul svou oblíbenou roli - malého zlodějička a smolaře Raye, který plánuje jak zbohatnout. Když ale loupež banky nevyjde, zabere schopnost jeho manželky Frenchy (Tracey Ullman) péct chutné sušenky. Díky tomu se buranské dvojici podaří proniknout mezi společenskou smetánku. Allen si tu celkem vtipně utahuje právě ze snobismu vyšší společenské třídy, kterou tu reprezentuje karikatura postavy obchodníka s uměním Davida (Hugh Grant). Darebáčci měli příznivé kritiky a také patří k jedněm z mála Allenových filmů, které nebyly komerčně neúspěšné. Ani Darebáčci ale nepatří k úplné allenovské špičce, zůstavají jen příjemnou komedií.
Originální trailer filmu Darebáčci
29. Erotická komedie noci svatojánské
29. Erotická komedie noci svatojánské
A zde se to začíná lámat. Tato bujará nenáročná komedie variující klasickou Shakespearovu komedii Sen noci svatojánské představuje Allenův "zlatý střed". Allen tu natočil svou klasickou vztahovku ve velmi rozverném lehkém duchu a navíc tuto oslavu života situoval pro něj zcela netradičně do přírody, kterou kouzelně nasnímal jeho tehdejší dvorní kameraman Gordon Willis. Erotická komedie noci svatojánské (a nebo Sex noci svatojánské) je pohodová záležitost, která ale mezi vrcholné Allenovy komedie nepatří.
Originální trailer filmu Erotická komedie noci svatojánské
28. Celebrity
28. Celebrity
Také Celebrity z roku 1998 představují takový ten allenovský solidní standard. Allen se opět jednou pokusil o jakousi obecnější satirickou výpověď o společnosti hvězd a hvězdiček (že by pokus o americkou verzi Sladkého života?), ale výsledkem je znovu jen další typická allenovská černá komedie se všemi klady i zápory, které k němu patří. Kladem je obsazení Kennetha Branagha do role, kterou většinou hrál Allen sám, neurotického spisovatele Leea a také obsazení Leonarda DiCapria do role hvězdnými manýrami disponujícho herce Brandona. DiCaprio právě procházel vrcholným obdobím své slávy po premiéře Titanicu a jeho kreace je tím nejlepším, co jinak spíše průměrné Celebrity nabízí.
Originální trailer filmu Celebrity
27. Jasmíniny slzy
27. Jasmíniny slzy
Jasmíniny slzy jsou v podstatě modernější verzi Allenova staršího filmu Alice, jen bez přítomnosti nadpřirozena. Ve vážně laděné psychologické studii o ženě, která se snaží uniknout ze stereotypu svého života, stojí za zmínku především silný výkon Cate Blanchett v hlavní roli, ktera si za něj zaslouženě odnesla Oscara. Výborná zde byla ve vedlejší roli také britská herečka Sally Hawkins.
Český trailer filmu Jasmíniny slzy
Komedie Užívej si, co to jde, jejíž český název zhušťuje allenovskou životní filozofii, alespoň tak, jak ji podává ve svých filmech, je další osvědčenou allenovsky duchaplnou, černohumornou sondou do života typicky allenovského neurotika, kterého ztvárnil o pár let mladší Larry David. Je to vtipné, je to chytré, je to kousavé, je to všechno možné, ale Allen v hlavní roli by býval lepší. I když David je znamenitý.
Originální trailer filmu Užívej si, co to jde
25. Danny Rose z Broadwaye
25. Danny Rose z Broadwaye
Černobílá, nostalgicky laděná Allenova pocta všem loserům ze světa kabaretních umělců Danny Rose z Broadwaye je sympatická záležitost s výbornou Miou Farrow, která tu ztvárnila excentrickou Tinu Vale, která je naprosto jinou postavou, než které do té doby (i potom) hrála. Allen si tu poprvé zahrává s prvky gangsterek, které později tak často a rád zaplétal do svých komedií. Je s podivem, že se film dočkal oscarové nominace za režii, ale nikoliv za herecký výkon Mii Farrow. Ta by si tu nominaci zasloužila za tuto roli více.
Originální trailer filmu Danny Rose z Broadwaye
Pokračování naleznete v druhé části.
Pokračování naleznete v druhé části.