Recenze: Horor Děsivé dědictví namísto bafání diváka intenzivně znepokojuje

Vydáno: 18.07.2018 12:00 - Jan Varga | foto: facebook tvůrce

Film Děsivé dědictví je prezentován jako horor, čemuž odpovídají i všechny jeho plakáty a upoutávky. Nicméně je to úplně jiný typ hororu, než bude většina diváků na základě těch upoutávek očekávat.

Děsivé dědictvíRecenzoval/a Jan Varga dne 18.07.2018 12:00. Film Děsivé dědictví je prezentován jako horor, čemuž odpovídají i všechny jeho plakáty a upoutávky. Nicméně je to úplně jiný typ hororu, než bude většina diváků na základě těch upoutávek očekávat. Hodnocení: 4.5
Děsivé dědictví
Hereditary
Drama / Horror / Tajemný / Thriller
USA, 2018 , 127 min.

Režie: Ari Aster
Scénář: Ari Aster
Kamera: Pawel Pogorzelski
Herci: Alex Wolff, Gabriel Byrne, Toni Collette, Milly Shapiro, Christy Summerhays, Morgan Lund, Mallory Bechtel, Jake Brown, Harrison Nell, BriAnn Rachele, Heidi Méndez, Moises L. Tovar, Jarrod Phillips, Ann Dowd, Brock McKinney

Česká premiéra: 19.07.2018

Hodnocení: 9/10

Distributor: Vertical Ent.

Toni Collette ve filmu Děsivé dědictví / HereditaryJeho základem je totiž pomalé a depresivní psychologické drama o truchlení, zoufalství a disfunkčních rodinných vztazích, které je ovšem jako horor natáčeno – a vypůjčuje si z tohoto žánru mnohé atributy, které se do filmu s postupujícím časem pozvolna vkrádají čím dál tím intenzivněji. Zpočátku jen sem tam na chvíli problesknou, pak se začnou hlásit o slovo častěji a důrazněji a teprve až někdy v poslední čtvrtině začnou silně převažovat všechno ostatní.
 
Byla by tudíž chyba těšit se na nějaký duchařsko-démonský hororfest ve stylu V zajetí démonů 2 nebo něčeho takového. Děsivé dědictví se totiž snaží budovat napětí hlavně skrz atmosféru a psychické rozpoložení postav a spíš než o strašení a bafání na diváka mu jde o jeho maximální znepokojení, čemuž odpovídá i to, že obsahuje jen jednu jedinou lekací scénu, což ho už samo o sobě výrazně odlišuje od všech ostatních hororů posledních let (možná s výjimkou Uteč a Čarodějnice, s nimiž má ledacos společného).

Alex Wolff ve filmu Děsivé dědictví / HereditaryNa začátku filmu pohřbívá svou zesnulou matku hlavní hrdinka Annie (Toni Collette), která s ní žila ve velkém rodinném domě na samotě u lesa spolu se svým manželem (Gabriel Byrne), zhruba sedmnáctiletým synem (Alex Wolff) a třináctiletou dcerou (Milly Shapiro). Všichni členové rodiny patrně trpí nějakými potlačovanými psychickými újmami, což Annie utápí ve své práci (vyrábění miniatur), syn v marihuaně, manžel v rezignované lhostejnosti a dcera v bizarních koníčcích (mimo jiné sbírání hlaviček uhynulých zvířátek). Annie svou matku příliš neoplakává, protože ačkoli ji měla ráda, tak jejich vzájemný vztah nebyl v posledních letech nic moc. Následně však už tak dost zdeptanou rodinu zasáhne podstatně ničivější tragédie, která ji psychicky pošle na samé dno. A pak se teprve začnou dít věci.
 
Překvapivě je Děsivé dědictví dílem mladého amerického debutanta Ariho Astera, který v něm předvádí naprosto suverénní a nápaditou režii a coby autor scénáře i mnoho pozoruhodných myšlenek a komplexní práci s motivy (je nezbytné dávat neustále pozor, co se na plátně děje, a pokud možno si to pamatovat). Je zcela evidentně schopný vést herce k bravurním výkonům, jeho propracované postavy mají patřičnou hloubku a příběh jeho filmu, jakkoli prostě ve výsledku vyznívá, je promyšleně vystavěn na nebanálně strukturovaném pomalém vyprávění, děsivých obrazech, pozvolna stupňovaném psychoteroru, postupném prohlubování bezradnosti všech hlavních postav a mistrném dávkování informací. Každý nový poznatek totiž divákovi poodkryje další malinkatý kousek skládačky, ale až do poslední chvíle ho nenechá odhalit celé řešení najednou, čímž mu takřka znemožní odtušit, k jakému typu vyvrcholení snímek dospěje. A tahle nejistota je v kombinaci s tím vším ostatním ohromně působivá. Rozhodně jde o tvůrce, jehož se vyplatí do budoucna bedlivě sledovat.

Fotografie z filmu Děsivé dědictví / HereditaryPsychologická linie snímku stojí hlavně na tom, jak se členové rodiny, jejichž mizérii přiživují i noční můry a halucinace, vyrovnávají s bolestnou ztrátou, a jak v nich bublají různá nahromaděná traumata, agrese, stres a výčitky až na hranici explodování. Silně skličující atmosféru podtrhují i herecké výkony, mezi nimiž nejvýrazněji vyčnívá Toni Colette, která měla ze všech postav nejvíce prostoru pro exhibování, a byť místy při svých hysterických výstupech trochu moc tlačí na pilu, tak už dlouho nebyla takhle dobrá a takhle dobře obsazená. Ostatní oproti ní hrají umírněněji, leč jsou naprosto bezchybní a věrohodní. Výkon mladé a doposud jen divadelní herečky Milly Shapiro ještě umocnil výrazný make-up, dodávající její atypické tváři až ohyzdný nádech.
 
Hororové prvky se nejprve projevují na bázi drobných podivností a nejasností (světelné záblesky, občasné vidiny některých postav, zmínka o znesvěceném hrobě a jiné podezřelé detaily), jichž nejenže začne časem přibývat, ale navíc začnou společně překlápět film do jednoznačně nadpřirozené hororové roviny, která postupně začne nabírat na obrátkách a posléze vygraduje do naprosto šíleného a obskurního finále. Završení snímku je vpravdě unikátní a neotřelé, a byť ve své perverznosti působí v první chvíli hrozně na sílu a prvoplánově, tak ve skutečnosti dává smysl a chytře do sebe splétá všechny ty nitky, které k němu od začátku vedly.
 
Toni Collette ve filmu Děsivé dědictví / HereditaryVelkou porci děsu pak režisér dokáže navodit i pouhým zvukem, hudbou nebo správně zvoleným pohledem kamery. Často třeba nejprve zabírá vystrašené obličeje svých hrdinů a až pak ukáže to, na co se dívají. Sem tam si vypomůže krvavým efektem, digitálním trikem nebo mrtvolnou maskou, ale spíš sporadicky a vždy s nejvyšší možnou efektivitou. Svou roli hrají i bizarní výjevy, které Annie skládá ze svých miniaturních výtvorů. Každá drobnost se počítá.

Toni Collette ve filmu Děsivé dědictví / HereditaryJediná podstatnější výtka tak směřuje k tomu, že na některé nejasnosti zkrátka film neodpovídá a někdy si to sice lze domyslet, ale určité drobnosti přeci jen nevyplývají z kontextu snímku dostatečně, načež působí matoucím dojmem a nezdá se, že by šlo o záměrné matení. Proč se někomu zjevuje ve snu pes, když rodina žádného psa nemá? Co to leží na konci filmu před domem a není to náhodou ta samá věc, co ležela předtím v jiné scéně na silnici? Režisérova snaha o nápadité obrazové kompozice je sice obvykle značně působivá, ale místy už hraničí s prvoplánovým předváděním (záběr vzhůru nohama jsem ještě nepoužil, to by se mělo napravit), a některé motivy jsou přeci jen předvídatelnější než většina ostatních, tudíž kvůli nim ledacos dopředu odhadnete (třeba když padne zmínka o alergii na ořechy u jedné z postav).
 
Děsivé dědictví rozhodně není nějaký standardní tuctový horor, naopak jde o originální, nevšední a pozoruhodné dílo, které dokazuje, že na poli hororu se dá pořád i dnes vymyslet něco nového. Nebývale filmařsky zručný Ari Aster tomu navíc dokázal dát komplexní, inteligentní a působivý tvar, který chytře kombinuje žánry, sugestivně pracuje s postavami i atmosférou a neotřele využívá běžné hororové postupy k dosažení intenzivních pocitů, jaké divák při sledování naprosté většiny moderních hororů až tak běžně nezažívá.

[Recenze původně vyšla na filmovém blogu FilmSpot.cz.]


Český trailer k filmu Děsivé dědictví


NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán.

  • nevim kdo to hodnotí ale ten film je naprostá de... (Vyliž, 19.07.2018 07:35) Reagovat

    nevim kdo to hodnotí ale ten film je naprostá debilní sračka. hlavní postavy jsou nesympatické a otravné přesně jako v Babadook. ta postižená holka co stříhá hlavy zvířatům je hodně nechutnej nápad a celá koncepce se zase stahuje do nějakého náboženského odpadu. atmosféra filmu si je hodně nepříjemná ale rozhodně ne děsivá. tohle není horor tohle je odpad!!!

    • Re: nevim kdo to hodnotí ale ten film je naprostá de... (BP, 19.07.2018 15:51) Reagovat

      ... skús nám dať svoj typ na horor, ktorý je podľa tvojho gusta, ako si horor predstavuješ ty?

    • Re: nevim kdo to hodnotí ale ten film je naprostá de... (Anonym, 20.07.2018 12:45) Reagovat

      Ha, primitiv!

  • Za mě jeden z nejhorších filmů, co jsem viděl... (JM, 20.07.2018 23:07) Reagovat

    Za mě jeden z nejhorších filmů, co jsem viděla. Poprvé jsem měla chuť odejít před koncem. Ke konci se celé kino spíš smálo, než bálo.

    • Re: Za mě jeden z nejhorších filmů, co jsem viděl... (Eva, 21.07.2018 00:52) Reagovat

      Souhlasím, jenom mi přišlo líto, jak ze začátku perfektně stavěný horor dokázal v poslední čtvrthodině zdegenerovat na stupidní násilnou duchařskou blbost - kdo to viděl pochopí, co jsem si asi mohla myslet při závěrečném pokřiku "Heil Paimon!!!"

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY