„Mumblecore“ je specifický podžánr nezávislého filmu, obvykle natáčený v reálném prostředí a s velmi nízkým rozpočtem, založený na přirozenosti v dialozích i hereckých výkonech, kdy dialogy hrají důležitější roli než příběh, točící se zejména kolem bezvýznamných životů hrdinů okolo dvaceti až třiceti let, zažívajících trable s rodinnými, kamarádskými, pracovními i romantickými vztahy a neschopných si přesně definovat, co by vlastně od života chtěli. Nejčastěji jde o lehkou komedii nebo mírné drama, případně o kombinaci obojího.
Sedmnáctiletá Christine (Saoirse Ronan) navštěvuje v kalifornském Sacramentu katolickou střední školu, a protože se snaží být tak trochu rebelka, nechává si od přátel i rodičů říkat Lady Bird. Ve studiu nevyniká, její rodina na tom není finančně nejlépe, její starší bratr je adoptovaný, s mámou (Laurie Metcalf) se často hádá a nejraději má svou korpulentní nejlepší kamarádku. V divadelním kroužku se seznámí se sympatickým spolužákem (Lucas Hedges) a začne s ním chodit. A s pomocí chápavého otce si podá za matčinými zády přihlášku na drahou prestižní univerzitu, nejen proto, že sní o opuštění rodinného hnízda, ale také chce matce dokázat, že zvládne projít přijímacím řízením – což se jako jediné dá označit víceméně za zápletku, nicméně je tomu věnována sotva desetina filmu.
Jinak ale naprostá většina všech těchto motivů nebo scén seskládaných z prožitků hlavní hrdinky nevytváří žádný dějový nebo dramatický oblouk, některé postavy nebo scénky dokonce ani nepůsobí jako uzavřené celky – viz okrajová postava učitele herectví. Ten v jednu chvíli přestane docházet na své hodiny, později ve filmu hovoří s mámou Lady Bird (doktorkou), z čehož vyplyne, že má zřejmě nějakou vážnou nemoc, ale tím jeho úloha ve filmu končí, znovu už se neobjeví a jeho stav se již nadále neřeší.
Film přitom vyvolává dojem, jako že je napsán jistou rukou a natočen velmi zručně, tudíž jeho autorka, herečka Greta Gerwig, pro kterou je Lady Bird její první zcela samostatný režijní i scenáristický projekt, nepůsobí jako někdo, kdo by dělal začátečnické chyby, a je tedy nutno mluvit o tvůrčím záměru. Kromě toho je spousta jiných krátkých epizodek vymyšlená moc hezky, nápaditě a originálně, třeba když se otec se synem náhodou potkají na pracovním pohovoru, kam se nezávisle na sobě přišli ucházet o stejnou pozici, nebo když se dvě kamarádky baví o masturbaci a místo sušenek k tomu přikusují neposvěcené hostie.[Recenze původně vyšla na filmovém blogu FilmSpot.cz.]










