V české kinematografii je trilogie Zahradnictví režiséra Jana Hřebejka a scenáristy Petra Jarchovského nebývalým úkazem. Takhle rozsáhlý rodinný portrét, dvougenerační epopej o vypjatých osudech mnoha postav, rozdílných životních představách předválečné a poválečné generace a traumatech rodinných i historických, rozprostírající se od začátku čtyřicátých let minulého století do konce let padesátých, je vskutku odvážným a výjimečným počinem. Nejen z hlediska celkového objemu postav, motivů, příběhů i výsledné délky celé trilogie, ale i proto, že jeho tvůrci k němu mají znatelnou citovou vazbu – Zahradnictví v podstatě vypráví o příbuzných Petra Jarchovského, přičemž hlavní hrdinka třetího dílu s podtitulem Nápadník, která se vyskytovala v předchozích dvou filmech jako teprve malá holčička (a teď už je dospělá), představuje Jarchovského maminku. Maminku, která se nedostala do staršího filmu stejného tvůrčího dua, divácky neuvěřitelně populárních Pelíšků, jimž Zahradnictví dějově předchází.
Hlavní deviza Nápadníka spočívá v jistém žánrovém odklonu – po dvou dramatech totiž došlo na takřka romantickou komedii, v níž zamilovaná Daniela (Anna Fialová), již dvacetiletá dcera Jindřicha a Vilmy (Martin Finger a Anna Geislerová), chce chodit se sympatickým Mirkem (Ivan Lupták), ale despotický a tvrdohlavý otec jejich vztahu nepřeje, protože Mirek neodpovídá jeho představám o ideálním nápadníkovi, z čehož vznikají různé, mnohdy i celkem dusné třenice. Z celé trilogie tak právě Nápadník představuje díl, jenž by mohl být divácky nevstřícnější a vypravěčsky nejsnadněji uchopitelný, neb jde o lineární jednoduchý příběh, v němž nedochází k žádným velkým dějovým zvratům, dramatickým odbočkám, ani potlačovaným emocím, jež by muselo být nutné složitě odkrývat.
Například scéna, kdy k Jindrovi a Vilmě přijde na návštěvu Jindrova sestra Mařči (Sabina Remundová) a začne jim vyprávět dlouhou košilatou historku o sexuálním skandálu neznámé mladé dvojice, je ve filmu jen proto, aby Daniela tu historku náhodou také zaslechla a pak ucukla, když má mezi ní a Mirkem dojít k prvnímu milování. Spálí se na tom pět minut a efekt je zhruba stejný, jako kdyby k té historce vůbec nedošlo.
Takovýchto příkladů vypravěčské neobratnosti je ve filmu samozřejmě mnohem víc. Dvě třetiny filmu jsou třeba pečlivě budované na tom, že Jindřich je proti Mirkovi tak zaujatý, že i po dvou letech vztahu s Danielou mu přísně zakazuje vstup do jejich bytu. Pak ale (byť nerad) najednou souhlasí s tím, aby se zásnuby odehrávaly právě v jejich bytě. Jak u něj k tomuto náhlému přerodu došlo, není vůbec jasné. Podobně skokově a zkratkovitě je odbyto i několik dalších událostí v závěru snímku. A finální kapkou je úplně poslední záběr filmu, v němž si Sabina Remundová v bytě Jindřicha a Vilmy náhodou všimne na podlaze starého plyšového medvídka (který se nikdy předtím ve filmu neobjevil, pokud vím), se slzou v oku ho zvedne, řekne: „Bižulíne!“ a políbí ho. Následují závěrečné titulky. Co to jako mělo znamenat?
Přesto se nedá nezmínit, že Martin Finger prostě skvěle hraje, a i většina zbývajícího obsazení je výtečná, i když třeba jejich postavy nemají z hlediska děje tohoto konkrétního filmu žádný význam (třeba již dospělý Karlík, který pořád hraje na piano, dělá humory, ale ničím jiným nepřispěje). Výborná je Anna Fialová v roli Daniely i Anna Geislerová coby její maminka, David Novotný je vyloženě úžasný a k sežrání (strašlivá škoda, že v celém filmu má jen dvě scény) a ostatní také zaslouží pochvalu. Herecké výkony se řadí k tomu nejlepšímu nejen v Nápadníkovi, ale v celém Zahradnictví.[Recenze původně vyšla na filmovém blogu FilmSpot.cz.]


