
Poslední dobou se ale dlouhodobá strategie ukazuje jako neudržitelná, protože několik problematických projektů dává najevo nejistotu ze strany vedení. Davidu Fincherovi byly zastaveny rovnou dva seriály, Videosyncracy po jím dvou režírovaných dílech, nákladná předělávka britské Utopie s Rooney Mara v hlavní roli po čtyřech natočených. Ani jedna epizoda nespatřila světlo televizní obrazovky. Podobně na tom je drama o vzestupu Afroameričana do vyšší třídy Codes of Conduct, které se během produkce stalo ze seriálu mini-sérií, protože oscarový Steve McQueen dostal po šesti dílech stopku. Oproti zmiňovaným dopadl lépe Vinyl zaštítěný jmény Mickem Jaggerem a Martinem Scorsesem, protože byl uveden. Seriál, který přišel na sto milionů dolarů (Scorsesem režírovaný celovečerní pilot na třicet z nich), ovšem nebyl obnoven pro druhou řadu kvůli nákladnosti, nízké sledovanosti a rozporuplným kritickým ohlasům.

Pilot Westworldu, který při premiérovém uvedení na dostupných platformách zhlédlo přes 3,3 milionů diváků a divaček, však dokázal všechny apokalyptické obavy o nejistém směřování HBO zahnat. Jako kdyby se tímto projektem, vycházejícím ze stejnojmenného filmu (1973) Michaela Crichtona a svou zápletkou připomínající jeho pozdější úspěšný román Jurský park, kabelovka vrátila k podstatě toho, co ve velké míře spoluutvářela: quality TV. O ni jde hlavně na rovině estetické, až posléze na úrovni produkce (oficiální rozpočet je 52 milionů, zasvěcené zdroje píší o bezmála dvojnásobku; jedním z producentů je J.J. Abrams, scénáře mimo jiné napsali manželé Nolanovi, byla obsazena známá jména jako Anthony Hopkins, Ed Harris, Thandie Newton, James Marsden ad.).

Seriálový Westworld se k tomuto trendu obrací, protože na rozdíl od svého filmového předobrazu mění perspektivu. Morálním centrem vyprávění nejsou lidské postavy, nýbrž jejich nerozpoznatelné napodobeniny začínající nabývat vlastní vědomí, respektive rozvzpomínající si na umělé vzpomínky. První necelá čtvrthodina klame publikum podobně jako tvůrci androidů své umělé výtvory: vydává za skutečné něco, co se ukáže být napodobeninou. Komentářový dialog mimo obraz, vedený z časové roviny v budoucnosti, diváky a divačky vede k utváření chybných předpokladů (Teddy jako člověk, protože do "zábavního parku" přijíždějící cizinec) a posléze kontrastuje s vyobrazeným ("jak krásný může být svět", když si lobotomizovaná androidka nepamatuje své opakované znásilnění a jemu předcházející zabití milého).

Zprvu jsme se účastnili "myšlenkové hry", kdy jsme sledovali sen o tom, jak androidka sní o elektronických ovečkách. Posléze jsme svědky toho, že ona "myšlenková hra" byla fikcí, která je jakožto fikce reflektována. Změní se žánr z nepůvodního, různé tradice kombinujícího westernu na sci-fi, kdy skupina vědců, managerka a scenárista připravují zábavu pro zbohatlíky a řeší vyskytlé problémy v souvislosti s upgradem androidů. Jsme přitom vedeni nejenom ke kladení si otázek ohledně tajuplných motivací postav (Robert Ford, Muž v černém, manažerka) ohledně věcí příštích, ale i k hledání podobností a odlišností mezi oběma žánrově (western, sci-fi) a stylisticky (exteriéry vs. interiéry, panoráma vs. dlouhá jízda, přirozené svícení vs. umělé ad.) odlišenými rovinami.
Jenom co Muž v černém představoval hrozbu ve westernovém světě, vyvstalo nebezpečí od droida v tom sci-fi, přičemž v tom se vzdor očekávání ukázalo jako planý poplach (Ford povídající si s jednou z prvních verzí androida - kovboje Billa). A zatímco některá umělá stvoření si začínají uvědomovat, že jim uniká celkový obraz, scenárista konfrontuje managerku o tom, že různé skupiny (vědci, managment, scenárista) mají odlišné zájmy, z nichž některé zůstávají skryty.

Seriál byl ale po třech odvysílaných a pěti natočených dílech zastaven. Podobný osud snad nebude čekat letošní Westworld po první řadě, protože i skeptici hodnotící pilot nepříliš dobře by měli být otevřeni přehodnocení. Přehodnocení nejenom pilotu, jehož formální strategie je založena na rekontextualizaci žánru (western přecházející do sci-fi, sci-fi odbíhající do uměleckého hororu a slibující exploataci) i vyprávění (snové vzpomínání, rozšiřování hledisek, přechody mezi žánrovými rovinami), ale i svých nemístných výtek.

Výtka taktéž opomíjí, že to byl právě showrunner, režisér pilotu a scenárista Westworldu Jonathan Nolan, který spolu se svým bratrem v novém tisíciletí tento trend zpopularizovali v hitových snímcích (Memento, Dokonalý trik,Interstellar). A byla to HBO ve spojení s Nolanem, která ho Westworldem dokázala revitalizovat i v současné nadprodukci quality TV.
[První díl můžete vidět bez registrace online na HBO GO.]