Recenze: Očista volí ve Volebním roku ještě akčnější cestu

Vydáno: 19.07.2016 17:00 - | foto: facebook tvůrce

Do kin mezi letními blockbustery vstoupila i třetí Očista: Volební rok, která se překvapivě rozrostla v opravdu úspěšnou sérii s tisíci možnostmi pro případná nadcházející pokračování.

Očista: Volební rokRecenzoval/a dne 19.07.2016 17:00. Do kin mezi letními blockbustery vstoupila i třetí Očista: Volební rok, která se překvapivě rozrostla v opravdu úspěšnou sérii s tisíci možnostmi pro případná nadcházející pokračování. Hodnocení: 3.5
Očista: Volební rok
The Purge: Election Year
Horror / Thriller / Sci-Fi / Akční
USA, 2016 , 109 min.

Režie: James DeMonaco
Scénář: James DeMonaco
Kamera: Jacques Jouffret
Herci: Frank Grillo, Elizabeth Mitchell, Mykelti Williamson, Joseph Julian Soria, Betty Gabriel, Terry Serpico, Edwin Hodge, Kyle Secor, Barry Nolan, Liza Colón-Zayas, Ethan Phillips, Adam Cantor, Christopher Baker, Jared Kemp, Brittany Mirabile

Česká premiéra: 07.07.2016

Očista: Volební rok hodnocení na Kinobox.cz: 62.32 %
Asi málokdo by před třemi roky uhádl, že poměrně obyčejný americko-francouzský horor Očista s nevšedním nápadem se rozroste v celou úspěšnou sérii. I první díl, který byl celkem klasickou "home invasion" zasazenou do blízké budoucnosti v USA, kdy se na jeden den v roce, takzvanou Očistu, povolují všechny trestné činy, shrábl v kinech slušné množství peněz. S druhým dílem Očista: Anarchie a větším rozpočtem pak povolil režisér James DeMonaco uzdu své fantazie a zvládl vytvořit spletitější a akčnější dobrodružství v ulicích velkoměsta, ze kterého byla slušná brutální podívaná.

Elizabeth Mitchell, Frank Grillo, Mykelti Williamson, Liza Colón-Zayas ve filmu Očista: Volební rok / The Purge: Election YearA letos po třech letech od svého vzniku se z frančízy stává již trilogie po přidání nového dílu s podtitulem Volební rok. Ten opět zrežíroval "otec" celé série DeMonaco a potěšil diváky ještě akčnějším a zvrácenějším snímkem. Předem je asi nutné říci, že tyhle filmy nejsou pro každého a ocení je spíše člověk, který si užívá děsivou atmosféru, brutální gore a svižnou akci. A přestože je žánrově řazen mezi horory, moc se do této skupiny nehodí, jelikož kromě pár výjimečných lekaček by se dal spíše označovat jako thriller.

Očisty ale rozhodně mají výhodu v tom, že jako nepříliš navazující díly (tentokrát je spojuje pouze postava Franka Grillo) představují naprosto nelimitovaný počet možností. A autoři si toho jsou evidentně vědomi, jelikož politická stránka nového pokračování mu dává opět nový zvrácenější rozměr, který ukazuje, jak moc využívají politici dne Očisty pro posílení svého postavení a zbavení se nepohodlných nepřátel. Námět filmu tak pak vypadá až znepokojivě reálně...

Elizabeth Mitchell ve filmu Očista: Volební rok / The Purge: Election YearPříběh Volebního roku tedy nepřekvapivě není nijak složitý, protože si zakládá hlavně na spádu a akci. Sleduje hlavní novou postavu, senátorku Charlie (Elizabeth Mitchell), které při jedné z minulých Očist vyvraždili celou rodinu. Ona proto kandiduje na prezidentku a usiluje o zrušení tohoto otřesného svátku. Před volbami ale musí přežít letošní Očistu, čehož se rozhodne využít její protivník, současný premiér, k jejímu zabití infiltrováním do Charlieiny ochranky, v níž působí i nám známý hrdina "Seržant" Leo Barnes (Frank Grillo). Ten si tak vezme za úkol ji během následujících 12 hodin ochránit a potenciálně tak obrátit celý politický vývoj země.

Místy možná film až zbytečně tlačí na pilu a je přitažený za vlasy, ale je takovým jasným guilty pleasure, které baví a divák se při něm ani jednou nepodívá na hodinky. Akce je svižná a opravdu odvážná, nebojí se experimentovat ani šokovat a působí opravdu svěžím dojmem.

Fotografie z filmu Očista: Volební rok / The Purge: Election YearDruhý díl je tak dokonce překonán, jelikož se zde tvůrci polepšili v mnoha ohledech. Například mohem více vsadili na strašidelné masky a vražedné rituály, které atmosféru úžasně podtrhávají a podobně pak funguje i gradace děje, která tu vychází lépe, vzhledem k tomu, že se bojuje proti jednomu hlavnímu nepříteli a ne mnoha různým nesouvisejícím skupinkám. Velmi nápomocnými jsou i nové menší zvrácené nápady jako třeba přidání "vražedného" turismu, kdy Očistu jezdí slavit i cizinci z Evropy a odjinud.

Jedná se tedy o velmi dobře zvládnutou podívanou s neklišovitým dějem, která těží hlavně z toho, že diváka nezačne nudit, a to díky neustálé přítomnosti akce a napětí v originálním pojetí. Čili rozhodně nejpovedenější díl z celé série.

Originální trailer filmu Očista: Volební rok