FILMOVÉ PŘEŠLAPY
1. Herkules v New Yorku
Arnoldův filmový debut sdílí velkou podobnost s tím Slyovým. Předně se odehrál také v roce 1970 a i když nešlo o "soft-porno" jako v případě Slyova Italského hřebce, nemělo to k tomu zase až tak daleko. Herkules v New Yorku totiž světu představil "rakouský dub", který se v primitivním, hloupoučkém filmu, který napodoboval filmy s herci/kulturisty Stevem Reevesem a Regem Parkem, v nichž oba taktéž představovali bájného řeckého hrdinu s nadlidskou silou. Herkules v New Yorku měl za úkol hlavně to, aby představil nového svalovce, a aby si mladý kulturista trochu přičuchnul k filmu. To se povedlo, a víc se vlastně o tomto filmečku ani nemá cenu zmiňovat.
2. Rudá Sonja
Druhý Arnoldův přešlap se odehrál v době, kdy už začínal být zavedenou akční hvězdou a značkou. Ovšem Rudá Sonja byla jen slabým odvarem jeho Barbara Conana. Arnold si v mytologickém fantasy z pera tvůrce Conana Roberta E. Howarda v podstatě jen opakuje Conana, který se tu ale jmenuje Kalidor a hraje jen druhé housle v příběhu o bojovné mužatce Rudé Sonje, kterou představovala budoucí královna video braku, importovaná dánská modelka Brigitte Nielsen. Nielsen musela mít v sobě nějaké zvláštní fluidum, neboť kromě Arnoldovy hlavy popletla hlavu i Slyovi, dokonce natolik, že si ji vzal za ženu (na pár měsíců) a dal jí dvě role ve svých filmech Rocky IV a Kobra, a pletky prý měla i s Eddiem Murphym, s nímž hrála v druhém Policajtovi v Beverly Hills. Rudá Sonja byl propadák a Arnold už si pak znovu meč a dlouhé vlasy "neoblékl". Alespoň do této doby.
3. Poslední akční hrdina
Akční parodie Poslední akční hrdina zastihla Arnolda na samém vrcholu, na němž se ocitnul po druhém díle Terminátora. O to nečekanější byl neúspěch této velmi drahé záležitosti, která nemilosrdně propadla a pozvolna ohlašovala Arnoldův pozvolný sešup z pozice největší nejen akční hvězdy té doby. Poslední akční hrdina měl vlastně spíše smůlu, protože to ve své podstatě není špatný film. Poslední akční hrdina by se ze zpětného hlediska mohl hodnotit jako zajímavý experiment sloučit akční film s jeho parodií, který se ne zcela povedl. K jeho světlým okamžikům patří některé hlášky z pera scenáristy Shanea Blacka. Arnoldovu hvězdnou pozicí to sice otřáslo, ale více to ublížilo další kariéře Johna McTiernana, s nímž to poté bylo také všelijak. A ani z Arnoldova dětského spoluhráče Austina O'Briena se nový Edward Furlong nestal.
4. Junior
Zatímco Poslední akční hrdina měl jen smůlu na diváky, aniž by to byl vyloženě špatný film, to samé už se nedá prohlásit o třetí Arnoldově spolupráci s režisérem Krotitelů duchů Ivanem Reitmanem, vlastně čtvrté počítame-li Arnieho cameo v Dave, a druhé spolupráci s Dannym DeVitem v komedii Junior. Nevím, jak si mohl Arnold myslet, že nápad na film, kde je "první těhotný muž ve filmu", bude vtipný, ale tady se teda hodně spletl. Ta myšlenka byla od začátku absurdní a navíc nevtipná a proč to neříct, trapná. Juniora považuju za jeden z nejhorších filmů Arnoldovy kariéry. Ne, těhotný Arnold je asi stejně vtipný jako kdyby se jeho filmová partnerka z Juniora Emma Thompson pokoušela hrát Terminátora. Prostě totální úlet a na tento film je lepší raději zapomenout.
5. 6. den
Vybrat Arnoldův pátý přešlap bylo poměrně těžké, protože kandidátů tu bylo více. Popravdě filmy jako Batman a Robin, Konec světa nebo Protiúder Arnoldovi také velkou službu neudělaly, ovšem sci-fi o klonování 6. den přeci jen dostalo přednost, protože výše zmíněné ještě o něco triumfuje. 6. den je podobně nepodařený a špatný film jako Junior, akorát místo těhotného Arnolda tu máme naklonovaného Arnolda. Zde se hodí uvést bonmot, pokud si chcete vážně pošramotit svou hereckou kariéru, najměte si režiséra Rogera Spottiswooda (nebo Petera Hyamse). Alespoň v případě Arnolda a Slye to platí do písmene. 6. den je slaboduché akční sci-fi, které nefunguje ani v jedné kategorii. Nejhorší pak je, když si snaží hrát na film s filozofickým přesahem. A když se Arnold snaží hrát "psychologicky". Fuj, "hnus fialovej".
FILMOVÉ VRCHOLY
1. Barbar Conan
Tím, čím byl pro Slye Rocky, tím bylo pro Arnieho legendární fantasy Barbar Conan, ačkoli se později ukázalo, že nepůjde o tak plodnou franšízu jako v případě Rockyho. Ve skutečnosti vzniknul k Barbaru Conanovi pouze jeden přímý sequel - Ničitel Conan, který už byl jen lehkce nastavovanou kaší geniálního "Barbara" a jeden spin-off v případě výše zmíněné Rudé Sonji. Arnold si velmi dobře rozuměl jak s mečem a mytologickým světem, tak i s režisérem Johnem Miliusem. Barbar Conan patří k legendárním dílům fantasy žánru. Za zmínku stojí i vynikajicí soundtrack od Basila Poledourise. Více o filmu zde.
2. Terminátor
Správně bych měl asi napsat, že Terminátor je Arnieho Rockym. Na rozdíl od Barbara Conana se Terminátor ukázal mít větší a delší životnost, což potvrdilo několik jeho sequelů, tři z nich s Arnoldem, jeden bez něj. Terminátor je podobně legendární dílo jako Barbar Conan, základní pilíř žánru sci-fi. Patří k highlightům jak kariéry Arnieho, režiséra Jamese Camerona, tak i amerických osmdesátek celkově. Terminátor je stále film, u nějž se mísí nostalgie s precizností i s jeho béčkovým naturelem, jeho levně vypadajícím "imidž", která ale nejde na úkor jeho kvalit. Nakonec je dobře, že Arnold nehrál postavu Reese, jinak bychom si jeho ikonickou nesmrtelnou hlášku "I´ll be Back" z jeho úst neužili. Zajímavé také je, že zatímco Terminátor Arnoldovu kariéru katapultoval rázem do první ligy, jeho spoluhráči Linda Hamilton ani Michael Biehn to k hvězdným výšinám nikdy nedotáhli. Více o filmu i o jeho sequelech zde.
3. Komando
Arnieho odpověď na Slyova Ramba II zněla v roce 1985 Komando. Kosil-li Rambo své nepřítele po desítkách, Arnieho John Matrix je kosil po dvacítkách. Z dnešního hlediska je jejich tehdejší rivalství spíše komické, tehdy šlo ale o "vážnou věc". Arnold se zkrátka snažil se Slyem držet krok a nebo ho i překonat. Komando se toho snaží dosáhnout v počtu zabitých nepřátel i ve velikosti explozí. O tom, zda se mu to podařilo (trumfnout Ramba II), může mít každý svůj názor. Z nezaujatého hlediska na mne dnes působí o něco lépe Rambo II, který i přes svou přehnanost působí jako solidní drahé áčko, zatímco Komando jako solidní levné béčko. Svým způsobem jde ale zrovna tak o kultovní dílo, které podobně jako Rambo II patřilo k jedněm z deseti kultovním "akčňáků z videokazet". Více viz zde.
4. Běžící muž
Cože? Vybrat béčkové sci-fíčko Běžící muž, volnou adaptaci novely Stephena Kinga do Arnieho nejlepší desítky? A ještě na úkor mnohem slavnějšího Predátora? Odpovídám, že jde o záměr. Zatímco Predátor právem patří mezi nejlepší filmy svého žánru, navíc jsem o něm psal nedávno zde, Běžící muž si svou zmínku také zaslouží. Svým způsobem jde o akční béčkovou verzi budoucího fenoménu, kterým jsou několik let staré Hunger Games a její sequely. Stejně jako Komandu, ani Běžícímu muži jeho béčkovost není na překážku. Běžící muž je rovněž kultovním "akčňákem z videa", který kdyby neměl Arnolda, tak by nejspíš ani nestál za zmínku. Jenže on Arnolda má a tím se stal nesmrtelným. To je fakt. Běžící muž dále pomáhal budovat jedinečnou Arnoldovu auru, která byla tehdy neotřesitelná a nezměnil to ani výjimečný přešlap v podobě průměrné akční kriminálky Špinavá dohoda.
5. Rudé horko
Akční krimi Rudé horko s prvky suchého humoru, těžící z obsazení Arnolda jako ruského policisty Ivana Danka, který přijede do "zkorumpovaných" Spojených států stíhat drogového překupníka Viktora, a Johna Belushiho jako jeho amerického spoluhráče, patří k nejlepším Arnoldovým filmům, za čímž si skálopevně stojím i přes "modré" hodnocení na ČSFD. Rudé horko, které režíroval zkušený řemeslník Walter Hill, si na nic nehraje a nabízí "jen" špičkovou akci kořeněnou velmi suchým humorem a skvělými hláškami. Podobně jako ostatní Arnoldovy filmy, i tato role mu byla šita přesně na míru. Překvapivě dobře ale fungovalo jeho herecké partnerství s Belushim. Šlo také o tehdy snad první americký film, u kterého filmaři dostali povolení točit v centru Mosky na Rudém náměstí. Rudé horko zároveň předznamenalo rozpad celého ruského bloku a Sovětského svazu. Jde tak mimochodem i o jakousi symbolickou labutí píseň této doby.
6. Dvojčata
Rovněž první regulérní Arnoldův výlet do oblasti komedie, Reitmanova Dvojčata patří mezi nejlepší Arnoldovy kousky, opět navzdory hodnocení ČSFD. Nápad dát dohromady "obrovského" Arnieho s malým DeVitem je sice jednoduchý, ale v příběhu dvojčat Juliuse a Vincenta, kteří se musí při hledání své matky snést, skvěle fungoval. Dvojčata jsou tím, čím jsou - vkusně natočenou, vtipnou, příjemnou a veskrze pozitivní zábavou. Nic víc, nic míň. Arnold sice neprokázal přímo talent pro komedii, jeho herectví tu zůstalo stejně prkenné jako v "normálních" rolích, nicméně jeho snaha nebrat se chvíli vážně, stejně jako vtípek na adresu Slye (scéna před plakátem Ramba III ) se cení daleko víc. Navíc chemie mezi DeVitem a Arnoldem zde byla jedinečná.
7. Total Recall
Arnold prakticky během celých osmdesátých let nešlápnul vedle (až na zmíněnou výjimku výše), a nejinak tomu nebylo ani v případě akční sci-fi Total Recall. Jeho spojení s režisérem Paulem Verhoevenem se ukázalo jako velmi šťastné, stejně jako výběr jeho hereckých partnerek - zlé Sharon Stone a hodné Rachel Ticotin. Nejde tak ani o (ne)věrnost předloze Philipa K. Dicka, ale o způsob, jakým Verhoeven svůj krvavý koktejl z Marsu umíchal. Ve své době nákladná produkce (50-60mil.dolarů) se tu všem bohatě vyplatila. Celosvětově pak vydělal skoro 300 milionů. Akčoliv tato čísla dnes nepůsobí nějakým výjimečným dojmem, na tu dobu to byl jednoznačný úspěch. Hlavní je, že zasloužený. Total Recall je klasika s jedinečnou atmosférou, kterou její remake prostě neměl.
8. Terminátor 2: Den zúčtování
V roce 1991 byl Arnold na úplném vrcholu své kariéry. Byl nejlépe placeným hercem všech dob a za Terminátora 2: Den zúčtování obdržel rekordní honorář 12 milionů dolarů. Druhý díl Terminátora patří k těm vzácným případům, kdy sequel ještě překoná originál. Celosvětový úspěch tohoto sequelu stvrdily jak oscarové nominace a čtyři Oscary, tak i závratné tržby po celém světě. T2 je naprosto jedinečný a hodně k tomu vedle Camerona a Arnolda napomohl i výběr debutujícho Edwarda Furlonga, dodnes nejlepšího představitele Johna Connora, kterého pochybuju, že kdy nějaký jiný herec překoná. Ačkoliv to tak nevypadalo, Arnolda čekal pozvolný ústup ze slávy, což stvrdil jeho následující film - Poslední akční hrdina, o němž jsem psal výše.
9. Pravdivé lži
Při vší úctě k Arnoldovi i Cameronovi, akční komedie Pravdivé lži, volný remake francouzské komedie Podtrženo, sečteno!, se mi zdá jen jako lehce nadprůměrná akční zábava. Jednoduchá komedie s blockbusterovým "nekomediálním" rozpočtem 115 mega ale Arnoldovi rozhodně pomohla po "škobrtnutí" s Posledním akčním hrdinou opět na chvíli vystoupit na vrchol. Pravdivé lži nejsou špatné, ale na rozdíl od obou Terminátorů nemají žádný hlubší přesah a hloubku. Jde prostě jen o blockbusterově nafouknutou bublinu, která splnila svůj účel - vydělala hodně peněz, ale rychle splaskla. Velkolepé akční scény (hlavně ty s letadlem Harrier na konci) zvládá Cameron lépe než situační komiku. Arnoldovi ale role tajného agenta Harry Taskera sedla, stejně jako komediální kreace Jamie Lee Curtis v roli jeho manželky. Pravdivé lži jsou vlastně zatím poslední Arnoldovou spoluprací s Cameronem, kterého Arnold nedokázal přemluvit k dalšímu Terminátorovi.
10. Terminátor 3: Vzpoura strojů
Arnoldovu zvolna skomírající kariéru plnou nevýrazných pokusů "přehrát se" do vážnějších rolí před jeho odchodem do hereckého důchodu, fakticky na kariéru guvernéra Kalifornie, přeci jen dokázal ukončit důstojně v roce 2003 "vymodleným" třetím Terminátorem. Arnold sice nepřemluvil Jamese Camerona k režii, ale Jonathan Mostow se ukázal jako učenlivý Cameronův student. Upřímně Terminátor 3: Vzpoura strojů nepřináší nic nového, pouze věrně kopíruje schémata předchozích dvou filmů, ke kterým přidává pouze větší dávku humoru. Jenže Arnold je jako Terminátor opět skvělý, stejně jako Terminátorka Kristanna Loken.
Arnold má v poslední době smůlu. Jeho návrat z politiky zpátky k filmu rozhodně neslavil velké úspěchy. Propadla jak Sabotáž, tak i Konečná a ničemu nepomohla ani jeho účast v Plánu útěku. V akční týmovkách (Expendables: Postradatelní 2, Expendables: Postradatelní 3) hrál jen druhé housle a nevyšel ani návrat k jeho kultovní roli s posledním Terminátorem Genisys. Nezbývá než doufat, že se Arnold ještě na vrchol jednou vrátí. V rukávu má esa v podobě nového filmu o Conanovi nebo pokračování Dvojčat. Ve hře taky zůstává případný šestý Terminátor. Zda se jedná skutečně o potencionální esa, ukáže ale až budoucnost.