REVENANT je umělecký kýč. Nechme stranou, že takové hodnocení posiluje mimoestetický kontext, kdy propagační dokument akcentoval významovou rovinu snímku a publicistickým textům dominoval narativ honby za pozlacenou soškou ze strany tvůrců (Lubezkého hattrick, Iñárrituův double) a hlavně titulního "zmrtvýchvstalého". Film je pseudouměním, protože není jednoduchým žánrovým vyprávěním o přežití a pomstě, jelikož to ambiciózně roztahuje a zpomaluje na stopáž dvou a půl hodin. Strhává pozornost na stylistická řešení řady svých scén, jako jsou nekonvenčně dlouhé záběry střídající několik hledisek a pracující s více plány najednou, ale nenachází pro ně opodstatnění a často jsou ony krásné výjevy v rozporu s "fyzičností" obsahu. Uchyluje se k banální metafyzice prostřednictvím podhledů do oblak (kdopak je za mráčkem?) a vkládáním vzpomínek a vizí. Pracuje s nepříliš důmyslnou a nepůvodní metaforou trosek kostela a poničeného umění a své poselství "všichni jsme divoši" sděluje explicitně, a tak nenechává nic na interpretaci. Široké obci zpřístupňuje postupy spirituálních auteurů (Andreje Tarkovského - viz toto srovnávací video, případně Terrence Malicka), ale nedosahuje ani účinku jejich děl, ani jejich hloubky. Dochází pouze k truismům o pomstě, která vede ke ztrátě lidství, a k titěrnosti člověka vůči přírodě. (4/10)
REVENANT není midcult, protože ti, kdo to tvrdí, opomíjí funkci zvolených postupů a v některých případech i širší žánrový kontext, do kterého snímek náleží. Delší průměrná délka záběrů s častými změnami hledisek, práci s více plány najednou a orientováním publika na základě vnitro i vně-obrazových zvukových efektů není dokladem příklonu k tradicím artového filmu. Naopak se toto stylistické pojetí pomalu stává novou normou v hollywoodském velkorozpočtovém filmu posledních let, i když se s ním nepracuje na ploše celého filmu, nýbrž scén(y). Nejedná se o příklon k modernistickým postupům, protože ústřední jsou stále postavy a jejich akce, nikoliv prostředí, ve kterém se nachází. Cílem není upozorňovat na svou "udělanost", nýbrž vtahovat publikum přímo do dění. Nejinak tomu je s vloženými vzpomínkovými pasážemi a se snovými vizemi. Jejich úkolem není rozmazávat hranici mezi objektivně prezentovaným a subjektivní vizí (jako v modernistických počinech), natož podávat narativ jako proud vědomí postav. Flashbacky a mentální projekce mají za úkol jednak motivovat touhu po pomstě ústřední kladné postavy, jednak jasně strukturovat a rytmizovat dvě a půl hodiny trvající celek, protože nejprve oddělují jednotlivé akty a posléze se objevují čím dál tím častěji. Snímek má spíš než k Tarkovskému anebo Malickovi blížeji k Elemu Klimovi, který taktéž ve svém nejpůsobivějším díle pojednával o dopadu silných událostí na psychiku člověka. Řada témat ve filmu naznačených (zrod kapitalismu, vztah člověka a přírody/kolonizátorů a původních obyvatel, hraničářská "spravedlnost") nemá být snahou vypovědět o všem a zároveň pořádně o ničem. Je třeba ona neexplicitní témata, dávající volný prostor pro různý výklad, brát jako rozvíjení a provázání významových rámců příznačných pro americký western v podstatě od 50. let dál. (8/10)
Z takto proti sobě postavených a polarizovaných názorů mi vychází, že se onen spor ohledně (pseudo)uměleckosti REVENANT - Zmrtvýchvstání nezakládá na zhodnocení estetických (ne)kvalit textu. Neshoda pramení z kontextu - z toho, do jakých kinematografických tradic je daný titul vsazen. Je pravda, že se Iñárritu v různých rozhovorech hlásí k inspiraci Tarkovským. Na poučeném a kritickém publiku je, zda přejme názor jednoho z mnoha tvůrců, jehož tvrzení může být stejně tak součástí promyšlené propagace, nebo bude vycházet ze svých znalostí a divácké zkušenosti. (MS)
BLU-RAY:
REVENANT vyšel před dobrým měsícem (18. 5. 2016) na BD, které svým provedením připomíná předchozí Iñárritův film Birdman. Klasické plastové balení (amaray) s vnitřním artworkem rozprostírajícém se po obou stranách je zasunuto do navleku z tvrdého papíru. Na samotném disku je taktéž "pouze" necelých padesát minut bonusů, které sestávají z filmu o filmu a galerie. V porovnání s materiály na jiných discích jsou tyto opravdu informačně přínosné, i když samotný náhled na komplikovanou realizaci filmařských voleb ustupuje do pozadí a vpřed se derou na snímek navěšená témata. Disk je po obrazové (nepřekvapivě vzhledem k natáčení na kamery Arri Alexa a masteringem ve 4K) a zvukové (navzdory absenci mixu v Dolby Atmos) stránce referenční a může sloužit jako demo. V zahraničí vyšlo i UltraHD, ale podle tamních recenzí není upgrade na novější formát s vyšším rozlišením zbytečný, protože REVENANT představuje co do detailnosti obrazu kvalitativní vrchol.
Na nosiči pro domácí kino je však v HD rozlišení a s českými titulky. Hodnotný je už proto, že obvyklý rejstřík making of materiálů "natáčení jako těžká práce (a zároveň zábava)" jednak zbavuje onoho dodatku v závorce, jednak veškeré výpovědi podřizuje v dokumentu probíraným tématům (problematika nelidského kapitalismu a rasismu/xenofobie, vliv globálního oteplování a potřeba větší enviromentální uvědomělosti, vymírání původního obyvatelstva). Tradičně nechá promlouvat režiséra o způsobu jeho práce a hvězdy chválit osobu za kamerou, přitom upozorňuje na to, že některých významových přesahů si tvůrce nemusí být vědom a vyplynou až zpětně. Vypráví víc o Indiánech a nechá zaznít příběhy jejich rodin a rodné půdy, než že by prim hrál Iñárritu či DiCaprio. Přesto se nelze ubránit dojmu, že nakonec přece jenom jde více o jejich agendu: o DiCapriův dlouholetý ekologický aktivismus, Iñárrituovo hledání filmařských výzev a sdělování "fakt hlubokvých věcí"... a ve výsledku honba za pozlacenými soškami u obou. Kapitalistický realismus v dokumentární, obrazově úchvatné a myšlenkově docela chatrné podobě. (MS: 5/10)
Paradoxně jediným sporným prvkem na BD je film samotný. Pokud ale patříte mezi ty, kdo REVENANT Zmrtvýchvstání považují za výborný westernový survival vtahující svými stylistickými postupy a vypravěčským minimalismem, není nutné nad koupí modrého disku přemýšlet. Obraz může sloužit jako demo materiál pro ty, kdo neholdují divácky přívětivým přírodopisným dokumentům. Zvuk i přes nepřítomnost jednoho z nejlepších Dolby Atmos (kino)mixů za obrazem nezaostává a napomáhá v dlouhých záběrech směrovat pozornost mezi několika plány a hledisky postav. Středometrážní dokument byl sice dostupný před premiérou, ale nic to nemění na jeho přínosnosti. Minimálně s ohledem na to, že kontext (oscarové promo making of) ovlivnil vnímání samotného textu (filmu) paradoxně v jeho neprospěch.