Možnost vyhrát Oscara za nejlepší režii má kvintet Darren Aronofsky,bratři Coenové, David Fincher, Tom Hooper a David O. Russell. V naší podrobnější analýze se můžete dozvědět nejen více o nominovaných režisérech, ale také o jejich šancích na zlatou sošku.
Každý režisér po něm touží, ale jen málokterý ho skutečně získá. Řeč je samozřejmě o nejvyšším a nejprestižnějším filmovém ocenění, o americkém Oscarovi. Jeho držitel se už navždy a nesmazatelně zapíše do dějin kinematografie a na každý jeho film se bude s napětím čekat. Letos je pravděpodobné, že se seznam držitelů ceny rozšíří o úplně nové jméno. Čtyři z pěti nominovaných totiž sošku doma ještě nemají. Největším favoritem je David Fincher, ale ani jeho konkurenti nejsou úplně bez šance. Podívejme se, kdo se v nominované pětici ocitl a proč by měl Oscara získat.
Darren Aronofsky (Černá labuť)
Brooklynský rodák letos připravil akademikům i divákům lahůdku v podobě obyčejného příběhu o vnitřní rozervanosti a totální proměně jedné baletky. Do hlavní role obsadil Natalii Portman a spustil lavinu diskuzí o tom, co vlastně natočil. Horor? Psychologický thriller? Drama? V odpovědích se asi neshodneme, v čem ale shoda je, je fakt, že Aronofskyho režie je výborná. Banální historku dokázal zabalit do velmi atraktivního hávu a dojem z filmu je ryze autentický. Hodně osobní kamera je třešinkou na dortu, která celý výsledek posouvá do jiného rozměru. Upřímně ale tento styl zřejmě na sošku stačit nebude. Z celé pětice nominovaných je totiž
Černá labuť divácky nejnáročnější a místo toho, aby si hledala k divákům cestu, musí si diváci najít cestu k ní. I proto je šance na režijního Oscara spíše teoretická.
Joel Coen, Ethan Coen (Opravdová kuráž)
Kdo by si byl při sledování snímků
Millerova křižovatka,
Fargo nebo
Big Lebowski pomyslel, že bratrské duo z Minneapolisu někdy v budoucnu oživí téměř mrtvý žánr westernu a ještě za to bude sbírat nominace na různá ocenění? Skutečně se to ale stalo a králové nezávislého filmu se pozvolna a nenásilně vypracovali do první režisérské ligy, na jejíž filmy s napětím čeká široké divácké spektrum. A je to možná právě žánrově čistý western, který patří k letošním černým oscarovým koňům. Výborná herecká sestava, typicky americký žánr a bez příkras zobrazený divoký západ společně se zajímavým příběhem jsou právě ty ingredience, které na členy Akademie platí. Stačí vzpomenout na
Nesmiřitelné Clinta Eastwooda, kteří všechny tyto atributy měli a cenu za režii a film také získali. Jediné, co Coeny limituje, je to, že sošku za režii získali před pouhými třemi lety za drama
Tahle země není pro starý. A Akademie asi tak brzy po sobě druhého režijního plešouna neudělí. Pokud by se tak ale stalo, bylo by to příjemné překvapení a další potvrzení toho, že westernový žánr zdaleka není mrtvý.
David Fincher (The Social Network)
Největším favoritem na zisk ceny za režii je známý perfekcionista, jehož režijní kariéra nezačala se třetím
Vetřelcem zrovna šťastně. Po všem, co mu studio a producenti prováděli, je zázrak, že na režírování nezanevřel. Dobře ale udělal a letos pravděpodobně konečně vstoupí do skupiny vyvolených, která může v trailerech používat titulek Academy Award Winner. Síla filmu o zakladateli facebooku tkví v tom, že jeho dokonalá režie tu není vlastně vůbec vidět.
The Social Network je o detailech - o pozadí, před kterým se scény odehrávají, o každém detailu, který v záběru je. A samozřejmě v brilantních dialogových scénách, které jsou díky kadenci a obsahu sakra zajímavé, atraktivní a nenudí. U
Podivuhodného případu Benjamina Buttona proklouzl Fincherovi Oscar mezi prsty, letos se to pravděpodobně nestane a nejvýznamnější filmové ocenění skončí v jeho držení. Předpoklady má velké - Zlatý globus, cenu od amerických filmových kritiků a čerstvě také ocenění BAFTA. Jediné, co by mu mohlo očekávaný triumf vzít, je snaha akademiků jít proti proudu. A možná lehká vykalkulovanost a odtažitost, kterou by někteří hlasující mohli ze snímku cítit. Jinak je cesta k sošce volná.
Tom Hooper (Králova řeč)
Ještě větším černým koněm než bratři Coenové by na letošním ceremoniálu mohl být širšímu publiku neznámý londýnský rodák a jediný zástupce evropské školy Tom Hooper. Televizní a divadelní režisér překvapil všechny příběhem o králi trpícím silnou vadou řeči, který se dostane na trůn zrovna v době, kdy v Evropě řádí Adolf Hitler. Do karet mu hraje fakt, že skutečné příběhy outsiderů mají akademici hodně rádi. Když se ještě navíc jedná o historickou postavu a politické téma, není Hooper úplně bez šance. Pokud sošku obdrží, vypálí tak rybník mnohem zkušenějším kolegům, okamžitě se zařadí do režisérské extraligy a v neposlední řadě způsobí všeobecný poprask. V jeho prospěch svědčí jistá neokoukatelnost formy, do jaké snímek zabalil, a naprosto dokonale vystižená atmosféra. Každá složka filmu perfektně šlape, žádná výrazněji nevystupuje, vše je v dokonalé harmonii. Přesto si myslím, že vyjde naprázdno.
David O. Russell (Fighter)
Posledním nominovaným je kontroverzní Newyorčan, o němž je známo, že natáčení s ním není zrovna procházka růžovou zahradou. Potyčky s herci jsou u něho takřka na denním pořádku. Letos ale zaujal sportovním dramatem
Fighter, jehož hlavním hrdinou je boxer, který bojuje nejen se soupeři v ringu, ale také s vlastní rodinou. Hvězdně obsazený snímek získá cenu pravděpodobně v některé z hereckých kategorií (minimálně Christian Bale za vedlejší mužskou hereckou roli), ale ani v té režijní není úplně odepsaný. Vezmeme-li v potaz, že dojemné a silné sportovní příběhy - a boxerské obzvlášť - jsou Akademii velmi blízké a nenechávají její členy chladnými (za všechny jmenujme filmy
Rocky,
Million Dollar Baby či
Zuřící býk), může se klidně stát, že Russell na Oscara dosáhne. Pravděpodobně se tak ale nestane ze dvou důvodů: za prvé je konkurence přece jen příliš silná a za druhé může Russellova pověst mnohé akademiky od hlasování pro jeho osobu odradit. Pokud by ale přece jen sošku získal, byla by to obrovská bomba a největší překvapení letošních Oscarů.
I přes velmi silnou sestavu nominovaných si dovolím zmínit tři jména, která mně osobně ve výčtu chybí. Christopher Nolan v
Počátku dokázal, že v pohodě a přehledně zrežíruje film, který se v jeden moment odehrává v pěti rovinách. Martin Scorsese pro změnu v
Prokletém ostrově vsadil na stylizaci hororů z padesátých let a ač se mu to hodně povedlo, jeho film zůstal totálně ignorován. A konečně Matthew Vaughn všeobecně hodně překvapil a potěšil komiksovou adaptací
Kick-Ass, která zdařile kombinuje několik žánrů a ani na chvilku nenudí. Za komiksy se ale moc cen čekat nedá. Škoda. Každopádně to, kdo z pětice nominovaných režisérů odejde jako vítěz, se dozvíme už 27. února. Jestlipak vyjde tip filmserveru?
Šance podle filmserveru:
65% David Fincher (
The Social Network)
15% Joel Coen, Ethan Coen (
Opravdová kuráž)
10% Tom Hooper (
Králova řeč)
5% David O. Russell (
Fighter)
5% Darren Aronofsky (
Černá labuť)