TV recenze: Hra o trůny S06E03 – Křivopřísežník

Vydáno: 09.05.2016 19:00 - Pavel Klimeš | foto: HBO Europe

Po druhém událostmi nabitém díle je tu spíše odpočinkovější třetí díl šesté řady seriálu Hra o trůny, který je spíše ve znamení vstřebávání velkých věcí z minula. POZOR: Text obsahuje jeden nezbytný spoiler k předchozí epizodě!
Na začátek jen krátká soukromá poznámka k dopadu minulého dílu. Jak je již v dlouhodobém horizontu zvykem, Hra o trůny vyvolává v lidech obrovské nadšení, s nímž se vyrovnávají různě. Někteří bohužel i spoilerováním (tj. vyzrazením zápletky) ostatním. Je velice smutné, že se na sociálních sítích spoilerům prakticky není možné vyhnout a pokud uvedený díl nesledujete ihned v den premiéry, máte prostě smůlu. U nás na Filmserveru jdeme proti tomuto proudu a vždy se snažíme nespoilerovat, či omezovat spoilery na maximální možnou míru (a pouze za účelem zhodnocení). A teď už k ději.

Joseph Naufahu ve filmu Hra o trůny / Game of ThronesNa Černém hradě se Jon Sníh (Kit Harington) probouzí ze smrti a u Zdi se dá řada věcí do pohybu. Sam (John Bradley) a Gilly (Hannah Murray) jsou na cestě do Starého města. Na dálném severu za Zdí zažívá Bran Stark (Isaac Hempstead Wright) v rámci svého výcviku u Tříokého havrana (Max von Sydow) další vizi. Na Zimohradě Ramsay Bolton (Iwan Rheon) poslouchá zprávy z rodu Umberů a dostává od Malého Jona Umbera (Dean S. Jagger) dar. V Králově přístavišti si Cersei (Lena Headey) opět začíná pozvolna budovat své postavení a král Tommen (Dean-Charles Chapman) si vymění názory s Nejvyšším vrabčákem (Jonathan Pryce). V Meereenu se Varys (Conleth Hill) snaží získat odpovědi na palčivou otázku, kdo stojí za financováním Synů Harpyje. Daenerys (Emilia Clarke) ve Vaes Dothrak vstupuje do chrámu dosh khaleen sloužící vdovám po dothrackých vládcích. V Braavosu Arya (Maisie Williams) pod vedením Mužů bez tváře učí stát „Nikým“.

Tato epizoda z pera Davida Benioffa a D.B. Weisse a režírovaná Danielem Sackheimem byla spíše ve znamení toho chytit dech po minulém díle, který obsahoval všemi probírané zmrtvýchvstání Jona Sněha. Tato postava je v představách mnoha lidí velice klíčovou postavou pro vyřešení celé Hry o trůny, potažmo i Písně ledu a ohně. Jeho dočasná smrt na konci páté série tedy řadu lidí zasáhla. Nyní se však tato linie ukazuje být pouze dočasným odvedením pozornosti, neboť Jonovo zmrtvýchvstání může znamenat celou řadu věcí, z nichž jen pár z nich bude skutečně dobrých. Na každý pád Jonův život na Severu už nikdy nebude jako dřív. Tuto část epizody, kdy sledujeme Jonovo počínání na Černém hradě, jsem sledoval se zatajeným dechem.

Dech beroucích scén je však v tomto dílu více. Jednou z těch velmi důležitých bude patrně i vzpomínková sekvence či spíše vize Brana Starka. Na rozdíl od prostých snů či vzpomínek jsme tu díky Branově výuce zeleného zraku přímo v ději, který sledující může všelijak komentovat. Někdo by mohl namítnout, že si flashbacky tvůrci teď snaží nahnat nedostatek materiálu (přece jen už jsme z hlediska knih na neprobádané půdě), ale podle mě zatím tyto scény nepůsobí nijak samoúčelně.

Peter Dinklage ve filmu Hra o trůny / Game of ThronesTyrionova linie je tentokrát dosti „odpočinková“, ale zároveň patří k tomu vůbec nejzajímavějšímu. Při sledování jeho „small talku“ s Šedým červem a Missandei jsem se křenil od ucha k uchu s vědomím, že takovéto chvíle potřebuje tato přespříliš tragická a vážná série jako sůl. Tato epizoda nám zůstala dlužna další osudy Sansy či vládců Železných ostrovů, ale i přesto se na Severu, jmenovitě na Zimohradu schyluje k dalším nervydrásajícím výjevům, které má na svědomí Ramsay. Nezbývá než doufat, že nedojde k vytvoření dalšího „Smraďocha“…

Skutečný návrat ke kořenům pak prožívá linie Daenerys. Je to téměř jako kdyby předchozí putování po Essosu bylo zapomenuto a khaleesi (a opět ve všech ohledech důležitá postava seriálu i knih) se ocitá zpět u Dothraků zbavena respektu i moci. Linii v Králově přístavišti se zde dostává druhého největšího prostoru a mě osobně nejvíce zaujalo zapojení tolika omílané, ale neviděné sítě Varysových ptáčků. Aryin příběh dospívá k určitému bodu divácké satisfakce, ale zcela určitě se nabízí otázka, co s ní bude dál. Zákony dramatu určitě velí nějakou změnu, ale na to, co ji způsobí, si ještě musíme počkat.

V globálu tedy jde o poklidnější, přesto však v mnohých ohledech velice důležitou epizodu. Speciálně linie Jona Sněha zde nastoupila na novou trať, která bude (a to je, myslím, celkem bezpečná úvaha) zcela určitě důležitá pro závěr seriálu.