Recenze: Dojemný i drsný Totem vlka

Vydáno: 21.03.2016 17:30 - Václav Limberk | foto: facebook tvůrce

Na drsné podmínky života v mongolské stepi se zaměřilo koprodukční čínsko-francouzské drama Totem vlka. Se skutečnými vlky ho natočil známý francouzský režisér Jean-Jacques Annaud.

Totem vlkaRecenzoval/a Václav Limberk dne 21.03.2016 17:30. Na drsné podmínky života v mongolské stepi se zaměřilo koprodukční čínsko-francouzské drama Totem vlka. Se skutečnými vlky ho natočil známý francouzský režisér Jean-Jacques Annaud. Hodnocení: 3.5
Totem vlka
Le dernier loup
Dobrodružný
Francie, 2015 , 121 min.

Režie: Jean-Jacques Annaud
Scénář: Jiang Rong, Jean-Jacques Annaud, John Collee, Alain Godard, Lu Wei
Kamera: Jean-Marie Dreujou
Hudba: James Horner
Herci: Shaofeng Feng, Shawn Dou, Ankhnyam Ragchaa, Yin Zhusheng, Ba Sen, Baoyingexige

Česká premiéra: 17.03.2016

Totem vlka hodnocení na Kinobox.cz: 62.72 %
Francouzský režisér Jean-Jacques Annaud je v našich končinách dobře známý už od doby, kdy natočil svůj pravěký epos Boj o oheň. Velmi dobře známé jsou i jeho další filmy, ať už středověká kriminálka podle Umberta Eca Jméno růže nebo dobrodružné drama Medvěd. A právě na Medvěda, který sledoval osudy opuštěného medvědího mláděte, které se spřátelí s dospělým Grizzlym, navazuje Annaudův zatím poslední film Totem vlka. Annaud byl také v rámci každoroční pocty filmovým umělcům minulý rok zvláštním hostem Febiofestu, kde tento film českým divákům osobně představil.

Fotografie z filmu Totem vlka / Le dernier loupTotem vlka je v čínštině mluvené drama natočené podle stejnojmenného autobiografického románu Lu Jiamina z roku 2004. Vypráví v něm příběh čínského studenta Chen Zhena (Shaofeng Feng), který se v roce 1967 v rámci takzvané kulturní revoluce vydává do autonomního čínského regionu známého jako "Vnitřní Mongolsko". Zde má Chen výměnou za výuku čínské mandarinštiny místních domorodců poznat jejich nomádský způsob života uprostřed drsného prostředí stepí, ve kterých domorodci po léta žijí ve zvláštní symbióze s divokými vlky. Čínští soudruzi si ale usmyslí, že nyní je nutné stav vlků snížit. Zhen si navzdory domorodým zvykům ochočí vlčí mládě.

Totem vlka je především o pradávném konfliktu přírody a člověka a ukazuje na stejně odvěkou lidskou "hloupost", kdy se člověk snaží přírodě vnucovat své vlastní zákony, které jsou v přímém rozporu s odvěkými zákony přírody. Annaud se podobně jako ve svém přelomovém díle tohoto specifického druhu "zvířecího" survivalu, Medvědovi spoléhá především na omračující nádheru přírodních scenérií a na stejně omračující "herecké výkony" skutečných zvířecích tvorů. Pro Totem vlka Annaud dle vlastních slov "najal" skutečné vlky: „Náš filmový štáb měl 480 techniků, 200 koňů, asi tak tisíc ovcí, 25 vlků a padesátku lidí, kteří se o ně starali a cvičili je".

Shaofeng Feng ve filmu Totem vlka / Le dernier loupA tak podobně jako v Medvědovi vystupovali skuteční a dobře vycvičení medvědi, tak v Totemu vlka "hrají" skuteční a velmi dobře vycvičení vlci, kvůli kterým má smysl Totem vlka vidět. Oni jsou skutečnými hrdiny filmu, zatímco jejich lidští společníci, zde spíše protivníci, jsou postaveni na roveň komparzu. To je zvláštní specifikum Annaudových filmů, které z něj činí ojedinělý evropský i světový unikát. K takovému druhu filmu patří neodmyslitelně i nutná přítomnost patosu a sentimentu. Přitom je tu ale i několik skutečně dojemných a silných míst, nepřikrášleně ukazujících drsné podmínky v divoké přírodě v úchvatných záběrech Annaudova dvorního kameramana Jeana-Marie Dreujoua

Annaud točil Totem vlka ve skutečných lokacích Vnitřího Mongolska více jak rok. Režisér dostal od čínských autorit kvůli natočení Totemu vlka osobní "pardón". Dlouhá léta měl totiž přísný zákaz vstoupit na území Číny poté, co natočil svůj pro-dalajlámovský dobrodružný thriller Sedm let v Tibetu. Tento film je na čínském území stále zákazán. Je ironií, že právě Annuad nyní natočil v podstatě čínský film, který je celý namluven v čínštině a nevyskytují se v něm ani američtí ani evropští herci. Právě Annaudova zkušenost při točení s živými zvířaty se tu ale ukázala tím hlavním důvodem, proč byl tento "zakázaný" režisér pro tento projekt čínským producentem China Film Group vybrán.

Fotografie z filmu Totem vlka / Le dernier loupA čínský trh se také ukázal jako hlavní činitel, který neudělal z čtyřicetimilionového (v dolarech) filmu nákladný propadák. Zatímco tržby Totemu vlka v ostatních zemích a v USA jsou zanedbatelné, v Číně film vydělal v přepočtu masivních 110 milionů dolarů. Druhé největší příjmy pak Totem vlka zaznamenal v Annaudově domovské Francii.

Totem vlka je typicky "annaudovským" filmem, který sice nedosahuje kvalit a originality Medvěda, ale stále je dostatečně divácky atraktivní a univerzálně srozumitelný, aby zaujal nejen v Číně. Jako jeden ze svých posledních filmů ho dramatickou hudbou doprovodil James Horner

P.S.: Totem vlka v českých kinech uvádí distribuční společnost Bohemia MP.

Originální trailer filmu Totem vlka