BLU-RAY:
Marťan u nás vedle DVD s dvourozměrnou verzí filmu a několika málo bonusy (nepovedené scény a pět části transmediálního vyprávění) vychází i v jednodiskové a dvoudiskové Blu-ray edici. Ty se od sebe liší pouze přítomností stereoskopické verze na druhém nosiči, jinak v ničem. Alternativou k těmto všude dostupným variantám jsou tři edice e-shopu FilmArena, kdy první vyšlá má balení ve steelbooku (ovšem s vadami, jak se stává zvykem), další dvě plánované (zaplatíte a počkáte několik měsíců) vedle jiné podoby steelbooku s návlekem slibuje několik zbytečností navíc (plakát, booklet o misi posádky, "kniha" s výtvarnými návrhy, kartičky). Vedle toho je v zahraničí 4K UltraHD bez české zvukové nebo titulkové podpory, s - soudě dle zahraničních recenzí - ještě detailnějším, a tudíž lepším, obrazovým přepisem a žádným novým zvukovým mixem. Nejlepší ale bude počkat na konec roku, kdy je předběžně plánováno uvedení speciální edice s - jak je pro filmy Ridleyho Scotta příznačné - velkou spoustou dalších bonusových materiálů. Uvedení na tuzemský trh zatím nebylo potvrzeno, a tak bude při nejhorším třeba překonat vzdálenost několika stovek kilometrů a objednávat ze zahraničí bez české podpory. Vzhledem ke komerční úspěšnosti Marťana, plánovanému předvánočnímu uvedení a faktu, že v ČR byly vydány i další tzv. double-dipy Scottových počinů (trojdiskový Gladiátor, režisérský sestřih Černý jestřáb sestřelen), je šance na vydání u nás vysoká. (MS)
OBRAZ A ZVUK:
Marťan byl natočený digitálně a z velké části kamerami Red, díky nimž je možné si vychutnat vskutku spektakulární panoramata (údajné) marťanské krajiny. Její životnost a uvěřitelnost zajišťuje zejména kameramanská práce Scottova častého spolupracovníka Dariusze Wolskiho, jenž záběry inscenuje do nebývalé hloubky pole a přidává také oranžovo-žlutý filtr, který dané prostředí jasně odlišuje od záběrů z chladně odtažité země, interiérů NASA nebo vesmírné stanice.
Jedná se vskutku o další brilantní přepis, který je prvotřídní ukázkou blu-ray standardů současných hollywoodských titulů – skvělé znázornění detailů, konzistentní kontrast barev a vyvážení tmavých částí obrazu, zároveň uvěřitelně vypadající CGI, které nenarušuje zdánlivě realistické ladění filmu. 3D sice nenabízí kýžený „wow efekt“ ani prvoplánové atrakce, zachycení hloubky záběru je nicméně na uspokojivé úrovni a nejlépe vynikne v již zmiňovaných panoramatických záběrech. Zvuk v podobě tracku DTS-HD Master Audio 7.1 je jako u většiny současných přepisů na prvotřídní úrovni. O srozumitelnosti dialogů a oddělenosti jednotlivých zvukových složek ani nemá cenu hovořit, snad jen o tom, že zvuková stopa nejlépe vynikne třeba v úvodní bouři nebo závěrečné záchraně ve vesmíru. Soundtrack filmu plnohodnotně doplňuje obraz, i když není z hlediska emocionálního prožitku tak důležitý jako například v Gravitaci. (BM: 10/10)
BONUSY:
Od Gladiátora (2000) mají všechny celovečerní filmy (ok, s výjimkou Dobrého ročníku) Ridleyho Scotta na Blu-rayi režisérův audiokomentář a dlouhometrážní film o filmu od Charlese de Lauziriky. Zhlédnutí veškerého videomateriálu bez poslechu komentářů a projítí si obsáhlých galerií u Promethea zabere přes osm hodin, u Exodu přes pět. Na disku s Marťanem není audiokomentář a ke vzniku filmu se vztahují pouze dva krátkometrážní featuretty vyznívající jako promo. Zbytek vedle nezvykle dlouhých nepovedených scén, tradiční upoutávky a galerie tvoří rozšíření vyprávění v podobě krátkých reklam či dokumentu domýšlející události po skončení snímku. Zhlédnutí a projítí si všeho sice zabere přes hodinu, což znamená bonusový nadprůměr, ale kdo se chce něco opravdu dozvědět, bude muset vyčkat na potvrzenou speciální edici připravovanou Charlesem de Lauzirikou.
S čím konkrétně si budou muset vystačit ti, kterým se nechce čekat do vánočního vydání bonusově našlapanější verze? S dvojicí dokumentů, Získaný signál: Scénář a režie (9:36 min.) a Obsazení Marsu: Casting a kostýmy (14:13 min.), jejichž zpřesňující podnázvy jasně sdělují, o čem pojednávají. Nikoliv však to, jak: v obou je Ridley Scott prezentován jako tvůrce s jasnou vizí, který kreativně řeší překážky dané převážně dialogovou předlohou i jejím věrným scénářem, pečlivě si připravuje storyboardy, vybírá herce nejvhodnější pro danou roli a natáčí sci-fi, kterými se inspirují lidé z NASA při tvorbě obleků kosmonautů. Z tradičnějších materiálů je na disku ještě původní upoutávka (2:55 min.), zábavné nepovedené scény (7:33 min.), nikoliv však na obalu slibované "vynechané", a galerie obrázků s výtvarnými návrhy ve třech sekcích (Země, Hermes, Mars) a s možností ruční či automatické (16:39 min.) navigace.
Zbytek tvoří to, co jedni považují za virální marketing, zatímco druzí za transmediální storytelling, tj. vyprávění jednoho příběhu napříč několika médii a platformami, do nichž je obsah rozptýlen. Obdobně jako u Scottova Konzultanta a Promethea nám nejsou postavy a jejich počínání představeno v úvodním aktu snímku, ale v několika videích rozšiřujících vyprávění jsme seznámeni s posádkou (Ares III: Loučení, 3:35 min.), jejím výcvikem (Příprava na misi, 3:20 min.), misí (z úst Neila de Grasse Tysona, viz Ares: Naše největší dobrodružství, 3:39 min.) a Markem Whitneym v reklamě (Ideální kandidát, 1:03 min.). Whitney je středobodem jiné reklamy vytvořené na podporu jeho záchrany (Dostat ho domů, 1:34 min.). A koho by zajímalo ne to, co se stalo před začátkem filmu umísťujícího nás přímo do probíhajícího dění, ale po jeho skončení s několika otevřenými vedlejšími liniemi, pro toho je určen "dokument" Ares III: Znovu pro drobnohledem (17:18 min.). V něm herci znovu ve svých rolích shrnují nejenom dění snímku, ale i dodávají, jaké mělo dopad pro jejich postavy. (MS)
ZÁVĚR:
Zatímco předchozí filmy Ridleyho Scotta publikum názorově rozdělovaly, u Marťana panuje shoda v jeho pozitivním přijetí. Potěšující je, že tato přístupnost pro širší diváckou obec není na úkor experimentování s vyprávěním, výstavbou a kombinací žánrů. Modrému disku nelze po obrazové a zvukové stránce moc vytknout, jediným zklamáním jsou bonusové materiály, které sestávají z dvou krátkých promo featurettů, nepovedených scén a střípků transmediálního vyprávění, které však bylo až na jednu delší výjimku dostupné na netu před premiérou. Koho nezajímá přídavný materiál, měl by být s edicemi (2D, 3D) spokojen. Ostatní nechť počkají na připravovanou speciální edici, nad kterou dohlíží Charles de Lauzirika, a tak bude nepochybně vyčerpávající stejně jako v případě Promethea či Exodus: Bohové a králové.