Recenze: Creed - nejnostalgičtější podívaná roku 2015

Vydáno: 04.01.2016 16:00 - Vratislav Šálek | foto: Impawards

Legendární Rocky Balboa a s ním samozřejmě i Sylvester Stallone se ještě jednou vrací do ringu, aby trénoval syna svého velkého soupeře i přítele. Má tenhle návrat vůbec smysl, nebo bychom ho měli raději ignorovat?

CreedRecenzoval/a Vratislav Šálek dne 04.01.2016 16:00. Legendární Rocky Balboa a s ním samozřejmě i Sylvester Stallone se ještě jednou vrací do ringu, aby trénoval syna svého velkého soupeře i přítele. Má tenhle návrat vůbec smysl, nebo bychom ho měli raději ignorovat? Hodnocení: 4
Když v roce 1976 neznámý Sylvester Stallone u studií těžce vybojoval natáčení boxerského filmu Rocky, určitě netušil, že tím odstartoval ságu, která se stane základním stavebním kamenem subžánru a s diváky vydrží dlouhých čtyřicet let. A ačkoli po nepovedeném pátém dílu to tak nevypadalo, s postavou sympatického boxera s kloboukem se můžeme v kinech setkat i v roce 2016.

Michael B. Jordan ve filmu Creed / CreedHlavním hrdinou snímku Creed je ovšem Adonis Johnson, nemanželský syn slavného mistra světa Apolla Creeda, který prožil dětství v pasťáku, svého otce nenávidí, což ho vedlo i k tomu, že používá jiné příjmení. Jenže zdědil lásku k boxu, k němuž ho to táhne a kvůli kterému vzdá nadějnou, ale nudnou kariéru finančního poradce a chce se stát profesionálním boxerem. Po chvíli váhání odjede do Philadelphie, kde vyhledá otcova soupeře a později velkého přítele Rockyho Balbou a chce, aby ho trénoval. Ten se zprvu brání, když ale vidí mladíka v akci, rozhodne se ještě jednou "vstoupit" do ringu a splatit dluh svému mentorovi, z jehož smrti se stále obviňuje.

Námět vypadá po přečtení dost ohraně a předvídatelně a asi není žádným překvapením, když prozradím, že celý příběh takový opravdu je. Režisér a scenárista Ryan Coogler se ale asi o nic jiného nesnažil a dobře ví, že scénářem nemá šanci diváka ohromit a v podstatě každá minuta je plná klišé a neukrývá žádná zásadní překvapení.

Sylvester Stallone, Michael B. Jordan ve filmu Creed / CreedJenže je tu faktor Rocky, který film povyšuje na zcela jinou úroveň. Tvůrce si je vědom toho, že zbytečnou melancholií a působením na city si srdce diváků nezíská, proto celou dobu velmi citlivě pracuje s nostalgií a emocemi, což je na konci hodně působivé zejména pro ty, kteří nejslavnějšímu fiktivnímu boxerovi fandili, případně na něm vyrůstali. Ti si totiž na jeho postavě uvědomí, jak je čas pomíjívý, nemilosrdný a že od určitého věku člověka opravdu už nic zásadního nepotká a čeká vlastně jen na konec.

Sylvester Stallone navíc podává ryze upřímný výkon, na němž je vidět, jak moc svého srdcového hrdinu miluje, za nějž by určitě zasloužil nějaké to ocenění (oproti svým konkurentům možná postrádá větší rejstřík, jenže jeho umění vychází přímo ze srdce). Všichni si jsou naštěstí vědomi toho, že stárnoucí Balboa už do ringu opravdu nemůže a je "odsouzen" k tomu předávat mladší generaci mnohdy krutá, ale pravdivá a nadčasová moudra ("Dostal mě čas. Ten dostane každýho. Je neporazitelnej."). V podání jeho představitele naštěstí i ty nejlacinější životní pravdy zní vznešeně a nenuceně a nikdy tak nenastane pocit, že by ústřední hrdina byl vyčpělý nebo přemoudřelý.

Sylvester Stallone, Michael B. Jordan ve filmu Creed / CreedVynikajícím spoluhráčem mu je Michael B. Jordan, který je logicky trošku v pozadí, nicméně svého trenéra skvěle doplňuje a Johnson/Creed je v jeho podání poměrně sympatický, takže mu leccos odpustíme. Obsazení vůbec je silnou stránkou filmu, protože v něm není nikdo, kdo by hrál vysloveně špatně a rušil a i profesionální boxer Tony Bellew je jako jednodušší britský protivník Creeda výborný.

Jako režisér je Coogler o něco jistější než jako scenárista a vše doplňuje nápaditými střihy (třeba jedna z prvních sekvencí, kde si Adonis pustí zápas svého otce na youtube a stínově s ním boxuje, je perfektní), moderním hiphopovým soundtrackem, jenž se ale překvapivě ke "starému" Rockymu hodí, neopakovatelnou atmosférou Philadelphie (nechybí ani slavné schody) a především výborně nasnímanými boxerskými zápasy, kterých není zas tolik, jak bychom možná čekali, všechny jsou ale strhující, fyzické a drsné, že mnohdy bolí i diváka, což je v tomto případě jedině dobře. Vyčítat se mu dá tak vlastně jen přetažená stopáž (skoro dvě a čtvrt hodiny je na takový film příliš), s níž souvisí několik hlušších míst, chvílemi i zbytečně pomalé tempo a přece jen velké množství mnohdy banálních dialogů.

Přiznám se, že když jsem se dočetl, že se Creed realizuje, měl jsem velký strach, že po pětadvaceti letech bude Rocky znovu nesmyslně "pošpiněn" a zůstane po něm jakási pachuť. Výsledná podoba mě ale nesmírně překvapila, v závěru regulérně dojala a na poslední chvíli si získala titul nejnostalgičtější a nejupřímnější podívané roku 2015, která se citlivě a důstojně rozloučila s jednou filmovou legendou. Tedy snad, protože nevidím jakoukoli cestu, jak by se ještě mohla v podobném duchu vrátit.

Oficiální trailer filmu Creed / Creed