Mladý Lucas žije se svým tátou (
Tobias Moretti) na samotě v horách, jejich vztah je však od loňské smrti Lucasovy matky poněkud napjatý. Zakřiknutý klučina proto tráví hodně času v přírodě, aby unikl ze společnosti zarmouceného otce. Jednoho dne najde z hnízda vypadlé orlí mládě. Začne se o něj tajně starat, v čemž mu pomůže hodný hajný (
Jean Reno). Spolu pak orla krmí, starají se o něj a učí ho létat a lovit, přičemž mezi dravcem a Lucasem vznikne silné přátelské pouto. Jak ale orel roste a dospívá, tak se blíží den, kdy ho bude třeba vypustit zpět na svobodu do divočiny…
Asi nejdůležitější informace spočívá v tom, že film neobsahuje žádné triky, tudíž veškeré záběry zvěře jsou autentické záznamy natáčené ve volné přírodě, případně s trénovaným orlem. A jsou to místy záběry skutečně úchvatné – orla lovícího lišku nebo kamzíka běžícího ze strmého srázu s orlem na zádech jsem určitě ještě neviděl, a to ani v leckterých dokumentech. Není divu, že španělský režisér
Gerardo Olivares strávil nad výrobou filmu osm let.
Na druhou stranu je škoda, že při vší té náročné práci se zvířaty a s natáčením se nepodařilo napsat i nějaký sevřenější a propracovanější příběh. Motiv kamarádství orla a kluka je vytěžen dostatečně a sympatický hajný, co zná les a zvířata v něm jako své boty, je moc dobrá vedlejší postava (a Jean Reno ho hraje hezky). O něco hůř je na tom vztah Lucase a jeho otce, který se nedočkal patřičného vykreslení, takže jeho pozvolný vývoj od počáteční odcizenosti k opětovnému navázání zpřetrhaných pout je o něco trhanější, než by se slušelo.
Místy zas vázne styl vyprávění. Například na začátku, kdy sledujeme ono orlí mládě už od narození, se divák dozví, že nevypadlo z hnízda omylem, leč že bylo vystrčeno starším bratrem. To ale ostatní postavy nemohou vědět, takže působí trochu divně, když Lucas pojmenuje svého nového mazlíčka symbolicky Ábel. Souboj obou orlích bratrů, k němuž film v závěru směřuje, a vůbec jakékoli pokusy o osudovost, jsou závislé na tom, že filmaři měli hromadu vynikajících záběrů a snažili se je poslepovat do nějakého smysluplného celku. Poslepovali je sice dost dobře, ale filmově to nefunguje úplně tak, jak by si asi přáli.
To ale nic nemění na tom, že Králové hor převážně fungují dobře, a v žánru rodinného filmu se řadí k nadstandardu. Scény z přírody mají příjemnou poetiku večerníčků s Václavem Chaloupkem (Méďové, Vydrýsek…), herecký výkon všech orlů přítomných na natáčení je úplně boží a představitel Lucase Manuel Camacho také není špatný. Film je dostatečně dramatický, napínavý i dojemný, aniž by zbytečně vydíral a tlačil na pilu. A český dabing se dá v pohodě ustát (nebo v případě kina spíš usedět).
[Recenze původně vyšla na filmovém blogu FilmSpot.cz.]
Anglický trailer filmu Králové hor