Nicméně s Bílou velrybou, pokud jste ji četli, toho V srdci moře moc společného nemá, což se ostatně dalo čekat.
Děj je orámován tím, že Herman Melville (Ben Whishaw) navštíví starého rybáře (Brendan Gleeson), posledního přeživšího z Essexu, a nechá si od něj vyprávět, jak se coby šestnáctiletý mladík plavil na velrybářské lodi spolu s ambiciózním kapitánem (Benjamin Walker) a s jeho ještě ambicióznějším prvním důstojníkem (Chris Hemsworth). Je to sice zajímavý nápad (v závěru naznačující, proč se Melvill rozhodl nedržet skutečnosti doslova), ale moc to nefunguje. Jednak proto, že rybář do svého vyprávění zahrnuje i ty části děje, u nichž nemohl být přítomen, a zároveň je trochu podezřelé, že se v šestnácti letech plavil na lodi v roce 1820, a Melvillovi o tom pak vykládá jako vrásčitý stařec v roce 1850…
Originální trailer filmu V srdci moře
První polovina filmu připomíná ve svých nejlepších momentech něco ve stylu Master & Commander: Odvrácená strana světa – život na lodi, kasání plachet, rozbouřené moře, drsné podmínky, drsní námořníci a drsná strava. Akorát je to okořeněné povídáním o velrybách, o vlastnostech jejich tuku a jejich lovením. Důraz je přitom kladen na budování sporu mezi postavami kapitána a jeho prvního důstojníka (Hemsworth je hlavní hrdina filmu) a na jejich posedlost dovézt zpátky co nejobjemnější náklad.
Pak přijde setkání s obří velrybou, která je trochu poškádlí a potopí jim loď, leč na plátně stráví všehovšudy tak dvě minuty. To se stane zhruba v půlce stopáže a zbytek děje je o tom, jak přeživší posádka strádá mnoho dní na moři v záchranných člunech a trpí nedostatkem jídla a pití. Takže něco jako Vše je ztraceno, Nezlomný, či Pí a jeho život…
Pominu technickou stránku filmu, který vznikal z překvapivě velké části kompletně před zeleným pozadím a většina záběrů v něm je tím pádem triková, což je místy vidět tak moc, že to ruší. Naštěstí se tak ale neděje nijak často, a pokud nejste experti, stejně tomu nebudete příliš věnovat pozornost. Mnohem větší problém je v tom, že děj filmu je až příliš obvyklý a nepřekvapivý, a že do půlky prakticky pozůstává hlavně z čekání na velrybu a od půlky dál pak z čekání na konec.
První polovina je přitom ještě dost zajímavá a celkem hodně se toho v ní děje. Jsou představovány postavy, loď vyplouvá, loď vjede do bouře (moc dobrá scéna), a vévodí tomu lov velryb a následné destruktivní setkání s Moby Dickem. V druhé polovině však tempo zvolní a už se v ní nestane nic, co by vás dokázalo alespoň trochu nadzvednout ze židle, pokud tedy nejste konzervativní puritáni. Zkrátka to není konzistentně poutavé a chybí tomu dostatek dramatických situací. A je jedno, jestli to odpovídá skutečnosti.
Pořád jde ale o s přehledem zvládnuté řemeslo se skvělou hudbou, působivou kamerou, spoustou krásně natočených scén a kvalitními herci dobře hrajícími nadprůměrně napsané postavy. Hemsworthův zkušený mořeplavec přetéká charismatem a je férovým chlapem, na němž je sympatické i to, že za velrybami nevidí jen zlatý důl, ale majestátní a úctyhodné živé tvory, kteří mají akorát tu smůlu, že jejich tuk dobře hoří. Ron Howard (Rivalové, Čistá duše) to hezky (byť víceméně standardně) režíruje a scénář Charlese Leavitta (Svět podle Prota, Krvavý diamant) sice nepředstavuje nic bůhvíjak úžasného, ale k zahození také rozhodně není.
Ale jestli si myslíte, že dostanete drásavé drama o lítém souboji urputně vytrvalého lovce a gigantického nepoddajného kytovce, tak to jste tady špatně. To raději sáhněte po knížce Stařec a moře.
[Recenze původně vyšla na filmovém blogu Filmspot.cz.]
[Recenze původně vyšla na filmovém blogu Filmspot.cz.]