Nicméně s
Bílou velrybou, pokud jste ji četli, toho
V srdci moře moc společného nemá, což se ostatně dalo čekat.
Děj je orámován tím, že Herman Melville (
Ben Whishaw) navštíví starého rybáře (
Brendan Gleeson), posledního přeživšího z Essexu, a nechá si od něj vyprávět, jak se coby šestnáctiletý mladík plavil na velrybářské lodi spolu s ambiciózním kapitánem (
Benjamin Walker) a s jeho ještě ambicióznějším prvním důstojníkem (
Chris Hemsworth). Je to sice zajímavý nápad (v závěru naznačující, proč se Melvill rozhodl nedržet skutečnosti doslova), ale moc to nefunguje. Jednak proto, že rybář do svého vyprávění zahrnuje i ty části děje, u nichž nemohl být přítomen, a zároveň je trochu podezřelé, že se v šestnácti letech plavil na lodi v roce 1820, a Melvillovi o tom pak vykládá jako vrásčitý stařec v roce 1850…
První polovina filmu připomíná ve svých nejlepších momentech něco ve stylu
Master & Commander: Odvrácená strana světa – život na lodi, kasání plachet, rozbouřené moře, drsné podmínky, drsní námořníci a drsná strava. Akorát je to okořeněné povídáním o velrybách, o vlastnostech jejich tuku a jejich lovením. Důraz je přitom kladen na budování sporu mezi postavami kapitána a jeho prvního důstojníka (Hemsworth je hlavní hrdina filmu) a na jejich posedlost dovézt zpátky co nejobjemnější náklad.
Pak přijde setkání s obří velrybou, která je trochu poškádlí a potopí jim loď, leč na plátně stráví všehovšudy tak dvě minuty. To se stane zhruba v půlce stopáže a zbytek děje je o tom, jak přeživší posádka strádá mnoho dní na moři v záchranných člunech a trpí nedostatkem jídla a pití. Takže něco jako
Vše je ztraceno,
Nezlomný, či
Pí a jeho život…
Pominu technickou stránku filmu, který vznikal z překvapivě velké části kompletně před zeleným pozadím a většina záběrů v něm je tím pádem triková, což je místy vidět tak moc, že to ruší. Naštěstí se tak ale neděje nijak často, a pokud nejste experti, stejně tomu nebudete příliš věnovat pozornost. Mnohem větší problém je v tom, že děj filmu je až příliš obvyklý a nepřekvapivý, a že do půlky prakticky pozůstává hlavně z čekání na velrybu a od půlky dál pak z čekání na konec.
První polovina je přitom ještě dost zajímavá a celkem hodně se toho v ní děje. Jsou představovány postavy, loď vyplouvá, loď vjede do bouře (moc dobrá scéna), a vévodí tomu lov velryb a následné destruktivní setkání s Moby Dickem. V druhé polovině však tempo zvolní a už se v ní nestane nic, co by vás dokázalo alespoň trochu nadzvednout ze židle, pokud tedy nejste konzervativní puritáni. Zkrátka to není konzistentně poutavé a chybí tomu dostatek dramatických situací. A je jedno, jestli to odpovídá skutečnosti.
Pořád jde ale o s přehledem zvládnuté řemeslo se skvělou hudbou, působivou kamerou, spoustou krásně natočených scén a kvalitními herci dobře hrajícími nadprůměrně napsané postavy. Hemsworthův zkušený mořeplavec přetéká charismatem a je férovým chlapem, na němž je sympatické i to, že za velrybami nevidí jen zlatý důl, ale majestátní a úctyhodné živé tvory, kteří mají akorát tu smůlu, že jejich tuk dobře hoří.
Ron Howard (
Rivalové,
Čistá duše) to hezky (byť víceméně standardně) režíruje a scénář Charlese Leavitta (
Svět podle Prota,
Krvavý diamant) sice nepředstavuje nic bůhvíjak úžasného, ale k zahození také rozhodně není.
Ale jestli si myslíte, že dostanete drásavé drama o lítém souboji urputně vytrvalého lovce a gigantického nepoddajného kytovce, tak to jste tady špatně. To raději sáhněte po knížce
Stařec a moře.
[Recenze původně vyšla na filmovém blogu Filmspot.cz.]
Originální trailer filmu V srdci moře