Recenze: Dokonalý šéf Bradley Cooper servíruje své food porn

Vydáno: 23.10.2015 17:00 - Pavel Bárta | foto: facebook tvůrce

Film Dokonalý šéf, jenž se soustředí na vytváření kulinářských specialit, se spíše než dokonalostí může pyšnit vlastnostmi instagramovému příspěvku – je stejně prvoplánový, pomíjivý a xkrát viděný. #foodporn

Dokonalý šéfRecenzoval/a Pavel Bárta dne 23.10.2015 17:00. Film Dokonalý šéf, jenž se soustředí na vytváření kulinářských specialit, se spíše než dokonalostí může pyšnit vlastnostmi instagramovému příspěvku – je stejně prvoplánový, pomíjivý a xkrát viděný. #foodporn Hodnocení: 2.5
Dokonalý šéf
Burnt
Drama / Komedie
USA, 2015 , 101 min.

Režie: John Wells
Scénář: Michael Kalesniko
Kamera: Adriano Goldman
Herci: Bradley Cooper, Sienna Miller, Daniel Brühl, Riccardo Scamarcio, Omar Sy, Sam Keeley, Henry Goodman, Matthew Rhys, Stephen Campbell Moore, Emma Thompson, Uma Thurman, Lexi Benbow-Hart, Alicia Vikander, Lily James, Sarah Greene

Česká premiéra: 22.10.2015

Hodnocení: 5/10
Dokonalý šéf hodnocení na Kinobox.cz: 67.04 %
Esteticky přitažlivé fotografie jídla, jejichž primárním (a dost často i jediným) účinkem jsou pocity hladu a nadměrná tvorba slin, jsou v posledních pár letech víc ‚in‘ než kdy jindy. Například skrze mobilní aplikaci Instagram se značné množství uživatelů předhání v tom, kdo nasbírá víc srdíček za fotografie svého kuchařského umu. Hashtagem #foodporn (čili označením ‚jídelní porno‘) bylo k dnešnímu dni oštítkováno téměř 70 milionů fotografií. Takový trend se samozřejmě neomezuje pouze na mobilní aplikace, ale daleko je přesahuje v podobě boomu nepřeberného množství food blogů, kuchařek, TV seriálů a samozřejmě i filmů.

Bradley Cooper ve filmu Dokonalý šéf / BurntSnímek Dokonalý šéf však k debatě o bezchybné gastronomii ničím výrazně nepřispívá. Ač se jedná o příběh geniálního kuchaře, neoplývá žádnou unikátní ingrediencí, kterou by diváci (či labužníci) neochutnali již dříve a jinde. Samotná zápletka se vyznačuje neoriginalitou a šablonovitostí – šéfkuchař Adam Jones (Bradley Cooper) býval kdysi hvězdou pařížské kuchařské scény. Hvězdou natolik zářivou, že se mu podařilo získat dvě michelinské hvězdy, což se na gastronomické scéně rovná předstupni nebe. Se třetí – a poslední – michelinskou hvězdou pak přichází nejen vytoužená nebeská sláva, ale i nesmrtelnost mezi kuchaři. A právě o to se Adam chce nyní pokusit v Londýně, a zároveň tak i učinit jakési pokání za spoušť, kterou napáchal v životech několika lidí v Paříži, kde to – podle vlastních slov – prostě zpackal.

Ač se Adam snaží nalézt ideální vyvážení chutí, samotný film selhává v balancování mezi komediální a dramatickou rovinou. Komické momenty, jenž jen stěží způsobí záchvaty smíchu, střídají dramatické výstupy odehrávající se především v kuchyni. Právě zde se režisér John Wells (Manažeři, Blízko od sebe) snaží film okořenit, aby mu dodal potřebný šmrnc. Nabízí se zde srovnání s oscarovým filmem Whiplash, kde se bubny díky skvělé režii a střihu téměř změnily ve zbraně a dynamika mezi ústředním duem naháněla husí kůži. I když se Dokonalý šéf snaží navodit podobnou atmosféru, a nože jsou přeci jen nebezpečnějším nástrojem než bubny, kýžený výsledek se nedostavuje.

Bradley Cooper ve filmu Dokonalý šéf / BurntK vystižení stresující atmosféry, která panuje v kuchyni, má zřejmě sloužit rychlý střih, který však svým frenetickým tempem spíše škodí. Právě kvůli střihu si nelze dosyta užít Adamových lahůdek. Přestože je příprava jídla vykreslena vcelku detailně, na to nejdůležitější – tedy na vychutnání a trávení – již tolik prostoru vyhrazeno není. Celkem paradoxně pak film o jídle až tak velký hlad nevyvolá. Například takové snímky o vaření jako Julie a Julia či Láska na kari, jež samy o sobě sice nejsou nejblyštivějšími filmovými drahokamy, dokázaly svým přístupem podráždit chuťové pohárky. Oproti tomu Dokonalý šéf v tomto respektu pokulhává.

Ve filmu se sešla hvězdná skvadra v čele s Bradleym Cooperem (Terapie láskou, Pařba ve Vegas), který však v roli Adama svým zarputilým výrazem nenabízí nic, co by nepředvedl ve svých předchozích filmech. Hlavní hereckou partnerkou mu je Sienna Miller (Warholka, Casanova), se kterou Cooper spolupracoval již na Americkém sniperovi. Nutno podotknout, že v Dokonalém šéfovi mezi nimi chemie působí mnohem přirozeněji a Miller navíc s přehledem svého hereckého kolegu o třídu přehrává. V menších rolích se objeví například Alicia Vikander (Ex Machina), Uma Thurman (Kill Bill) či Emma Thompson (Zachraňte pana Bankse). U všech tří zmiňovaných hereček zamrzí, že jim je věnován malý prostor, jelikož tak nevýrazných rolí by se mohl zhostit kdokoliv jiný.

Celkově snímek Dokonalý šéf spadá do šedi nevýrazného průměru a nenabízí divákům nic jiného než nemastný neslaný produkt. Pokud se vám tedy zachce chuťově výraznějších zážitků, pusťte si raději jiný film o vaření, nebo se na Instagramu proklikejte hashtagem #foodporn. Ten, ač stejně prvoplánový jako právě recenzovaný film, může nabídnout odměnu sladší, pikantnější, či slanější – dle vašeho gusta.

Originální trailer filmu Dokonalý šéf

• Bradley Cooper - sympaťák, ale extrémně přece... (Anonym, 23.10.2015 18:02) Reagovat

Bradley Cooper - sympaťák, ale extrémně přeceňovanej herec