Marty McFly (Michael J. Fox) je typický americký středoškolák, trochu smolař, trochu snílek, ale v jádru hodný kluk. Chodí s hodnou dívkou Jennifer (Claudia Wells), která mu pomáhá mimo jiné vyhýbat se místnímu školníkovi Stricklandovi (James Tolkan). Jeho rodiče George McFly (Crispin Glover) a Lorraine McFly (Lea Thompson) jsou poněkud zvláštní. George je tak trochu slaboch, neboť se nechává šikanovat svým zaměstnancem Biffem Tannenem (Thomas F. Wilson) a Lorraine holduje alkoholu trochu přes míru. Pak je tu ještě hodně ztřeštěný Dr. Emmet Brown (Christopher Lloyd), který z vozu DeLorean sestrojí stroj času. A tím to teprve všechno začne.
Návrat do budoucnosti je první díl trilogie, která je vlastně jedním kompaktním skoro šestihodinovým filmem, který jeho tvůrci, scenáristé Bob Gale a Robert Zemeckis rozdělili do třech dílů. Všechny jako nit spojuje cestování časem v DeLoreanu. V prvním díle se spolu s Martym vydáme o třicet let zpátky (z roku 1985) do "zlatých" padesátých. V druhém díle se vydáme na "opačnou stranu" o třicet let dopředu do roku 2015 a konečně ve trojce se podíváme na divoký západ do roku 1885. Jak je vidět, Zemeckis si oblíbil třicetiletý časový rozestup v případě prvních dvou dílů a číslovku končící pětkou (1955,1985,2015,1885).
Zemeckis si na své výlety do různých časových horizontů nevybral padesátá léta, která byla v Americe symbolem poválečného rozkvětu a "zlatých časů" náhodou. Stylizace amerického městečka padesátých let je dovedena k naprosté dokonalosti. Ronald Reagan byl v té době pouze pohledný herec, J.F. Kennedyho ještě nikdo neznal a rock´n ´roll byl teprve v plenkách. Iluze té doby byla perfekcionistou Zemeckisova formátu propracována do detailu. Dokázal tu skloubit hned několik naprosto rozdílných prvků. Retro styl s prvotřídními vizuálními efekty, s nimiž nebyli díky Spielbergově "supervizi" problémy. Režisér se ukázal v práci se speciálními efekty stejně suverénní jako jeho v té době už mnohem slavnější a o něco starší kolega a kamarád, od kterého si vypůjčil třeba i dvorního kameramana Deana Cundeyho.
Návrat do budoucnosti je filmem, ve kterém se Zemeckis našel a ve kterém si vypěstoval svůj vlastní osobitý styl, kde dokázal mísit humor se speciálními efekty, retro styl s prvky sci-fi. Je osobitou poctou jak padesátým létům, tak i jeho některým produktům, jako byl zrod televize nebo rockenrollu. Kouzelná je především pasáž z plesu, kde se Marty chopí elektrické kytary a střihne si rockandrollovou pecku "Johny B. Goode", kterou Chuck Berry napsal až o tři roky později v roce 1958. Báječný je vůbec celý hudební soundtrack s hudebním leitmotivem, kterou je skladba "The Power of Love". Hudbu pak složil dvorní Zemeckisův skladatel Alan Silvestri. Samotným vrcholem je pak celá, dokonale načasovaná a zrežírovaná pasáž s opětovným návratem do roku 1985. Ve scéně s dokonalým timingem díky preciznímu střihu vyjde všechno na puntík přesně.
Návrat do budoucnosti byl mimochodem také obrovským komerčním trhákem a nejúspěšnějším filmem roku 1985. V USA tento nízkorozpočtový film za skromných devatenáct milionů vydělal dvěstě deset milionů a je z celé série komerčně nejúspěšnější. Vedlo se mu dobře i při předávání Oscarů. V roce 1986 proměnil jednu ze čtyř nominací (nejlepší scénář, zvuk, originální píseň) za nejlepší střih zvukových efektů. Čtyři roky dělící jedničku od dvojky s trojkou, které byly natočeny v roce 1989 současně, pak musely být pro tehdejší publikum hodně dlouhé.
My už dnes máme možnost zhlédnout všechny tři díly najednou. Připomenout si tento evergreen na plátnech kin po třiceti letech od jeho vzniku bude tak pro mnoho filmových fanoušků jistě lákavým zážitkem. Takže neváhejte a vydejte se na báječný výlet do minulosti a zpátky do budoucnosti v této nestárnoucí zábavné komedii.