Oscar 2011: Technické kategorie

Vydáno: 13.02.2011 17:00 - Kateřina Samková | foto: 2010 Melissa Moseley / Warner Bros. Pictures

Mezi filmy, které mají šanci na získání Oscara v některé z technických kategorií nechybí dramata, western, ani velkolepé fantasy. V naší analýze se můžete dozvědět více o nominovaných filmech a o jejich šancích na vítězství.
KAMERA
Film vždy byl, je a bude audiovizuálním uměním a práce kameramana dokáže z velké části ovlivnit to, jak budeme film jako celek vnímat. Snímky, které byly letos nominované, jsou velmi rozdílné a bude těžké si tipnout, na koho se nakonec usměje štěstí. Tím spíš, když na Zlatých glóbech podobná kategorie neexistuje (což prakticky platí o všech technických kategoriích).
Prvním nominovaným je Matthew Libatique za Černou labuť, kterému se krásně podařilo zachytit dynamický svět baletu na jevišti i v zákulisí a také zachytit rozpolcenou osobnost hlavní hrdinky. Svým objektivem se dostal až do Nininy duše a pomocí detailů, odrazů v zrcadle i spousty jiných triků umocnil dramatičnost celého snímku. Wally Pfister se v Počátku také musel s kamerou dostat až do nitra lidské mysli a kromě velkého množství detailních záběrů boduje i několika skvěle natočenými akčními scénami. Králova řeč nasnímaná Dannym Cohenem krásně ilustruje starou dobrou Anglii, pomocí záběrů v neodmyslitelné (nejen) ranní mlze s tou pravou britskou atmosférou, nebo naopak krásnými portréty budoucího krále i jeho logopeda.
Roger Deakins dokázal perfektně v Opravdové kuráži přenést divoký západ zase jednou po dlouhé době až k vám domů a pomohl tak bratrům Coenům stvořit western v tom nejklasičtějším slova smyslu. Nominaci na nejlepší kameru si vysloužil i Jeff Cronenweth, který se ve filmu The Social Network podíval se svou kamerou až do zdrojového kódu Facebooku, nicméně podle mého osobního mínění tak nečiní nijak zvlášť zajímavě nebo snad originálně.
V této kategorii poměrně zamrzí absence nominace Roberta Richardsona za jeho práci na Prokletém ostrově.
Šance podle filmserveru:
  • 50% Počátek - Wally Pfister
  • 20% Černá labuť - Matthew Libatique
  • 20% Králova řeč - Danny Cohen
  • 5% Opravdová kuráž - Roger Deakins
  • 0% The Social Network - Jeff Cronenweth

  • STŘIH
    Střih dokáže udělat film rychlejší, dynamičtější, díky němu se vám dramatické scény budou zdát nekonečné a při rozhovorech si budete připadat, jako byste byli jejich součástí. Oscarovou nominaci si i zde vysloužilo baletní drama Černá labuť, kde díky chytrému střihu nerozeznáte realitu od vizí, budete zadržovat dech nejen při baletních scénách, ale i při halucinacích hlavní hrdinky. Civilně natočené sportovní drama Fighter si o nominaci na střih přímo říkalo už svým sportovním tématem, kdy vás svižný střih dokáže vtáhnout do boxerských zápasů. Byť je jich oproti jiným boxérským filmům poskrovnu.
    Králova řeč si zakládá zejména na vypilovaných rozhovorech, ve kterých je střih jedním z nejdůležitějších technických aspektů. One-man show o chlapíkovi, který uvízl mezi coloradskými skalami 127 hodin a svádí boj především sám se sebou, kde střih výrazně umocnil opět zejména zoufalost a bezvýchodnost situace, do které se Aaron dostal, samozřejmě také nemůže chybět. A posledním nominovaným je příběh o vzniku Facebooku The Social Network, kde chytrý střih opět hlavně přidal příběhu na dynamičnosti.
    Šance podle filmserveru:
  • 30% Černá labuť
  • 30% The Social Network
  • 25% Králova řeč
  • 10% Fighter
  • 5% 127 hodin

  • NEJLEPŠÍ VÝPRAVA A DEKORACE
    Díky výpravě a dekoracím se ocitneme na místech, které bychom si nepředstavili ani v nejhorších snech - v Počátku se ohýbají ulice, podíváme se do černého trezoru, asijských pokojů i na město, které se propadá do oceánu. Díky Harrymu Potterovi a Relikvii smrti nakoukneme do světa, kde kouzelníci žijí v utajení před mudly (normálními smrtelníky) a ve kterém se prohánějí stříbrní patroni a kde kouzelníci mají vlastní ministerstvo (jehož orwellovské zpracování se architektům opravdu povedlo). Do pohádkového světa z trochu jiného soudku, skrývajícího se za králičí norou, nás zase zavedla Alenka v říši divů a spolu s ní jsme mohli obdivovat polorozpadlý kloboučníkův dům a místo na svačinu nebo velkolepý palác srdcové královny.
    Někteří tvůrci nám ale umožní podívat se třeba i do minulosti, kterou ještě pamatují babičky některých z nás - Králova řeč ve vší kráse představuje Londýn třicátých a čtyřicátých let minulého století a Opravdová kuráž ten nejdivočejší západ a prášná města z jihu Spojených států. Který z reálných nebo vymyšlených světů zaujme akademiky nejvíc?
    Šance podle filmserveru:
  • 30% Robert Stromberg, Karen O'Hara (Alenka v říši divů)
  • 30% Eve Stewart, Judy Farr (Králova řeč)
  • 30% Guy Hendrix Dyas, Larry Dias, Doug Mowat (Počátek)
  • 5% Stuart Craig, Stephenie McMillan (Harry Potter a Relikvie smrti - část 1)
  • 5% Jess Gonchor, Nancy Haigh (Opravdová kuráž)

  • NEJLEPŠÍ NÁVRH KOSTÝMŮ
    Herci nemusí jen dobře hrát, ale i dobře vypadat. Prvotřídní kostýmní návrháři a umělečtí maskéři jsou proto pro dobrý film naprosto nepostradatelní a platí to dvojnásob u snímků s příběhy z historie, pohádek nebo fantasy světů.
    Nominace za kostýmy se letos dle očekávání dočkala fantasy pohádka Alenka v říši divů, kde dominují krásné šaty srdcové a bílé královny nebo Alenky, ale i dekatentní kreace, které nosí kloboučník. Drama z prostředí italského módního průmyslu I Am Love zaujme spíše elegantními a jednoduchými kostýmy a šaty, historický příběh o britské šlechtě Králova řeč se snažil být co nejvěřnější době, o které pojednává, a hlavně rozlišit úlohy jednotlivých osob tím, jak se oblékají.
    Dalšími nominovanými jsou výpravné fantasy The Tempest, kde tvůrci kostýmů měli volnou ruku a mohli využít maximum fantazie, a western Opravdová kuráž, který zaujme hlavně šaty hlavní hrdinky a ošuntělým oblečením Roostera Cogburna.
    Šance podle filmserveru:
  • 50% Jenny Beavan (Králova řeč)
  • 35% Colleen Atwood (Alenka v říši divů)
  • 10% Antonella Cannarozzi (I Am Love)
  • 5% Mary Zophres (Opravdová kuráž)
  • 0% Sandy Powell (The Tempest)

  • NEJLEPŠÍ MASKY
    V kategorii masek si nominaci vysloužila pouze trojice snímku, resp. maskérů. Jmenovitě jde o "svatební" drama Barney's Version, Útěk ze Sibiře o vojácích druhé světové války, kterým se podařilo utéct z gulagu, a horor Vlkodlak, v němž se Benicio Del Torro přeměnil nečekaně ve... vlkodlaka.
    Šance podle filmserveru
  • 70% Vlkodlak
  • 30% Útěk ze Sibiře
  • 0% Barney's Version

  • VIZUÁLNÍ EFEKTY
    Když konvenční metody selžou, místa, ve kterých se film odehrává, jsou opravdu netradiční a scény, které chce režisér natočit, se nedají vymyslet konvenčními metodami, nezbývá než se uchýlit k technice a některé detaily, postavy ale i třeba celé scény vyrobit v počítači a / nebo trikové dílně.
    Tim Burton by si asi těžko jinak vyčaroval v Alence v říši divů Heleně Bonham Carter obří hlavu nebo nechal po tajemném světě poletovat šklebící se kočičí hlavu. Harry Potter a Relikvie smrti, ve kterém se čaruje, létá na košťatech a po světě pobíhají skřeti i draci, by se bez vizuálních efektů neobešel stejně jako Počátek, kde myšlenky dokážou zkroutit mrakodrapy i celé ulice.
    Pro komiksovou podívanou Iron Man 2 jsou pak dobré triky naprostou nezbytností a těžko by se bez nich Robert Downey jr. mohl třeba proletět nad velkoměsty. Z trochu jiného soudku přišla nominace filmu Život po životě, ve kterém zaujmou hlavně záběry na obrovskou vlnu Tsunami hrnoucí se městem a jinak spíše nenápadné efekty.
    Co hodně zamrzí, je absence sci-fi TRON: Legacy, filmu, který na skvělých vizuálních efektech v podstatě stojí a těžko se chápe, proč ho akademici takhle přehlédli.
    Šance podle filmserveru:
  • 30% Paul Franklin, Chris Corbould, Andrew Lockley a Peter Bebb (Počátek)
  • 20% Ken Ralston, David Schaub, Carey Villegas a Sean Phillips (Alenka v říši divů)
  • 20% Tim Burke, John Richardson, Christian Manz a Nicolas Aithadi (Harry Potter a Relikvie smrti - část 1)
  • 20% Janek Sirrs, Ben Snow, Ged Wright a Daniel Sudick (Iron Man 2)
  • 10% Michael Owens, Bryan Grill, Stephan Trojanski a Joe Farrell (Život po životě)

  • STŘIH ZVUKU & STŘIH ZVUKOVÝCH EFEKTŮ

    V posledních dvou velmi technických a specifických kategoriích se nominace dočkaly i filmy, které se v jiných kategoriích neměly šanci dostat mezi ty nejlepší. Právě tady se dostalo na již zmiňovaný snímek TRON: Legacy či thrillery Unstoppable a Salt. Jinak však i tady bodují oscarové tutovky z hlavních kategorií: dvakrát Opravdová kuráž a Počátek, po jedné nominaci si připsaly filmy Králova řeč a The Social Network.
    Šance podle filmserveru - Střih zvuku:
  • 40% Richard King (Počátek)
  • 40% Gwendolyn Yates Whittle a Addison Teague (TRON: Legacy)
  • 10% Mark P. Stoeckinger (Unstoppable)
  • 5% Tom Myers a Michael Silvers (Toy Story 3: Příběh hraček)
  • 5% Skip Lievsay a Craig Berkey (Opravdová kuráž)
  • Šance podle filmserveru - Střih zvukových efektů:
  • 40% Počátek
  • 20% Salt
  • 20% The Social Network
  • 10% Králova řeč
  • 10% Opravdová kuráž

  • ANKETA

    Který film by si měl odnést nejvíce Oscarů v "technických" kategoriích?










    Podívat se na výsledky




    NÁZORY

    Vložit názor

    Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

    Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

    Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
    Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán.

    DOPORUČENÉ ČLÁNKY

    SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY