Subžánr teenagerovských sci-fi thrillerů/dramat založených na knižních bestsellerech, které odstartoval
Harry Potter i kontroverzní
Twilight sága, zažívá v poslední době žně, což ovšem nevypovídá nic o kvalitě. Zde je třeba objektivně říci, že není nijak valná (
Divergence,
Dárce) a za povedenější by se s přivřením oka dala označit snad jen série
Hunger Games, i když i ta díky nesmyslnému rozdělení posledního dílu na dva filmy začíná ztrácet dech. Knižní série
The Maze Runner od Jamese Dashnera je dobrodružstvím Katniss Everdeen asi nejpodobnější, jen místo hrdinky má hrdinu Thomase. Ve třech dílech a jednom prequelu se tu noříme do tajů a zákonitostí světa odehrávajícího se v dystopické postapokalyptické budoucnosti. Česky zatím vyšly tři knihy.
První díl
Labyrint: Útěk (
The Maze Runner) byl zfilmován režisérem Wesem Ballem pod stejným jménem s premiérou v minulém roce. Třebaže nešlo o kdovíjaký skvost a navíc obsahoval množství nelogičností plynoucích hlavně z osekané adaptace, dokázal zaujmout svou hutnou atmosférou a bylo jasné, že druhý díl je na cestě. Filmová obdoba (pozor, nikoli adaptace) druhého dílu Dashnerovy série
The Scorch Trials (česky překládaného jako
Spáleniště: Zkouška) do kin přichází právě teď. Na režisérské stoličce opět seděl
Wes Ball a vrací se i většina obsazení včetně
Dylana O'Briena,
Thomase Brodie-Sangstera,
Kayi Scodelario nebo
Patricie Clarkson. Nováčkem v obsazení je třeba
Aidan Gillen známý hlavně ze seriálu
Hra o trůny.
V další fázi dobrodružství se Thomas (Dylan O'Brien) a jeho přátelé Newt (Thomas Brodie-Sangster), Minho (
Ki Hong Lee), Teresa (Kaya Scodelario) a další, s nimiž se seznámil v bludišti, snaží vypátrat informace o tajemné organizaci Z.L.S.N. (neboli ZLOSIN) pod vedením doktorky Avy Paige (Patricia Clarkson), která má na svědomí všechna příkoří, která se jim v poslední době stala. Nyní se nachází v oblasti nazývané Spáleniště, pustou krajinu sežehnutou kdysi slunečními erupcemi, kde kromě pár rozptýlených sídel žijí pouze raplové, bývalí lidé, které zákeřný virus sužující celou Zemi proměnil v nemyslící zombie. Pro teď jsou odvedeni k ostatním přeživším z jiných labyrintů do výzkumného zařízení, které má na povel tajemný Janson (Aidan Gillen), jehož záměry jsou přinejmenším nejasné…
Pokud vám většina jmen a pojmů výše nic neříká, znamená to, že jste neviděli první díl a tudíž pro vás nemá žádný smysl chodit na tento film. Snímek nazvaný dosti nelogicky
Labyrint: Zkoušky ohněm (žádný labyrint ve filmu není!) nám poskytne jen dosti ledabylé záchytné body ohledně toho, co naši hrdinové prožili a co se dozvěděli ve filmu
Labyrint: Útěk. Speciálně to, co se dozvěděli v posledních pěti minutách, je pak ve filmu použito jako zdroj pro některá šokující odhalení. Ano, patrně nejvíce mi na tomto filmu vadí to, že se postavy neustále dobírají k již známým věcem, kterým se pak velice diví.
Asi by to nemělo být nic překvapivého, protože, jak už jsem nakousnul výše, tento film na rozdíl od prvního dílu není adaptací druhé ani žádné jiné Dashnerovy knihy. Dle tvůrců je to tak ovšem v pořádku a najdeme zde několik prvků z prvního dílu a pár dokonce i ze třetího dílu. Na každý pád má děj filmu s „předlohou“ společného jen pramálo. Bylo tedy nutné prázdné místo vyplnit něčím smysluplným. To se povedlo dle mého mínění pouze napůl a to hlavně vinou velmi špatného scénáře, který jen obtížně pozvedává režisérský talent Wese Balla a většiny hereckých představitelů.
Do popředí se v tomto ohledu dere hlavně Dylan O'Brien se svým permanentně uštvaným výrazem ve tváři (svým chováním mi ale Thomas už ke konci filmu začínal lézt na nervy), ale ani ostatní „Placeři“, jmenovitě Thomas Brodie-Sangster, rovněž známý ze
Hry o trůny a také Kaya Scodelario nezůstávají pozadu. Nově příchozí
Rosa Salazar jako Brenda mi byla spíš mimořádně protivná, avšak její ochránce Jorge v podání
Giancarla Esposita je naopak velmi sympatický, byť jeho úloha je opět poplatná stupidnímu scénáři. Role
Alana Tudyka a jeho drogového doupěte, byť zahraná asi dobře, je pak doslova nejvíce „WTF“ momentem v celém filmu a po pravdě jsem měl pocit, že sleduji nějakou nepovedenou parodii.
Kapitola sama o sobě je pak Aidan Gillen, kterého má asi většina z nás zafixovaného jako krále všech úlisných zmetků a intrikánů, lorda Petyra „Malíčka“ Baelishe a bylo by tedy velmi vtipné a nečekané obsadit jej do role kladné postavy. To se však nestane a navíc se ukáže další neobratnost tvůrců, kdy je odhalení jeho skutečných záměrů podáno jako první velké překvapení filmu. Jenomže to by nám to nesměl vyzradit se vší parádou už trailer. Takhle se jen bavíme Gillenovým (výborným) herectvím, ale samozřejmě nemůžeme být naprosto ničím překvapeni. Ostatně nedostatek překvapení a předvídatelnost jsou u tohoto filmu něco jako leitmotiv.
Děj by se dal charakterizovat jako cesta naslepo. Postavy pořád někam putují, ačkoli nevědí přesně kam (ne, údaj „někde v horách“ není místo určení) a na cestě se setkávají s různými lidmi i nepřáteli, které reprezentují tzv. raplové, což jsou de facto zombies, které v souladu s moderním podáním nechodí pomalu, nýbrž jsou velmi hbité a rychlé. Wes Ball má dobrý smysl pro budování napětí a stejně jako v prvním díle posouvá úroveň akčních scén až na samou hranici věkové přístupnosti, ale objevování těchto tvorů až ve chvíli, kdy je „vhodná chvíle na akci“, stejně působí podivně.
Vše je také o poznání výpravnější a pohledy na rozbořená města, nad kterými létají stroje ZLOSINu jsou velice působivá. Rovněž hudba
Johna Paesana, který se ze skladatele k videofilmům vypracoval až do áčkové produkce, včetně božského marvelovského seriálu
Daredevil, nedělá snímku žádnou ostudu.
V celkovém pohledu na tento film musím zkonstatovat, že působí dojmem vycpávky a také (jako již první díl) pouhé přípravy na něco většího, co zřejmě uvidíme v příštím dílu za dva roky. Na druhou stranu, pokud se příliš nesnažíme hledat podrobnější návaznost na širší příběh série a její vnitřní logiku, může jít o celkem zábavně strávené dvě hodiny, obzvláště pokud patříte k cílové skupině.
Český trailer k filmu Labyrint: Zkoušky ohněm