Recenze: Bláznivá dovolená jako komediální utrpení roku

Vydáno: 25.08.2015 17:00 - Jan Varga | foto: facebook tvůrce

Pokračování americké komedie Bláznivá dovolená se odehrává 32 let po událostech prvního dílu a opět se v něm rodina Griswoldových vydává do zábavního parku Walley World. Dá se na to ale koukat?

Bláznivá dovolenáRecenzoval/a Jan Varga dne 25.08.2015 17:00. Pokračování americké komedie Bláznivá dovolená se odehrává 32 let po událostech prvního dílu a opět se v něm rodina Griswoldových vydává do zábavního parku Walley World. Dá se na to ale koukat? Hodnocení: 0.5
Bláznivá dovolená je pokračováním stejnojmenné komedie z roku 1983, v níž se tehdy Chevy Chase v roli svérázné hlavy rodiny Griswoldových rozhodl vzít svou manželku a dvě děti na road trip přes polovinu USA do zábavního parku Walley World. Z pohodového výletu se však stala procházka očistcem, během níž musela rodinka namísto stmelování a odpočinku překonávat řadu překážek a řešit všemožné štrapáce. Film to nebyl bůhvíjak skvělý (některé jeho pozdější sequely byly lepší), ale dalo se na něj koukat.

Ed Helms, Christina Applegate, Chevy Chase ve filmu Bláznivá dovolená / VacationToto pokračování se odehrává 32 let po událostech z jedničky a liší se hlavně v tom, že se na něj koukat nedá, a to ještě v tom lepším případě. V horším případě je dost pracné ho přežít a místy je jeho sledování dokonce vyloženě bolestné a agresivně nepříjemné.

Stojí za ním dvojice debutujících režisérů, leč zároveň zkušených scenáristů (oba díly Šéfů na zabitíZataženo, občas trakaře 2). Těžko říct, jak film vznikal, nicméně jeho režie i příběh (potažmo scénář) jsou přímo z pekel. Zápletka je v podstatě identická jako v jedničce, přičemž hlavním hrdinou je tentokrát již dospělý Rusty Griswold (v jedničce malý kluk), jenž už má svou vlastní rodinu, kterou se rozhodne po vzoru svého otce vzít na ten samý automobilový výlet do toho samého zábavního parku. Natočené je to nudně a líně, děj je nenápaditý a odbytý, vtipy jsou nepodařené a trapné a jediné, co je na celém tom průseru alespoň trochu zábavné, je korejská GPS navigace (která je rasistická).

Fotografie z filmu Bláznivá dovolená / VacationZatímco původní Bláznivá dovolená byla opravdu de facto rodinná a neškodná, tak tento snímek je mládeži nepřístupný. Jeho tvůrci v něm totiž pořádně přitlačili na pilu, co se týče všech možných vulgarit, sexuálních narážek a nechutností, jež jsou v mnoha případech značně samoúčelné, přehnané, za hranicí jakéhokoli vkusu (a to vydržím hodně) a hlavně jsou takřka anti-vtipné. Celkem symptomatické jsou pro Bláznivou dovolenou úvodní titulky, v nichž jsou divákům naservírována v plné kráse např. souložící prasata nebo zvracení na horské dráze ještě předtím, než začne samotný film.

Děj, orámovaný klasickou road-movie, je pak slepencem různých více či méně absurdních epizodek, které se hrdinům filmu přihodí. Ty se většinou neodvíjejí od nepřízně osudu nebo nešťastných náhod, nýbrž od toho, že se některá z postav zachová jako totální imbecil, načež skončí obalená od hlavy až k patě výkaly/zvratky/kravími vnitřnostmi. Vtipné to není. Kromě toho:

• Hlavní hrdina (Ed Helms) je největší idiot pod sluncem. Důvody, proč tomu tak je, vyjmenovávat nebudu. Jsou jich stovky.
  • Jeho starší syn je citlivý teenager s rovnátky, co s děvčaty komunikuje tím způsobem, že jim nejprve nabídne rim job a vzápětí na to se nezmůže ani na objetí na rozloučenou.
  • Jeho mladší syn toho staršího dost ošklivě šikanuje, ale rodiče ho málokdy okřiknou (spíš ho v tom podporují). Náhodně vykřikuje sprostá slova a chová se jako lidská zrůda.
  • Jeho žena (Christina Applegate) ve filmu nekontrolovatelně zvrací a maže si s prominutím hovna po obličeji a pokukuje po Chrisu Hemsworthovi, jenž je ve filmu jen proto, aby se vytahoval délkou svého penisu (který navíc není jeho).

Fotografie z filmu Bláznivá dovolená / VacationŽádná z postav (ani z vedlejších) není ani na chvíli v jakémkoli ohledu sympatická (kromě dvou epizodních sexy slečen, z nichž jedna je ovšem pod zákonem a druhou smete po deseti vteřinách kamion). Je dost těžké fandit hrdinům a věřit jejich emocionálním dilematům, když tyto přímo navazují na scény, v nichž se dotyční chovali jako nesvéprávní magoři. To, jak si autoři filmu představují romantiku, zábavní parky nebo otcovsko-synovské vztahy, je zcela mimo jakoukoli realitu (byť komediálně stylizovanou) a je to spíš k pláči než k smíchu.

Nefungují dokonce ani slovní gagy – chybí jim pointy, herci je nedokáží patřičně prodat, a protože nemají pořádně co hrát, tak se jen bezradně potácí v nedotaženém, nesmyslně vystavěném a hloupém scénáři, případně v žalostné komediální improvizaci. Fuj.

[Recenze původně vyšla na filmovém blogu FilmSpot.cz]

Originální trailer filmuVacation