Recenze: Tuctová Křídla Vánoc si hrají na něco víc

Vydáno: 18.11.2013 13:00 - Vratislav Šálek | foto: facebook tvůrce

O tom, že o Vánocích by každý měl s někým být, vypráví režisérka a scenáristka Karin Babinská ve svém druhém filmu, jehož realizace trvala celých šest let. Je výsledek podobně nadějný jako předchozí Pusinky?

Křídla VánocRecenzoval/a Vratislav Šálek dne 18.11.2013 13:00. O tom, že o Vánocích by každý měl s někým být, vypráví režisérka a scenáristka Karin Babinská ve svém druhém filmu, jehož realizace trvala celých šest let. Je výsledek podobně nadějný jako předchozí Pusinky? Hodnocení: 2.5
Křídla Vánoc
Křídla Vánoc
Drama
Česká republika, 2013 , 110 min.

Režie: Karin Babinska
Scénář: Karin Babinska
Kamera: Martin Douba
Hudba: Richard Krajčo
Herci: Richard Krajčo, Vica Kerekes, Jakub Prachař, Stanislav Zindulka, Milena Steinmasslová, Vanda Hybnerová, Lenka Vlasáková, Viktor Preiss, Vilma Cibulková, Zdena Hadrbolcová, Petr Kocourek

Česká premiéra: 14.11.2013

Hodnocení: 5/10
Ať se vám to líbí, nebo ne, podle mnohých nejkrásnější svátky v roce se opět blíží a v kinech se tak budeme chvíli setkávat s filmy, jejichž tématika se nějakým způsobem dotýká právě Vánoc. A jednou z prvních vlaštovek je tuzemské komediální drama Křídla Vánoc, které si oslavy narození Ježíše Krista dalo rovnou do názvu.

Richard Krajčo ve filmu Křídla vánoc / Křídla VánocJde v něm o mozaiku několika příběhů a osudů čtyř přátel, kteří pracují v jednom nejmenovaném hypermarketu a po skončení služby se schází u piva a probírají své běžné starosti. Optik Tomáš má rád volnost a ženy a žije v přívěsu, který je nedaleko od obchodního domu, kam si dokonce neváhá ustájit koně. Hezká Nina balí dárky ve stánku a všechny provokuje výstředním oblékáním i brutální upřímností. Radek je manažerem prodeje, který bydlí s početnou rodinou v malém bytě a rád by se přestěhoval do většího. A konečně čerstvě vystudovaný herec, jemuž nikdo neřekne jinak než Zajíc, marně obchází castingy a aby nevyšel ze cviku, baví příchozí děti v kostýmu ušáka a rozdává jim balonky a sladkosti. Není právě čas Vánoc jako zrozený k tomu, aby se všem splnila nějaká ta zdánlivě nemožná tužba?

Asi bych měl uvést, že patřím do poměrně malé skupinky lidí, kterým se líbil dle mého nedoceněný autorský debut režisérky a scenáristky Karin Babinské s názvem Pusinky. I proto jsem se na její další počin, jehož tvorba trvala celých šest let, docela těšil a měl jsem určitá očekávání. A asi můžu rovnou prozradit, že většina z nich naplněna nebyla. Křídla Vánoc jsou totiž velice zvláštní a jen těžce uchopitelný film, který by dle mého rád byl asi něčím víc, než nakonec ve skutečnosti je.

Jakub Prachař ve filmu Křídla vánoc / Křídla VánocCelý snímek na mě víc než co jiného působil jako takové nedochůdče. Babinská se nějak nedokázala rozhodnout, zda chce točit komedii, nebo drama a výsledek podle toho vypadá. Nálada a atmosféra se tu dost střídají, takže sotva si na jednu zvyknete, už přijde druhá. V tomto případě je to jednoznačně na škodu, protože se tu vedle sebe objeví kupříkladu výtečná melancholická scéna, jejíž účinek je v zápětí zničen absolutně se nehodící rádoby veselou scénou jak z lidových komedií. A tento neduh se objevuje prakticky po celou stopáž, takže divácká pozornost je hodně roztříštěná.

Přitom když jde o lehce depresivní momenty zavánějící nostalgií a melancholií, film docela funguje a solidně je v něm zachyceno, že Vánoce nejsou jen o rozdávání dárků, ale také o tom, že každý chce s někým být. Bohužel je takových chvil strašně málo a všechno se většinu času potácí odnikud nikam.

Scénář, který měl být zřejmě nosným pilířem snímku, také ničím nevyniká a hlavně nepřekvapí. Postavy procházejí zcela očekávanou proměnou, která je někdy dost prvoplánová a laciná (muž, který ze strachu před vztahem uhání jen vdané ženy, pozná pravou lásku a změní se atd.), navíc tu autorka naznačuje několik motivů, které buď nedořeší, nebo je jejich význam úplně zbytečný. Nejkřiklavějším příkladem budiž fakt, že Tomáš se jednoho večera zraní a v jakémsi polovědomí uvidí anděla, od kterého získá nadpřirozené schopnosti, které ale dále nerozvíjí a po celou dobu se vlastně nedozvíte, proč je tedy získal, když vše, co se dále děje, by se zřejmě dělo i bez této skutečnosti.

Vica Kerekes ve filmu Křídla vánoc / Křídla VánocAlespoň, že obsazení se vydařilo a všichni zúčastnění se ze všech sil snaží své nenápaditě napsané charaktery řádně prodat. Vica Kerekes se konečně nemusí svlékat, aby byla vidět, a její nešťastná a cynická hrdinka je poměrně sympatická, David Novotný a Jakub Prachař se také nemají zač stydět a humorné prvky, kterými mají jejich postavy být, fungují v jejich podání velmi slušně. Richard Krajčo nepostrádá charisma a je takovou spolehlivou jistotou. Jemu navíc patří i dík za perfektní hudbu, která je asi nejkrásnější složkou celého filmu a jako jediný technický aspekt nemá žádné výkyvy.

Křídla Vánoc možná na papíře vypadala dobře, jenže při jejich realizaci si zřejmě Karin Babinská ukousla moc velké sousto a do svého vlastního námětu se lehce zamotala. Výsledkem je tak ryzí průměr, který nijak nepřekvapí, na druhou stranu asi málokoho vyloženě potěší a donutí se zamyslet nad významem Vánoc. Škoda, po nadějných Pusinkách jsem čekal opravdu víc.

Oficiální trailer filmu Křídla vánoc