Za horizontem: On the Road

Vydáno: 11.12.2012 08:00 - Zbyněk Kubín | foto: MK2 Productions

Matka žánru road movie a jedna z nejzásadnějších knih 20. století se poprvé dočkala filmové adaptace. Snímek Waltera Sallese Kerouacův kultovní román rozhodně neprzní, naopak jej zpracovává s možná až přehnaným respektem.

On the RoadRecenzoval/a Zbyněk Kubín dne 11.12.2012 08:00. Matka žánru road movie a jedna z nejzásadnějších knih 20. století se poprvé dočkala filmové adaptace. Snímek Waltera Sallese Kerouacův kultovní román rozhodně neprzní, naopak jej zpracovává s možná až přehnaným respektem. Hodnocení: 3.5
On the Road
On the Road
Drama / Dobrodružný
USA, 2012 , 124 min.

Režie: Walter Salles
Scénář: Jack Kerouac, José Rivera
Kamera: Éric Gautier
Hudba: Gustavo Santaolalla
Herci: Kristen Stewart, Amy Adams, Kirsten Dunst, Viggo Mortensen, Steve Buscemi, Garrett Hedlund, Terrence Howard, Elisabeth Moss, Tom Sturridge, Sam Riley, Alice Braga, Kaniehtiio Horn, Giselle Itié, Michael Sarrazin, Sarah Allen

Česká premiéra: 23.05.2012

Hodnocení: 7/10
On the Road hodnocení na Kinobox.cz: 57.45 %
Zfilmovat slavný autobiografický román a beatnický manifest Jack Kerouaca Na cestě se ještě nikdo nepokusil. Tedy pokusů bylo učiněno spoustu, ale nikdy nebyly dotaženy do zdárného konce. Až letos, 55 let od vzniku díla, se díky brazilskému režisérovi Walteru Sallesovi a producentovi Francisu Fordu Coppolovi i zarytí nečtenáři dozví, o čem že to ta legendární kniha toho beatnického ožraly vlastně je.
Zápletka On the Road jako taková je prostá a spíše než o příběh jde o vyjádření svobodného životního stylu a odporu vůči konvencím. Děj je jen poslepovanou paletou různorodých historek a zážitků, které mladý nevybouřený newyorský bohém Sal Paradise (nadprůměrný Sam Riley) nasbíral během bezcílného potulování se po Státech po boku svého divokého přítele Deana Moriartyho (vynikající Garrett Hedlund) a jejich kamarádky a souložnice Marylou (překvapivě dobrá a často obnažená Kristen Stewart).
Nápad na filmovou verzi alkoholem, sexem a jazzem nasáklého putování skrze Ameriku vzešel z hlavy samotného autora už v roce 1957. Dnes již 43 let mrtvý beatník si tehdy sám sebe představoval v roli svého alter ega Sala Paradisa a do role nezkrotného živlu Deana (alias Neala Cassadyho) se pokoušel přemluvit Marlona Branda. Don Corleone sice odmítl, ale v roce 1979 koupil za 55 tisíc dolarů filmová práva na knihu jiný kmotr - Francis Ford Coppola. A tím započala komplikovaná cesta vzniku filmu.
Slavný režisér a všehoschopný producent během více než třicetileté snahy dostat bibli všech baťůžkářů na plátno najal a zase propustil řadu scenáristů (na převedení složité předlohy do filmové řeči si vylámal zuby i on sám), režijní stoličky nestačili zahřát plánovaní Joel Schumacher ani Gus Van Sant a v ústředních rolích Sala a Deana nebylo nakonec umožněno zazářit již domluveným Ethanu Hawkeovi a Bradu Pittovi nebo později Billymu Crudupovi a Colinu Farrellovi.
Na základě dojmů z motorkářské road movie mapující osudy budoucího revolicionáře Che Guevary nakonec ukázala Copollova pruducentská ruka na zkušeného Brazilce Waltera Sallese a scenáristu Josého Riveru a v říjnu 2010 se mohlo začít točit. Letošního května si dokončený snímek odbyl premiéru na festivalu v Cannes, kde byl režisér nominován na Zlatou Palmu.
Salles s Riverou uchopili přísně hlídanou látku s neskrývanou úctou a pokorou, bez jakékoliv snahy o vlastní přínos, tedy způsobem, který do ruda rozčílí co nejmenší počet skalních fanoušků předlohy, zároveň se tím ale vzdali jakékoli osobitosti a nezapomenutelnosti svého díla.
Svoboda, nevázaná dobová atmosféra, sexuální jiskření i neustálý alkoholový a drogový opar jsou sice z plátna cítit v každém záběru, ale i v pokročilejších scénách, kdy se volnomyšlenkářský domeček z karet začne hroutit, film jen těžko vyzařuje jakékoliv emoce. Nebýt skvělé Kirsten Dunst v malé, ale výrazné roli Camille (aka Carolyn Cassady, pozdější autorky memoárů s názvem Na cestě s Deanem), snímek by postrádal jakoukoliv vyhrocenější pasáž.
Scenárista odsekal z románu většinu dějových zastávek, které neměly zásadnější vliv na hlavní linii ústřední trojice, což je sice naprosto pochopitelné, ale zároveň si tím pod sebou podřezal větev, neboť kniha je na minihistorkách z cest založená a bez nich působí lehce nezáživně.
Logicky, i když ne prakticky, zůstala ponechána filmově bezvýznamná střetnutí s reálnými VIP jako Old Bull Lee (aka William S. Burroughs - Viggo Mortensen) a jeho žena (a budoucí obět) Jane (Joan Vollmer - Amy Adams). Trestuhodně nevyužitě až zbytečně se pak filmem jako bezprizorní figura táhne jinak výrazný charakter Carlo Marx (aka Allen Ginsberg - Tom Sturridge), který mohl, když už nic, alespoň zakvílet.
Kdyby se tvůrci řídili zakladním scénáristickým heslem "buď vůbec, nebo pořádně", mohla být přepálená 140 minutová stopáž o poznání zredukována a film by získal na dynamice, nebo jsme si naopak mohli vychutnat tří-a-více-hodinový road epos s celou řadou živoucích různorodých postav. Takto tu máme "pouze" velmi zručně natočený a výborně zahraný výcuc z kultovního literárního díla, který ocení především lenivý studenti při vyplňování čtenářských deníků.
PS: Fanoušci Steve Buscemiho se mají na co těšit, jeho miniroličku nazvanou vysoký hubený obchodník by jen tak někdo nepřijal.


Originální trailer filmu On the Road


NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY