Recenze: Kronika

Vydáno: 09.02.2012 13:00 - Eduard Spáčil | foto: Bontonfilm

Záhada Blair Witch nebo spíše Monstrum potkává X-Men. Nečekaně svěží variace na známé home-video téma ozvláštněná komiksovou proměnou hlavních hrdinů. Toto se prostě stává, když s velkou sílou nepřichází skoro žádná zodpovědnost.

KronikaRecenzoval/a Eduard Spáčil dne 09.02.2012 13:00. Záhada Blair Witch nebo spíše Monstrum potkává X-Men. Nečekaně svěží variace na známé home-video téma ozvláštněná komiksovou proměnou hlavních hrdinů. Toto se prostě stává, když s velkou sílou nepřichází skoro žádná zodpovědnost. Hodnocení: 4
Kronika
Chronicle
Drama / Thriller / Sci-Fi
USA, 2012 , 84 min.

Režie: Josh Trank
Scénář: Max Landis, Max Landis, Josh Trank
Kamera: Matthew Jensen
Herci: Dane DeHaan, Alex Russell, Michael B. Jordan, Ashley Hinshaw, Bo Petersen, Anna Wood, Rudi Malcolm, Luke Tyler, Crystal-Donna Roberts, Adrian Collins, Grant Powell, Armand Aucamp, Nicole Bailey, Lynita Crofford, Royston Stoffels

Česká premiéra: 02.02.2012

Hodnocení: 8/10
Kronika hodnocení na Kinobox.cz: 71.29 %
Byli to tři typičtí američtí teenageři. Loser a otloukánek Andrew (Dane DeHaan), jeho bratranec, pohodář a intelektuál, Matt (Alex Russell) a Mattův kámoš, hvězda školního fotbalového družstva, Steve (Michael B. Jordan). Jedné noci na rave party za městem našli podivnou prohlubeň v lese, a když vlezli dovnitř, objevili veliký pulzující objekt, nejspíše mimozemského původu. Díky kontaktu s ním získali všichni tři schopnost telekineze - dokázali myslí pohybovat předměty. A to byl jen začátek.
Ano, toto už tu bylo mnohokrát, můžete si oprávněně říct. Jenže Kronika vás nejspíše překvapí když už ne originalitou, tak svěžím přístupem k profláknutému tématu jedince, který získá nadpřirozené schopnosti. Důvody jsou přinejmenším dva: zaprvé snímek je natočen v oblíbeném formátu "domácího" videa pořízeném hrdiny v kombinaci s objektivními záběry různých dalších zrovna běžících kamer a zadruhé scénář jemně variuje klišé podobných příběhů a místo na efekty se soustředí spíše na přesvědčivé prokreslení dospívajících hrdinů.
Hra se zdroji obrazu je velmi zábavná. Nejprve vidíme záběry ze zastaralé kamery, kterou si Andrew sám pořídí a natáčí s ní svou umírající matku, násilnického alkoholického otce i spolužáky ve škole. Rozlišení je náležitě nízké, obraz na velkém plátně deformovaný. V okamžiku, kdy se Andrewův přístroj při střetnutí se záhadným kamenem zničí, kamarádi mu pořídí kameru novou, mnohem lepší, takže divák v kině už najednou netrpí nekvalitou obrazu.
Typický problém stejně pojatých filmů - a totiž kdo bude celou dobu natáčet a jak ho motivovat k tomu, aby ve vypjatých okamžicích kameru v pudu sebezáchovy nepustil a divák viděl, co se děje - je kouzelně obejit: Andrew totiž dokáže telepaticky kameru ovládat tak, že "pluje" vzduchem a zaměřuje hlavní hrdiny a jejich eskapády. Mattova blonďatá láska navíc také točí videa pro svůj blog, a tak občas vidíme její záběry. Ke konci snímku, kdy už by se opravdu nedalo věřit tomu, že se někdo při smyslech ještě natáčením zaobírá, převezmou štafetu zdrojů vizuálních informací různé průmyslové kamery ve městě, případně vidíme záběry z televizního zpravodajství. Už jen pro tuto hravost si tvůrci zaslouží pochvalu.
Příjemně překvapí i zaměření na proměnu hrdinů, zejména outsidera Andrewa. Nikdo z ústřední trojky ani nepomyslí na nějaké lidstvu prospěšné využití svých schopností, případně nezačne zničehonic jen tak vykrádat banky. Nebo aspoň ze začátku. Jsou to obyčejná dospívající děcka, která si naplno užívají toho, že se mohou díky svému získanému nadání vyblbnout nebo machrovat před spolužačkami. Varování pro hnidopichy či "realisty": jestli se někdo nedokáže přenést přes skutečnost, že proměnění hrdinové se dokážou prohánět po obloze jako Superman, ať se celému filmu obloukem vyhne.
Spojení realistické linie citově i fyzicky týraného jedince, který jednoho dne celý ten tlak nevydrží a exploduje, a žánrové podívané dejme tomu spidermanovského či x-menovského ražení funguje překvapivě velmi pěkně a je pro film klíčové. Neznámí herci byli vybráni velmi šťastně a minimálně Dane DeHaan by měl mít slušně našlápnuto ke světlým filmovým zítřkům. Jeho Andrew je přesně zahraná časovaná bomba. Kamarádi se v jeho životě objevili příliš pozdě a nové schopnosti mu místo zlepšení sociálního statusu slouží jako katalyzátor sebezničení. Nemyslel jsem si, že mě u žánrové podívané pro teens bude takto mrazit.
Poslední pochvala se týká režie a vůbec produkce celého filmu. Josh Trank má na celovečerního debutanta akci i herce překvapivě pevně v rukou, takže nezbývá než se těšit na další jeho počiny. Udávaný rozpočet 12 milionů dolarů mi přijde neuvěřitelný, už jen pro ty závěrečné destrukční orgie v Seattlu. Triková složka je po celou dobu velmi přesvědčivá, a brzy vám tak levitující předměty či hrdinové připadnou naprosto normální. Sluší se zmínit i zajímavost ohledně scénáře - jeho autor je Max Landis, syn slavného Johna Landise. A toto roztomilé video vám ukáže, jak se dělá v New Yorku virální marketing pro film, kde se létá.

Český trailer filmu Kronika
Na únor jsou v Americe většinou odsunuty snímky, od kterých se nic moc nečeká. O to sladší je pak překvapení, když místo předpokládané tuctové podívané dostanete více než solidní dávku osobité filmařiny. Žánroví fanoušci prostě nemají proč u Kroniky váhat.


NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY