
Nový netflixácký projekt Sense8, který měl premiéru minulý pátek (5. 6. 2015), zužitkovává obě přednosti internetové distribuce (absence cenzury, zveřejnění všech dílů najednou, nikoliv postupně) měrou vrchovatou. Není pojat jako tradiční seriál, jehož úvodní epizoda je z hlediska vyprávění velmi komunikativní, protože je koncipován spíše jako dvanáctihodinový film rozdělený na dvanáct cca šedesátiminutových epizod. A rozhodně během nich uvidíte věci, které jste nemohli zahlédnout na kabelové stanici HBO, jež quality TV někdy zaměňuje za pouhé nabízení obsahu pro dospělé.

Wachowští po několika vysokorozpočtových propadácích (Speed Racer, Atlas mraků, Jupiter vychází) potřebují útočistě, kde by je nikdo neomezoval a kde by mohli znovu přijít s něčím opravdu průlomovým, a Straczynskému by zase po několika filmových scénářích/adaptacích neuškodilo znovu-obnovit své jméno jako značku spojenou s původními projekty. Obojí se v Sense8 zdařilo na výbornou, přestože jsou dosavadní kritické ohlasy spíše rozpačité a další sezóna (z plánovaných - rozvržených - pěti) zatím nedostala zelenou.

S posledním uvedeným bodem ale ona průlomovost do jisté míry souvisí, protože Wachowští a Straczynski experimentují s možnostmi vyprávění. Neroztrousili příběh do přidružených produktů (komiksů, her ad.), což je strategie, která se jim osvědčila u matrixácké franšízy, potažmo u Babylon 5. Namísto snadné cesty se rozhodli si pohrát s konvencemi síťového vyprávění. Pro tento typ narace je příznačné, že velká spousta zprvu oddělených a pomyslnou štafetu si předávajících postav je spojena za pomocí (1) významového rámce (globalizace - Babel, předsudečnost vůči různým rasám a etnikům - Crash), (2) události (nejčastěji automobilová bouračka - Amores perros - Láska je kurva, ale i jiné - Svatba), (3) omezeného "herního pole" (město -Prostřihy) anebo (4) médií (televizní soutěž - Magnolia, rádio - Knoflíkáři) či (5) putující rekvizity (kůň, potažmo americká zástava - Válečný kůň, pistole - Winchester 73, housle - Krvavé housle).

Obava se naštěstí ukázala jako mylná. Sense8 jakožto vyprávění o osmi mentálně a smyslově propojených postavách sice přejímá některé konvenční a již zautomatizované postupy síťového vyprávění (společný zpěv ala Magnolia, odvíjení dění na různých místech planety). Orientace v jednotlivých příbězích je taktéž usnadňována žánrovým rozlišením: policejní drama, gangsterska, sociální drama s prvky gangsterky, sebereflexivní melodrama o homosexuálovi tajícím svou identitu, queer thriller o "ženách" v nesnázích, soap-opera/telenovela, byznysové drama překlápějící se do vězeňského, thriller o ženě na útěku. Většina prvků je ale motivována s ohledem na potřeby žánrů a vyprávění, nikoliv - jako v jiných síťových vyprávěních - proto, aby strhávaly pozornost na sebe, významové struktury a samotné médium.

Různé - zvukové, hudební - můstky překlenující několik sekvencí slouží sice k jejich provázání, ale osvětlená příčinná provázanost po dobu několika epizod chybí. Jinak se to má se zacházením se žánry, jejichž funkce není jenom odlišit jednotlivé příběhy, aby se divák/divačka neztrácel, protože dochází k jejich velmi nápaditému křížení. Protínání je v první polovině prvních tří epizod dáno snadno odvoditelnými paralelismy a kontrasty v osudech postav - problematický vztah s otcovskou figurou u Willa, Wolfganga a Sun, milostné trable u Kaly a Lita apod.

Prostorové rozdělení a smyslové a mentální propojení postav navíc umožňuje "blbnutí" na rovině střihové skladby. Nejde jenom o výše zmiňované montážní sekvence, kdy se kříží a posléze kombinují různé žánry a linie, ale i o "prosté" dialogové anebo akční sekvence. Mimo avantgardní díla se člověk příliš nesetkává s tím, aby v jedné scéně, ve které spolu dvě prostorově několik tisíc kilometrů vzdálené (!) postavy hovoří bez pomocí jakékoliv technologie, byl skoro každý záběr z jiného místa. Akční sekvence, ve které si protagonisté postupně předávají štafetu a ve kterých je pohyb v jednom prostoru dokončen v dalším a zvuková paleta splývá dohromady, zase patří k jedněm z nejopojnějších za dlouhou dobu.

Pokud to z předchozího napsaného nevyplynulo dost jasně, Sense8 je seriálová událost přinejmenším první poloviny tohoto roku. Názor, že na opravdu zajímavé věci lze v současnosti natrefit nikoliv v kině, ale v televizi, kam se přesouvají výrazné autorské osobnosti, je třeba poupravit. Sense8 ukazuje, že to zdaleka nejpozoruhodnější se odehrává na netu.