Oscar 2011: Hudební kategorie

Vydáno: 04.02.2011 17:00 - Kateřina Samková | foto: oscar.org

Vyhrát Oscara v hudebních kategoriích mohou například osvědčení Hans Zimmer, A. R. Rahman či Trent Reznor, zastoupeny jsou ale i dva animáky. V naší podrobnější analýze se můžete dozvědět nejen více o nominovaných, ale také o jejich šancích na zlatou sošku.
Hudba v sobě schovává mnoho radosti, smutku, napětí, strachu, ale i spoustu jiných emocí a žádný film by bez ní nebyl úplný. Hudební Oscaři se tradičně udělují ve dvou kategoriích - nejlepší původní hudba a nejlepší původní píseň. Pojďme se tedy podívat, kteří skladatelé a která jejich díla z minulého roku zaujaly akademiky nejvíc a dostali se mezi pětici (respektive čtveřici) vyvolených.
NEJLEPŠÍ HUDBA:
Alexandre Desplat (Králova řeč)
Tento soundtrack jako by byl oproti ostatním nominovaným tak trochu z jiného světa. Čistá symfonická hudba francouzského skladatele Alexandra Desplata, který byl hodně dlouho známý jen filmovým nadšencům, ale po složení hudby k filmům Twilight sága: Nový měsíc a Harry Potter a relikvie smrti se určitě dostal do širšího povědomí. Hudba ke Králově řeči je melodická, převládají klavírní melodie podbarvené převážně jemnými smyčci a celá působí lehce nostalgicky, dýchá z ní historie, noblesa a úžasný nekonečný klid. Vyloženě si říká o čaj o páté v nějaké útulné anglické zahrádce a pokud akademici nepřišli na chuť modernějším věcem, není tato kompozice v boji o Oscara bez šancí.
John Powell (Jak vycvičit draka)
Původem Brit, houslista a jazzový muzikant John Powell má ke skládání hudby k animovaným filmům blízko - určitě si vzpomenete na jeho hudbu z filmů Shrek, Slepičí úlet nebo Doba ledová. Svoji první oscarovou nominaci si vybojoval hravým, klasicky symfonickým albem, na kterém najdeme hlavně velkolepé skladby proložené sem tam nějakým tím keltským/vikingským motivem a které je ohromně veselé a chytlavé. Bohužel ale také nijak zvlášť nevybočuje z nadstandardu epické filmové hudby a myslím si, že jeho šance na úspěch jsou mizivé. Rozhodně ho ale doporučuji k poslechu.
A. R. Rahman (127 hodin)
A.R. Rahman je skladatel indického původu, který předloni získal Zlatý glóbus za hudbu k Milionáři z chatrče, také režírovaným Dannym Boylem. 127 hodin je film odehrávající se v pouštní hornaté krajině, maximální využití akustických i elektrických kytar bylo tedy na snadě. Rahman je občas podbarví lehkými perkusemi, místy i smyčci nebo lehkou elektronikou, ke konci se dočkáme i zasněného zpěvu ve stylu Lisy Gerrard. Poslední dvě skladby, které již nejsou tak komorní jako zbytek alba, ale bohužel sklouzávají ke značnému opisování (zejména od Hanse Zimmera) a hlavně proto je pro mě tohle album nejslabším ze všech nominovaných a myslím si, že ani na straně akademiků nebude mít dostatek sympatizantů, kteří by mu pomohli k vítězství.
Trent Reznor & Atticus Ross (The Social Network)
Trent Reznor, multiinstrumentalista a lídr kapely Nine Inch Nails a Atticus Ross, Reznorův spolupracovník a hudební programátor, připravili pro Fincherův film velmi originální, velmi elektronické, velmi minimalistické a velmi geekovské album. Využití zvuku osmibitových počítačů (vzpomínáte na Mario Bros.?) do filmu o IT géniích byl jednoduše perfektní tah a vznikla hudba, která ve filmu funguje perfektně a při samostatném poslechu působí naprosto neotřele. Samozřejmě taková hudba není pro každého, potěšeni budou určitě hlavně příznivci progresivní elektronické hudby, případně fanoušci samotného Finchera. Jestli pozitivně zapůsobí i na akademiky, těžko říct, na kontě už má ale letošní Zlatý glóbus, takže rozhodně není bez šancí.
Hans Zimmer (Počátek)
Osobnost Hanse Zimmera snad není třeba představovat, spolu s Johnem Williamsem jde snad o nejslavnějšího filmového skladatele, jehož některá alba sice nevybočují z průměru, ale některá jsou naopak lahůdkami. Počátek je třeba počítat do té druhé kategorie – autor vsadil na jednoduché melodie, převážně ve smyčcovém provedení, které nejlépe vystihne slovo "dramatické" a přes svou zdánlivou jednoduchost jsou velmi propracované. A to do takových detailů, že v hlavním motivu alba můžete slyšel zpomalené tóny šansonu Édith Piaf Non, je ne regrette rien. Kdo neuslyší, neuvěří a mě by hrozně moc zajímalo, jestli je tenhle nápad z Zimmerovy hlavy nebo té Nolanovy. Já bych osobně Počátek považovala za jednoho z horkých favoritů na získání zlaté sošky, kdyby ovšem akademici Zimmera vytrvale neignorovali.
Šance podle filmserveru:
  • 30% Alexandre Desplat (Králova řeč)
  • 30% Trent Reznor & Atticus Ross (The Social Network)
  • 20% A. R. Rahman (127 hodin)
  • 15% Hans Zimmer (Počátek)
  • 5% John Powell (Jak vycvičit draka)

  • NEJLEPŠÍ PÍSEŇ:
    Coming Home (Country Strong, hudba a text: Tom Douglas, Troy Verges a Hillary Lindsey)
    Country je prý spolu s hip-hopem nyní nejoblíbenějším žánrem ve Spojených státech. Navíc akademici měli odjakživa slabost pro pomalé, táhlé, lyrické písničky, mezi něž Coming Home nazpívaná Gwyneth Paltrow, bezesporu patří. Podle mě přesná trefa do vkusu poroty a velká šance na úspěch.
    If I Rise (127 hodin, hudba: A.R. Rahman, text: Dido a Rollo Armstrong)
    Zpěv Dido byl vždycky tak trochu jako z jiného světa a stejně tak působí If I Rise mezi ostatními nominovanými písněmi. Uklidňující, melancholická, jako by se vznášela někde v oblacích. Díky dětskému sboru, který se přidá ke konci, zjihne na ceremoniálu nejedna celebrita a možná zjihli i akademici. Rozhodně by se za tuto volbu nemuseli stydět.
    I See The Light (Na vlásku, hudba: Alan Menken, text: Glenn Slater)
    Alan Menken je stálicí Oscarových nominací na nejlepší píseň i hudbu a doma na poličce už má slušnou sbírku zlatých plešounů (celkem osm). Nad volbou právě této písničky z nové Disneyovky zůstává trochu rozum stát, ale to už jsme zase zpět u té obliby táhlých lyrických písní, že. Já bych vybrala spíš svižnou Something That I Want nebo kytarovku When Will My Life Begin?, na mě ale volba bohužel nezávisí.
    We Belong Together (Toy Story 3: Příběh hraček, hudba a text: Randy Newman)
    Randy Newman musel vydržet nejvíc nominací v historii, než se na něj akademie konečně usmála a šestnáctou nominaci konečně přeměnila ve zlatou sošku (f I Didn't Have You z filmu Příšerky s.r.o.). Od té doby už nasbíral další tři nominace a jeho svěží, jazzová a hravá píseň z Příběhu hraček je mezi ostatními nominovanými krásným osvěžením a já osobně bych ji nechala vyhrát.
    Šance podle filmserveru:
  • 30% Coming Home (Country Strong)
  • 30% We Belong Together (Toy Story 3: Příběh hraček)
  • 20% I See the Light (Na vlásku)
  • 20% If I Rise (127 hodin)

  • ANKETA

    Kdo získá Oscara v kategorii Nejlepší hudba?









    Podívat se na výsledky



    ANKETA

    Která skladba získá Oscara v kategorii Nejlepší píseň?








    Podívat se na výsledky




    NÁZORY

    Vložit názor

    Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

    Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

    Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
    Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán.

    • ... (bb, 05.02.2011 11:05) Reagovat

      Možná špatně vidím ale máte chybku v první anetě :) Místo Zimmera je tam 2x Powell

      • Re: ... (Miroslav Böhm, 05.02.2011 11:07) Reagovat

        Díky za upozornění, opraveno.

    DOPORUČENÉ ČLÁNKY

    SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY