Za horizontem: Smutná vztahovka Men, Women & Children

Vydáno: 09.05.2015 10:00 - Vratislav Šálek | foto: facebook tvůrce

Režisér a scenárista Jason Reitman se v loňském roce pokoušel zabodovat se vztahovým dramatem o tom, jak moderní komunikační technologie ničí náš život, v kinech ovšem krutě narazil. Měl by tedy tento propadák zůstat zapomenut?

Muži, ženy a dětiRecenzoval/a Vratislav Šálek dne 09.05.2015 10:00. Režisér a scenárista Jason Reitman se v loňském roce pokoušel zabodovat se vztahovým dramatem o tom, jak moderní komunikační technologie ničí náš život, v kinech ovšem krutě narazil. Měl by tedy tento propadák zůstat zapomenut? Hodnocení: 4
Ať se nám to líbí, nebo ne, moderní technologie a různá komunikační zařízení jsou nedílnou a velkou součástí našich životů. Pokud jsou využívány střídmě, jsou jedině prospěšné a v podstatě nemohou vadit, většinou jsou bohužel nadužívány, z čehož rezultuje, že lidé pomalu nejsou schopni běžné osobní komunikace mezi sebou. Kam až to může dospět, ukazuje komediální drama Men, Women & Children.

Fotografie z filmu  / Men, Women & ChildrenRežisér a scenárista Jason Reitman v něm sleduje hned několik hrdinů, kteří mají různé problémy, jež ale mají jedno společné - způsobují je moderní technologie. Dva dlouholetí manželé dospěli do bodu, že jejich vztah trošku uvadl a oba nezávisle na sobě hledají nové rozptýlení na pornostránkách a escort servisu, resp. internetové seznamce. Matka jedné teenagerky je tak posedlá ochranou své dcery, že jí kontroluje telefon, facebook, píše za ní SMS zprávy, čímž nevědomky způsobí tragédii. Nesmělý mladík hledá své místo v životě a uzavírá se do virtuálního světa, kde může být někým jiným (podle sebe lepším) a navázat tam kontakt s někým, s kým by si na to v reálu absolutně netroufl. Jak dlouho ale může takovým lidem jejich způsob života procházet?

Opravdu to vypadá, že mnohými oblíbený tvůrce pomalu přechází k serióznějším vztahovým dramatům a rezignuje na ironickou a satirickou linku, což potvrzuje právě i v případě Men, Women & Children. Od počátku v něm zaujme, jak skvěle dokáže vizuálně vytěžit klíčové téma moderních technologií, takže velmi nápaditě pracuje s SMS zprávami a facebookovými statusy, které jednak zobrazuje přímo na plátně (obrazovce) a jednak je využívá i dramaturgicky jakožto doplnění a rozšíření dialogů, čímž celý film dost oživí a zároveň posune do trošku jiné roviny. 

Fotografie z natáčení filmu  / Men, Women & ChildrenPoradit si umí i s pro něho velmi nezvyklou a taktéž dost zvláštní posmutnělou atmosférou, která prostupuje celý snímek a ke konci se mění v melancholii a lehkou depresi z vývoje civilizace. Tyto pocity jen umocňuje zcela přesný a výborně vybraný písničkový doprovod. Zvládl i práci s emocemi, které postupně dávkuje tak, aby jednotlivé scény zapůsobily přesně, jak mají a zároveň, aby nebyly prvoplánové, zoufale laciné a vykonstruované.

Kladné body sbírá i perfektním obsazením, v němž všichni odvádí takřka dokonalé výkony, někteří jdou až na samou hranici svých schopností. Pozornost si zaslouží především pro mnohé překvapivě civilní a nepitvořící se Adam Sandler (ten potvrzuje nepsané pravidlo, že pokud primárně komediální herec "nasadí" plnovous a jde hrát seriózní roli, skoro vždy se setká s pochvalnými ohlasy - rozhodně tak nedejte na jeho přítomnost a neočekávejte bláznivou komedii), vynikající (opravdu) Jennifer Garner, z jejíž autoritářské rodičky chvílemi běhá mráz po zádech a Ansel Elgort, jenž znovu dokazuje, že patří k nejtalentovanějším hercům své generace. V malé úloze se tu mihne i J. K. Simmons. Také ostatní méně známí představitelé (Rosemarie DeWitt, Kaitlyn Dever....) jsou vybráni pečlivě a se svými zkušenějšími kolegy bez problémů udrží krok.

Fotografie z filmu  / Men, Women & ChildrenPozitivní dojmy tak kazí jen dvě nepřehlédnutelné "maličkosti". První je použití ironického voiceoveru, který načetla Emma Thompson, jenž se i přes značnou vtipnost a nadhled do pojetí snímku moc nehodí a vzhledem k různým vesmírným metaforám a citacím z vědeckých děl může na někoho působit až rádoby intelektuálně a samoúčelně. Tou druhou pak zůstává velké množství postav a jejich příběhů, z nichž některé bohužel nemají tu správnou gradaci a vyšumí do ztracena, což vzhledem k výše napsanému poměrně dost zamrzí.

Film se ke vší škodě i při svém skromném rozpočtu šestnácti milionů dolarů stal obřím propadákem a v USA nedokázal vydělat ani jeden milion (ve zbytku světa to bylo o něco lepší, když si přišel na zhruba milion a půl), navíc se netěšil ani příznivým kritikám, což je hlavní důvod, proč se o jeho existenci u nás prakticky neví a dosud nejde sehnat oficiální cestou. Přitom jeho poselství je dost důležité, nadčasové a alarmující, zároveň si ovšem při jeho sledování uvědomíte, jak jsou naše zdánlivě velké problémy v rámci celého vesmíru vlastně malicherné. 

Oficiální trailer filmu Men, Women & Children


NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán.

  • ... (M, 09.05.2015 12:24) Reagovat

    Necekal jsem, ze to byl az takovy propadak. Tohle je sice dost indie vec, ale Paramount musel hodne zaspat s PR. Propadaky se vetsinou delaj u filmech s vetsim nakladem. Za mne osobne by to bylo spis na 6/10, ale to je porad slusnej nadprumer

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY