Můžete popsat své každodenní povinnosti? Co máte na starosti jakožto výtvarný ředitel?
Každý den je trochu jiný, což je dobře. Některé dny jsou jako ve většině jiných prací, kdy přijdete do práce, otevřete si emaily a sledujete, co přišlo. Rozdíl je v tom, že místo do tabulek koukáte na digitální model vesmírné lodě nebo mimozemšťana. To také přispívá k tomu, že mě práce baví. No, a pak tu máte slušné množství schůzek, kde prohlížíme nové grafické assety z celého týmu, jako jsou koncepty nových postav, náčrtů osvětlení scén nebo testů animace. Některé dny máme schůzky ohledně příběhu, kde nám Dave Filoni dává nové scénáře, abychom si pohráli s tím, jak to podle něj má vypadat. Jiné dny jsou spíše ve znamení designu, kdy jen sedím za stolem a kreslím různé věci. Jedna věc, která je stále stejná, je náš tým, protože téměř vše v seriálu Povstalci designují čtyři kreslíři. Jsou velice talentovaní a je velká zábava prostě přijít, sejít se a dělat další Star Wars.
Strávili jste na některých návrzích více času než na jiných?
Určitě byly nějaké návrhy, které zabraly delší dobu než jiné. Ale na navrhování nových postav, jak asi tušíte, je zajímavé, že od začátku není téměř nikdy jasné, které z nich budou obtížné. Například konečné verze postavy Kanana a Hery se od prvotních návrhů moc nezměnily, ale třeba postavy Zeba a Inkvizitora jsou velmi odlišné od počátečních diskuzí, které jsme o těchto postavách vedli. Tento proces hledání správného designu je téměř jako obsazování živých herců do filmu – uděláme množství rozdílných návrhů a někde v té skrumáži někdy i osmi nebo dvanácti různých verzí je ten správný pro tu-kterou postavu seriálu.
Znal jste příběh Povstalců od začátku, nebo jste se jen dozvídal, jak se seriál odvíjel?
Vím zhruba, kam se příběh bude ubírat předtím, než dostaneme finální scénáře. A to mi rozhodně pomáhá, protože víme, které postavy nebo prostředí se v seriálu znovu objeví. Některé postavy se mohou objevit jen v jedné epizodě a potom už ne a v tom případě se ujistíme, že pro danou epizodu fungují, nicméně nevěnujeme jim vždy tolik času jako např. vozidlu, o němž víme, že jej použijeme vícekrát, nebo postavě, o níž víme, že bude mít později v seriálu větší roli. To se v některých případech může změnit, jako například u postavy jménem Maketh Tua (lothalská ministryně – pozn. red.), která byla nejdříve zamýšlena jako zcela podružná. A přesto se Tua objevila v seriálu hned několikrát. To bylo sice celkem neočekávané, ale Tuin design je dle mého velice povedený a mně se velice líbí její vývoj v seriálu. To jsou tedy případy, které nelze předvídat, ale pak jsou zde postavy, jako je třeba Inkvizitor, u nichž jsme věděli od prvního dne, že je budeme používat znovu a znovu a museli jsme ho tedy vytvořit tak, aby obstál v různých situacích a z různých úhlů. Také vždy chceme, aby postavy měly dostatek příslušenství jako zbraně nebo přilby, takže pak na obrazovce vždy vypadají zajímavě.
Byl z produkčního hlediska přechod ze seriálu Star Wars: Klonové války na Star Wars Povstalci hladký?
Po stránce designu to byl přechod relativně hladký. Možná proto, že se to přihodilo tak rychle. Na krátkou dobu jsme měli velký designérský tým, z něhož polovina stále pracovala na Klonových válkách a druhá polovina začínala pracovat na tom, z čeho se nakonec stali Povstalci. Myslím, že největší výzvou pro nás bylo najít nový vzhled. Už během pozdního období tvorby Klonových válek jsme se zaobírali myšlenkou, jak bychom pojali druhý televizní seriál. A tak jsme přišli s nápady na Povstalce. To se později velice hodilo, protože místo začínání úplně od nuly jsme vzali to, co už jsme probrali, že by mohlo být nový seriál a de facto to jen zahrnuli do vývoje Povstalců.
Mohli jste použít některé assety z předchozího seriálu? Narážím speciálně na fakt, že jste nevyužili design starší Ahsoky Tano ze scény vize v Klonových válkách (postava má jiné oblečení i barevné vzory na obličeji)?
Ano, to je zajímavá otázka. Podobné úskalí jsme zažili s přilbou klonů, jelikož v několika epizodách, zvláště v 1.09 v baru Starého Jhoa, je na policích několik přileb fáze I, které nosili klonovaní vojáci. A místo abychom použili existující verzi z Klonových válek, jsme museli design velmi výrazným způsobem změnit, aby seděl do vizuálního stylu Povstalců. S Ahsokou to byl podobný proces, kdy jsme nemohli prostě vzít postaršenou verzi Ahsoky z příběhu na Mortisu a dát ji do Povstalců. Vizuální styl povstalců je v mnoha ohledech jiný a hranatý vzhled Ahsoky by se nehodil k ostatním postavám. Také vím, že Dave Filoni ve svém volném čase začal navrhovat nový kostým, který byl rozdílný od vzhledu ve vizi, kterou měla v jeskyni na Mortisu. Tuto novou verzi Ahsoky ve zbroji připomínající samurajskou pak Dave přednesl, když nastal čas představit ji v seriálu.
Jak vizuální styl Ralpha McQuarrieho ovlivňuje celkový vzhled seriálu? Pamatuji si, že fanoušci opravdu zajásali nad stylizovanou verzí Dartha Vadera, zatímco třeba nad Wookieei v pilotní epizodě už tak moc nejásali…
(smích) Ano, já vím, Wookieeové pro nás byli opravdovým oříškem. U některých věcí jsme se hromadně zařekli, že se o ně nikdy nepokusíme a Wookieeové k nim určitě patří. (smích) Protože se Wookieeové objevili tak časně, bylo pro nás velice obtížné zpracovat tak komplexní vzory chlupů a srsti. Byla to pro nás tvrdá škola. Myslím, že na artworcích vypadali ještě pěkně, ale když jsme je převedli na assety, tak to nedopadlo tak dobře, jak jsme zprvu doufali. Pořád mám za to, že alespoň tváře vypadají k světu. Stalo se, že chlupy nevypadaly tak přesvědčivě jako třeba v Klonových válkách, ale poučili jsme se z toho. Pro mě osobně ještě funguje např. Kitwarr, ten malý Wookiee. Vzhledem ještě pokud možno funguje a snad protože lidé moc nevědí, jak vypadají mladí Wookieeové, snažili jsme se ho co možná nejvíce vyretušovat. Takže ano, Wookieeové pro nás byli velkou výzvou, ale já říkám, život jde dál, poučíš se z toho a přijdeš na to, jak to příště udělat líp.
Osobně se mi velmi líbí vaše kresby z dob, kdy jste kreslil komiksy, zvláště Shadows of the Empire a krátký příběh Thank the Maker (obsahující jeden z nejpamátnějších výjevů expandovaného universa, kdy Vader drží hlavu C-3PO po vzoru Hamleta – pozn. red.). Měl byste zájem o nakreslení dalších komiksových obálek nebo vnitřních ilustrací?
Díky. Ano, to bych určitě měl. Vlastně jsem nedávno nakreslil jednu obálku pro Marvel. Rozjíždějí sérii Kanan, kterou píše Greg Weisman, který vedl náš tým na Star Wars Povstalci společně se Simonem Kinbergem. Protože Marvel teď dělá mnoho rozdílných obálek, oslovil několik kreslířů v Lucasfilmu, aby pro ně nakreslili obálky. Takže jsem nakreslil alternativní obálku pro první číslo Kanana, což jsem si vážně užil, protože tam sice byla tato postava a několik dalších, ale byly nakresleny velmi rozdílným způsobem. Způsobem velmi podobným tomu, jak postavy normálně, tedy spíš „normálně”, kreslím. Takže ano, užil jsem si to a rád bych v tom v budoucnu pokračoval.
Dostanete se někdy k přečtení nových příběhů Star Wars od Marvelu či Del Rey?
Nemám na to bohužel moc čas. To nejlepší, na co se zmůžu, když vyjde nový komiks od Marvelu, je prohlédnout si všechny obálky. Občas je to zábavné, to když jsou tam postavy, které jsem kreslil i já sám a je zajímavé vidět, jak se s tím poprali jiní autoři. Například u postav, jako je Luke musíte obdivovat tu rozmanitost, s jakou ho rozliční výtvarníci pojmou, např. jaký kostým v dané době nosí.
Setkal jste se osobně s Georgem Lucasem? Jak na vás působil?
Ano, setkal. Je to velmi přátelský a výjimečný člověk. Velmi se angažoval při produkci Klonových válek, takže jsem ho vídal poměrně často. Osobních setkání s Georgem zase tolik nebylo, ale každé z nich bylo velkým zážitkem. Překvapila mě rozhodnost, jakou v sobě měl. Vždy měl jasnou představu toho, co chtěl a čeho měl jeho tým dosáhnout. Takže, ačkoli byl velký zážitek se Georgem setkat, ještě více fascinující bylo jej sledovat při práci. Což však s ohledem na to, jakým jsou Star Wars fenoménem, není zase tak překvapivé.
Děkuji vám, Kiliane, za rozhovor a za váš čas.
Preview druhé sezóny Star Wars Povstalci vám přineseme zítra.
(Článek vyšel rovněž na portálu Czech Star Wars Universe.)