Recenze: Diplomacie se občas vyplatí

Vydáno: 14.04.2015 15:30 - Václav Limberk | foto: facebook tvůrce

V koprodukci Německa a Francie natočené historické drama Diplomacie nás vrací do posledních dnů druhé světové války. Podaří se diplomatovi "ukecat" generála a zachránit tak Paříž od zničení?

DiplomacieRecenzoval/a Václav Limberk dne 14.04.2015 15:30. V koprodukci Německa a Francie natočené historické drama Diplomacie nás vrací do posledních dnů druhé světové války. Podaří se diplomatovi "ukecat" generála a zachránit tak Paříž od zničení? Hodnocení: 4
Poslední snímek evropského klasika Volkera Schlöndorffa nazvaný jednoduše Diplomacie je rafinovanou a překvapivě napínavou hrou kočky s myší, respektive německého generála a švédského diplomata ve francouzských službách. Schlöndorff přitom Diplomacii adaptoval do filmové podoby na základě dramatické hry Cyrila Gelyho. "Herní" základ Diplomacie však není výsledné filmové podobě vůbec na škodu, ba právě naopak. Okleštěním se od všech zbytečných podružností a zaměřením se na psychologicko-verbální duel dvou ústředních postav a osobností se podařilo Schlöndorffovi natočit až pozoruhodně životné, i když dosti komorní drama.

Burghart Klaußner, Niels Arestrup, Robert Stadlober, Jean-Marc Roulot ve filmu Diplomacie / DiplomatieNa konci srpna 1944 je už jen otázkou času, kdy spojenci útočící jak ze západu, tak i Rudá armáda z východu sevřou nacistické Německo do kleští a pokoří. Hitler jim však nechce nechat nic zadarmo. Pokud má být zničen Berlín, bude zničena i Paříž. Spojenecká vojska jsou už přitom jen několik desítek kilometrů od Paříže. Nástrojem na zničení veškerých monumentů Paříže - Eiffelovy věže, Louvru, katedrály Notre Dame, náměstí Concorde - včetně více jak milionu a půl jejích obyvatel má být německý generál von Choltitz (Niels Arestrup). Tím, kdo se má pokusit této zkáze s nedozírnými důsledky zabránit, je ve Francii a v Paříži naturalizovaný původem švédský diplomat Raoul Nordling (André Dussollier). Kdo z těchto dvou silných mužů nakonec zvládne psychologickou hru lépe? Podaří se Paříž zachránit od totálního zničení?

Odpovědi na poslední dvě otázky jsou nasnadě, neboť jsme oproti skutečným historickým událostem (i proti jejich dramatizaci) ve výhodě. Nemění to ale nic na tom, že i když víme, jak to celé dopadne, přesto sledujeme po celých zhruba osmdesát minut délky filmu jeho události, z nichž valnou většinu tvoří rozhovor dvou postarších postav, se zájmem a napětím, kterého často nedosahují ani "opravdové" filmy s mnohem akčnějším dějem. A jak je to možné? Zdánlivě jednoduše.

Niels Arestrup, André Dussollier ve filmu Diplomacie / DiplomatieZákladem je tu kvalitní text založený na hře Cyrila Gelyho. Na scénáři s Gelym spolupracoval sám režisér Schlöndorff. Volba kvalitní látky byla pro Schlöndorffa vždy klíčovým výchozím bodem k úspěšné filmové podobě, ať už v případě jeho nejslavnějšího díla, kterým je Plechový bubínek nebo i v případě jiných filmových adaptací převážně literárních děl (Swannova láska, Smrt obchodního cestujícího, Homo Faber). A na stejném principu funguje i Diplomacie, jejíž text a dialogy vás nikdy nebudou ani na okamžik nudit. 

Dalším klíčovým prvkem nutným pro úspěch a u komorních filmů "divadelního" charakteru zvláště jsou kvalitní herci. Na divadle by stačili herci pouze dva, zde jich sice vystupuje více, ale v pouhých epizodních rolích včetně Burgharta Klaußnera, který se objeví jen v krátké úvodní scéně. Naopak za celou dobu trvání z plátna a ze scény neodejde francouzský herec dánského původu Niels Arestrup a od jeho příchodu v patnácté minutě ani jeho herecký kolega a zde hlavní psychologický, a věren svému poslání, především diplomatický protivník v podání rodilého Francouze André Dussolliera.

Niels Arestrup ve filmu Diplomacie / DiplomatieOba postarší herci odvádí špičkové výkony. Na první pohled jednodušší pozici měl Arestrup v roli generála, který poslušně plní Hitlerovy příkazy. Ale z obvykle jednorozměrných postav generálů, jak je známe z některých starších válečných filmů, udělal díky svému zkušenému a procítěnému výkonu z von Choltitze postavu, v níž se přeci jen probouzí něco jiného než slepá poslušnost. Tu v něm však všemi možnými prostředky probouzí zdánlivě bezmocný, ale ve skrytu nesmírně mazaný Nordling.

Oba herci působí ve svém komorním dialogu mimořádně přesvědčivě. A ačkoliv se většina filmu odehrává v kulisách pokoje hotelu Meurice, několik hezkých exteriérových záběrů Paříže tu také uvidíte včetně závěrečné krátké projížďky po Seině. S citlivým hudebním podkresem Jörga Lemberga, který nepřeslechnete, nám vyjde, že v podobě Diplomacie nám Schlöndorff  naservíroval skutečně kultivovanou a inteligentní podívanou, která navíc nenudí. Diplomacie, která měla premiéru před rokem na filmovém festivalu v Berlíně, získala jednoho Césara za nejlepší adaptovaný scénář pro Gelyho a Schlöndorffa. Zcela zaslouženě.

PS:  Schlöndorff Diplomacii věnoval svému příteli, americkému diplomatovi Richardu Holbrookovi (1941-2010).

Český trailer filmu Diplomacie


NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY