Recenze: Focus aneb podfu(c)k bez skutečné elegance

Vydáno: 25.02.2015 14:00 - Martin Bubrín | foto: facebook tvůrce

Will Smith a Margot Robbie si zahráli v hlavní roli nové podfukářské komedie Focus, v níž se mísí romantika a vzájemné podrazy. Kdo podvedl koho a zda nebyl podveden i divák, se dočtete v recenzi.

FocusRecenzoval/a Martin Bubrín dne 25.02.2015 14:00. Will Smith a Margot Robbie si zahráli v hlavní roli nové podfukářské komedie Focus, v níž se mísí romantika a vzájemné podrazy. Kdo podvedl koho a zda nebyl podveden i divák, se dočtete v recenzi. Hodnocení: 3
Focus
Focus
Drama / Komedie / Romantický / Krimi
USA, 2015 , 105 min.

Režie: Glenn Ficarra, John Requa
Scénář: Glenn Ficarra, John Requa
Kamera: Xavier Pérez Grobet
Herci: Will Smith, Margot Robbie, Adrian Martinez, Gerald McRaney, Rodrigo Santoro, B.D. Wong, Brennan Brown, Robert Taylor, Dotan Bonen, Griff Furst, Stephanie Honore, David Stanford, Dominic Fumusa, Steve Kim, Don Yesso

Česká premiéra: 26.02.2015

Focus hodnocení na Kinobox.cz: 72.48 %
Na začátku filmu postava Willa Smithe, profesionálního podvodníka Nickyho, říká divákovi, že vše je o získání pozornosti, díky níž vám lidé dají to, co potřebujete. Úvodní věta jako z filmu Christophera Nolana Dokonalý trik jakoby nabádala k tomu, abychom se na sledování plně soustředili a nenechali si ujít sebemenší detail, ať už v obraze nebo dialozích postav. Vždyť samotné dvě ústřední postavy jsou zkušení podfukáři, kteří podvádějí ostatní, sami sebe a možná i diváky.

Margot Robbie ve filmu Focus / FocusSnímků, v nichž je divák rád klamán viděným, které neustále přehodnocuje a zasazuje do nových rámců, už americká kinematografie nabídla mnoho, na začátek je však nutné upozornit, že Focus do této kategorie zas tak moc nezapadá. Více než na sofistikovanou hru s divákem se totiž soustředí na romantický vztah dvou postav okořeněný zlodějským prostředím, které slouží jako prostředek k základní komplikaci děje jak na osobní, tak profesní rovině.

Příběh prvotřídního podvodníka, který se při zasvěcování do uzavřené branže (nejspíše) zamiluje do začínajícího nováčka (vycházející hvězda Margot Robbie z Vlka z Wall Street) a přitom se zaplete s několika nebezpečnými lidmi během velkého podfuku, spíše připomene romantické heist movies typu Zakázané ovoce Stevena Soderbergha nebo Aféru Thomase Crowna s Piercem Brosnanem. V obou případech taktéž vystupují dva zločinci, jež k sobě přese všechny podrazy nakonec něco cítí.

Will Smith ve filmu Focus / FocusRežie snímku se ujala tvůrčí dvojice John Requa a Glenn Ficarra, která se o podobný žánr lehce otřela již ve svém debutu I Love You Phillip Morris, kde na zlodějskou zápletku pohlížela skrze postavy dvou gayů. Ve Focus stejně jako i ve svém dalším filmu, ansámblové romantické komedii Bláznivá, zatracená láska, ukázali, že dokáží skvěle spolupracovat s herci a vyburcovat je k sympatickým výkonům v rámci žánru.

Chemie mezi ústřední dvojicí funguje bezproblémově a konkrétně Will Smith si může po svém posledním propadáku Po zániku Země připsat další povedenou roli napsanou na tělo. Pokud jde o Margot Robbie, tu už víceméně před rokem objevil Martin Scorsese ve svém makléřském opusu, zde stvrzuje, že bychom s ní měli v Hollywoodu počítat i do budoucna – svůj sex appeal se bude herečka snažit uplatnit nejen v roli Jane v připravované nové verzi Tarzana, ale také v komiksové týmovce Suicide Squad, kde se opět sejde s Willem Smithem v roli Jokerovy milenky Harley Quinn.

Will Smith, Margot Robbie ve filmu Focus / FocusRežisérům se skvěle daří i pohrávání s žánrem, například v úvodní scéně, která začíná jako konvenční romantická komedie a končí překvapivým zlodějským twistem. Z hlediska toho, že studio Warner Bros. mělo zřejmě ohledně projektu pochybnosti (Smitův poslední film byl propadák), je promo kampaň velmi spoileroidní, takže doporučuji před zhlédnutím nekoukat na žádný z trailerů, které chronologicky ve dvou minutách odvypráví celý film včetně point.

I přesto je však Focus velmi odlehčenou variací na výše zmíněné podfukářské kousky, v níž je to poslední, co by diváka zajímalo, zápletka – ta se bohužel potýká s žánrovou předvídatelností a tudíž i ztrátou zájmu o postavy, u nichž většinou nic, co řeknou, není pravda a je součástí mnohem větší hry. Více než budování kompaktního příběhu (jenž je v podstatě rozdělen mezi dvě oddělené, navzájem se ovlivňující části) Requa a Ficarra bodují v jednotlivých scénách, z nichž přinejmenším dvě stojí za samostatné vypíchnutí. Ty by obstály klidně samy o sobě ve formě krátkých filmů, protože nemají nějakou zásadní vazbu na posun v příběhu a spíše v nich jde jen o vystižení psychologie postav.

Will Smith ve filmu Focus / FocusKromě „tréninkového výcviku“, který zachycuje (bressonovsky) sehraný tým kapsářů v akci, v němž si režiséři vyhráli s pozoruhodnými kamerovými jízdami v davu lidí a detaily, zaujme hlavně přibližně desetiminutová sekvence na stadionu, v němž se Nicky pustí do nebezpečné sázky s šíleným miliardářem. Ta jako jediná obsahuje skutečné napětí a nečekaný vývoj situace, že až zamrzí, že se v podobném duchu nenesl celý film.

Ten je sice s chutí zahranou romantickou komedií s podfukářskou příchutí, ale schází mu skutečná zlodějská elegance, která by z něj udělala více než jen zapomenutelnou žánrovku.

Český trailer filmu Focus