NEJLEPŠÍ HUDBA
Alexandre Desplat - Grandhotel Budapešť
Desplat se loni rozhodně neflákal. Osm originálních soundtracků a bezpočet dalších spoluprací mu vynesly hned dvě nominace (na což je expertem zejména John Williams), v pořadí sedmou a osmou. Jestliže ani letos ocenění nezíská, zařadí se na druhé místo v žebříčku skladatelů s nejvyšším počtem dosud neproměněných nominací. Tomu zatím s jedenácti pokusy vévodí Thomas Newman, který měl být oceněn hned při své úplně první nominaci za Vykoupení z věznice Shawshank. Soundtrack ke Grandhotelu Budapešť, o kterém jsme vám psali zde, se ovšem povedl na jedničku a kombinace tradičního ruského folku, útržků Vivaldiho klasiky a motivů na citaru, balalajku nebo dřevěný roh by mohla silně zapůsobit.
Alexandre Desplat - Kód Enigmy
Na hudbu pro Kód Enigmy měl na rozdíl od Grandhotelu Budapešť výrazně méně času, protože nastoupil už do rozjetého projektu místo jiného skadatele. Soundtrack vystavěl na charakteru ústřední postavy Alana Turinga (Benedict Cumberbatch) a podle jeho vlastních slov je hudba jenom jednou z vrstev jeho komplikované osobnosti. Soundtracku dominuje Desplatův oblíbený klavír a na rozdíl od výše zmíněného Grand Budapest Hotel OST je toto album téměř ukázkovým příkladem Desplatova rukopisu. Oba soundtracky by si sošku zasloužily, ale dvojí nominace pravděpodobně způsobí split hlasů a Alexandre Desplat tak zase skončí s prázdnou.
Jóhann Jóhannsson - Teorie všeho
Islandský skladatel Jóhann Jóhannsson o sobě dal poprvé výrazněji vědět před dvěma lety hudbou k thrilleru Zmizení, ale teprve Teorie všeho ho vynesla mezi skladatelskou elitu. Soundtrack vystavěný na klasickém zvuku symfonického orchestru s převahou smyčců a klavíru téměř dosahuje geniality práce Alexandre Desplata. Téměř. Ve prospěch Jóhannssona ale hraje jeho dosud neoposlouchaný styl, který bude pravděpodobně tím rozhodujícím faktorem při udělení cen. Jóhannsson si za Teorii všeho odnesl Zlatý Glóbus a Oscar by byl už jen třešničkou na dortu.
Hans Zimmer - Interstellar
Mainstreamový génius Hans Zimmer si vedle Počátku připsal už druhou nominaci za Nolanův snímek, celkově už desátou za celou svou dlouhou hudební kariéru - oceněn byl přitom jen jedinkrát, a to před dvaceti lety za snímek Lví král. Jestliže ovšem akademici nedocenili před čtyřmi lety výjimečnost skladby Time, těžko je do kolen srazí nadčasový Interstellar OST, o jehož těžko uchopitelné dokonalosti jsme psali tady. Soundtrack je složité jen popsat slovy, natož mu doopravdy poruzumět. Je to kouzelná souhra, neuvěřitelné spojení emocí a zvuku, ale těžko se bude jednat o akademikův šálek kávy. Interstellar OST ovšem žádnou hodnotící cenu nepotřebuje, protože nic jemu ekvivalentní neexistuje.
Gary Yehrson - Mr. Turner
Nominace snímku Mr. Turner v této kategorii byla dokonale nečekaná, vzhledem k žánrovosti celého soundtracku a také s přihlédnutím k faktu, že Gary Yershon, jakkoli to může znít troufale, je v branži filmové hudby absolutní nobody. Na svém kontě má teprve čtyři celovečerní soundtracky, všechny ve spolupráci s režisérem Mikem Leighem. Už samotná nominace byla trochu krokem vedle a prostor mohl dostat spíš Trent Reznor se Zmizelou. Případná výhra Mr. Turnera, který je dále nominovaný v technických kategoriích, by byla absolutní výsměch.
And The Oscar Goes To:
Oscaři nejsou o tom, kdo si co zaslouží, jde spíš o snahu zdůraznit potenciál. Kdyby svět byl spravedlivý, Desplat by svou sošku získal už za Královu řeč. S největší pravděpodobností ale zase odejde s prázdnou. Kdyby vyhrál Interstellar, vesmír by pro jásot Zimmerových a Nolanových nadšených fanoušků pravděpodobně explodoval. Mr. Turner se přišel na Oscary spíše ohřát, a tak nezbývá než pogratulovat Jóhannu Jóhannssonovi, který bude stejně jako loni Steven Pierce ohromeně přebírat zlatou postavičku hned za první nominaci.
Šance podle Filmserveru:
- Jóhann Jóhannsson - Teorie všeho 45%
- Alexandre Desplat Grandhotel Budapešť 30%
- Hans Zimmer - Interstellar 15%
- Alexandre Desplat - Kód Enigmy 10%
- Gary Yershon - Mr. Turner 0%
NEJLEPŠÍ PÍSEŇ
Mezi letošními nominacemi docela chybí muzikálové skladby, kterým se v posledních letech celkem dařilo a velká škoda je i absence The Hanging Tree z Hunger Games: Síla vzdoru 1. část, která několik týdnů vévodila žebříčkům prodejnosti. Tentokrát se ve výběru sešly písně, které snad s výjimkou Everything is Awesome hrají na emoce.
Selma - Glory
Love Song - Lost Stars
LEGO příběh - Everything Is Awesome
Beyong The Lights - Grateful
Glenn Campbell: I’ll Be Me - I'm Not Gonna Miss You
Ang The Oscar Goes To:
Už od začátku jsou největšími rivaly v kategorii Lost Stars a Glory. A ačkoliv vítězství písně Man or Muppet před čtyřmi lety dokazuje, že šanci by měla i aktuální šílenost z LEGO® příběhu, dojemné ploužáky jsou stejně pořád to, co má na Oscarech přednost. A po dechberoucím vystoupení Johna Legenda s písní Glory na předávání hudebních cen Grammy už ani Lost Stars nemůže moc doufat.
Šance podle Filmserveru:
- Glory z filmu Selma 55%
- Lost Stars z filmu Love Song 30%
- Everything Is Awesome z filmu LEGO® příběh 5%
- Grateful z filmu Beyond the Lights 5%
- I’m Not Gonna Miss You z filmu Glenn Campbell: I’ll Be Me 5%