Oscar 2015: Technické kategorie

Vydáno: 29.01.2015 07:00 - Václav Limberk | foto: facebook tvůrce

Ve druhém pokračování oscarových analýz se podíváme na oscarové nominace v technických kategoriích. Favorité se tu často shodují s nominacemi v té nejprestižnější kategorii, za kterou se považuje nejlepší film.
Ze snímků, které jsou zároveň nominovány na nejlepší film, najdeme v těch "hlavních" technických kategoriích - kamera, střih a výprava - filmy BirdmanGrandhotel BudapešťChlapectvíKód EnigmyWhiplash a Americký sniper. V těch zbývajících "vedlejších" kategoriích - kostýmy, make-up a účes, mix zvuku, střih zvuku a vizuální efekty najdeme i některé méně "provařené" snímky a v kategorii nejlepší vizuální efekty pak tradičně dominují blockbustery. Nejdříve vám trochu podrobněji představíme snímky nominované za nejlepší kameru.

NEJLEPŠÍ KAMERA

Birdman (Emmanuel Lubezki)

Alejandro González Iñárritu, Emmanuel Lubezki při natáčení filmu Birdman / BirdmanMinulý rok získal Emmanuel Lubezki Oscara za nejlepší kameru za Gravitaci. Je dost nepravěpodobné, že by se letos tato situace opakovala a Lubezki by byl oceněn dva roky po sobě. Na druhé straně je jeho práce na Birdmanovi naprosto mimořádná, takže pokud by Oscara získal i tento rok, bylo by to po právu. Jde o celkem sedmou nominaci pro tohoto mexického kameramana, který spolupracuje často s režiséry Alfonsem Cuarónem a Terrencem Malickem. V případě Birdmana se jedná o první Lubezkiho spolupráci s dalším mexickým rodákem a kolegou, režisérem Alejandrem Gonzálezem Iñárrituem. V současnosti spolu oba spolupracují podruhé na westernu The Revenant

Grandhotel Budapešť (Robert Yeoman)

Robert Yeoman při natáčení filmu Grandhotel Budapešť / Pensylvánský rodák Robert Yeoman je nominován za nejlepší kameru k filmu režiséra Wese Andersona Grandhotel Budapešť. Oba, režisér Anderson a kameraman Yeoman, spolupracují již od roku 1996, kdy spolu točili film Grázlové. Yeoman poté s Andersonem natočil některé z jeho nejznámějších filmů jako například Jak jsem balil učitelku, Taková normální rodinka nebo Život pod vodou. Jedná se o vůbec první oscarovou nominaci pro Yeomana. Jeho práce na Grandhotelu Budapešť je rovněž pozoruhodná, nicméně zisk Oscara by byl v tomto případě velkým, i když zaslouženým výsledkem. V jeho prospěch hovoří devět oscarových nominací pro tento film a také jeho všeobecně kladné přijetí diváky i kritikou. 

Mr. Turner (Dick Pope)

Mike Leigh, Dick Pope při natáčení filmu  / Mr. TurnerŽivotopisný film o malíři J.M.W. Turnerovi Mr. Turner je zřejmě největším papírovým favoritem minimálně v jedné ze čtyř kategorií, ve kterých je nominován. Jednou z nich je i nejlepší kamera, za kterou je nominován britský kameraman Dick Pope, stálý to spolupracovník režiséra Mikea Leigha. Jde o druhou oscarovou nominaci pro Dicka Popea a letos má opravdu velkou šanci na zisk prestižní ceny. Americká akademie má obecně slabost pro životopisné snímky o slavných umělcích a jelikož tento je o malíři, zdá se z toho být logické, že by akademici mohli ocenit právě tento aspekt tím, že ocení "malířskou" kameru Dicka Popea.

Nezlomný (Roger Deakins)

Roger Deakins při natáčení filmu Nezlomný / UnbrokenUž by se opravdu slušelo, kdyby britský kameraman a rekordman co se týče (neproměněných) oscarových nominací (má jich už 12), Roger Deakins získal konečně Oscara za nejlepší kameru. Letos se do exkluzivní pětice probojoval s filmem Angeliny Jolie Nezlomný. Loni byl Deakins nominován za mrazivý thriller Zmizení. Bohužel drama Nezlomný nepatří k těm snímkům, které jsou nominovány v kategorii nejlepší film a režie, a proto je dost pravděpodobné, že bude akademiky přehlídnut. Na druhou stranu jde o outsidera, který by se třemi nominacemi v technických kategoriích mohl uspět právě zde. Akademici by se konečně mohli "slitovat" a ocenit jedinečnou práci tohoto talentovaného kameramana, který měl doposud příslovečnou smůlu.

Ida (Lukasz ZalRyszard Lenczewski)

Fotografie z filmu Ida / IdaNominace polské Idy v kategorii nejlepší kamera je poměrně překvapivá, nicméně zcela zasloužená. Akademici zde ohodnotili zejména použití černobílého obrazu, který je v současném filmovém kontextu zcela výjimečný. Jde pochopitelně o první oscarovou nominaci pro oba polské kameramany, pro něž je oceněním už samotná nominace. Zisk Oscara by pak byl v tomto případě mírně řečeno velmi překvapivý. 

And The Oscar Goes to…

Papírově je největším favoritem Dick Pope za "výtvarný" film Mr. Turner. Jedinou vážnou konkurencí mu může být Robert Yeoman za podobně výtvarně laděný Grandhotel Budapešť

Šance podle FilmServeru: 

NEJLEPŠÍ STŘIH

Fotografie z filmu Chlapectví / V kategorii nejlepší střih jsou letos nominovány filmy ChlapectvíKód EnigmyGrandhotel BudapešťWhiplash a Americký sniper. Loni v této kategorii triumfovali režisér Alfonso Cuarón a střihač Marc Sanger za Gravitaci. Podle "teorie" uveřejněné námi minulý rok, by cenu za střih měl získat vítěz v kategorii nejlepší film. Minulý rok znamenal výjimku z tohoto "pravidla", neboť Oscara za nejlepší film nezískala Gravitace, ale 12 let v řetězech

And The Oscar Goes To...

Letos je však dost pravděpodobné, že se tato statistika opět posílí, neboť největším favoritem v této kategorii je film Chlapectví, který je zároveň silným favoritem pro zisk Oscara za nejlepší film. Druhým favoritem je pak Americký sniper

Šance podle FilmServeru: 

NEJLEPŠÍ VÝPRAVA

Fotografie z filmu Grandhotel Budapešť / V této kategorii je letos nominováno těchto pět snímků: Grandhotel BudapešťKód EnigmyInterstellarČarovný les a Mr. Turner. Loni Oscara za nejlepší výpravu získal třpytivý a megalomanský Velký Gatsby. V této kategorii se zároveň s výpravou hodnotí i nejlepší dekorace. 


And The Oscar Goes To...


V kategorii nejlepší výprava by měl vyhrát ten "nejvýpravnější" film, kterým se letos zdá být Grandhotel Budapešť. Ten svými hýřivými barvami a celkově unikátním křiklavě barevným vizuálním laděním vypadá na největšího favorita v této kategorii. Bez šancí není ani britský Mr. Turner

Šance podle FilmServeru: 

NEJLEPŠÍ KOSTÝMY

Fotografie z filmu Grandhotel Budapešť / V kategorii nejlepší kostýmy figurují opět Grandhotel BudapešťMr. Turner a Čarovný les. Pětici pak doplňují filmy Zloba - Královna černé magie a Inherent Vice. Loni v této kategorii stejně jako v případě nejlepší výpravy vyhrál Velký Gatsby. Do značné míry se tyto dvě kategorie "překrývají".

And The Oscar Goes To...

I letos se dá očekávat, že snímek, který získá Oscara za nejlepší výpravu, si cenu odnese i za nejlepší kostýmy. Nejvíce šancí má podle nás Andersonův Grandhotel Budapešť.

Šance podle FilmServeru: 

NEJLEPŠÍ MAKE-UP A ÚČES

Steve Carell ve filmu Hon na lišku / FoxcatcherTato kategorie se od ostatních odlišuje tím, že má jen trojici nominovaných filmů. Letos to jsou tyto: Hon na liškuGrandhotel Budapešť a Strážci Galaxie. Minulý rok v této kategorii vyhrál Klub poslední naděje



And The Oscar Goes To...


Tento rok by mohl v této kategorii zvítězit stylisticky strohý Hon na lišku, který je na rozdíl od svých dvou nominovaných "kolegů" jediným vážným filmem. Právě tento aspekt by mohl Hon na lišku favorizovat. 

Šance podle FilmServeru: 

NEJLEPŠÍ MIX ZVUKU

Loňským vítězem této kategorie byla Gravitace. Letos jsou nominováni Americký sniperBirdman,InterstellarNezlomný a Whiplash

And The Oscar Goes To...

Matthew McConaughey, Christopher Nolan při natáčení filmu Interstellar / InterstellarNejlepší mix zvuku je "odborná" kategorie, která běžnému laikovi a filmovému divákovi příliš neřekne. Nicméně je jasné, že v této specificky technické kategorii by měl zvítězit buď Nolanův Interstellar, nebo Eastwoodův Americký sniper, právě díky jejich "technické" a v případě Interstellaru dokonce "vědecké" povaze.

Šance podle FilmServeru: 
  • Interstellar (Gary Rizzo, Gregg Landaker, Mark Weingarten) 60%
  • Americký sniper (John Reitz, Gregg Rudloff, Walt Martin) 20%
  • Birdman (Jon Taylor, Frank A. Montaño, Thomas Varga)  10%
  • Nezlomný (Jon Taylor, Frank A. Montaño, David Lee) 5%
  • Whiplash (Craig Mann, Ben Wilkins, Thomas Curley) 5%

NEJLEPŠÍ STŘIH ZVUKU

Matthew McConaughey, Anne Hathaway, David Oyelowo ve filmu Interstellar / InterstellarTato kategorie je k neroznání od své bratrské kategorie. V podstatě jde o dvě strany jedné mince: mix zvuku/střih zvuku. Loni v této kategorii byla oceněna technicky náročná práce na Gravitaci. Letos mají šanci znovu válečný Americký sniper, hvězdný Interstellar, satirický Birdman, historický Nezlomný a hudební Whiplash "vystřídal" výpravný Hobit: Bitva pěti armád.

And The Oscar Goes To...

I zde by měl zvítězit jeden ze dvou největších favoritů technických kategorií, tedy buď Interstellar, nebo Americký sniper

Šance podle FilmServeru: 

NEJLEPŠÍ VIZUÁLNÍ EFEKTY

Poslední z námi prezentovaných technických kategorií jsou nejlepší vizuální efekty. Toto je kategorie, ve které mají tradičně největší šanci hlavně blockbustery s nákladnými triky a efekty. I tuto kategorii opanovala loni Gravitace. V letošní nominované pětici jsou tyto filmy: Captain America: Návrat prvního AvengeraÚsvit planety opicStrážci GalaxieInterstellar a X-Men: Budoucí minulost.

And The Oscar Goes To...


Fotografie z filmu Strážci Galaxie / Tato kategorie je ještě více subjektivnější než všechny předchozí. Jak rozhodnout, který film má nejlepší triky a efekty, když všechny dnešní blockbustery v této oblasti většinou nemají téměř žádnou chybu? Nicméně i zde se očekává vítězství Interstellaru, který je na rozdíl od všech ostatních nominovaných snímků fimem "s přesahem". Právě tento aspekt by mohli akademici ocenit. 

Šance podle FilmServeru: 

Tím jsme průvodce technickými kategoriemi vyčerpali. A jací jsou podle vás favorité v té či oné konkrétní kategorii?


NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY