Zvýšenou koncentrací temných válečných dramat zaujme televizní výběr v tomto týdnu asi nejvíc. Opět v něm chybí nějaký velký hit, zájemce se tedy musí spokojit s většinou ne moc známými žánrovkami nebo některými klasikami.
Špatně zorganizovaná loupež (
Disorganized Crime) (pátek 23. 1., Nova Cinema, 21.40 - 23.35 / sobota 24. 1., 02.40 - 05.30)
Nejen u nás skoro neznámá akční komedie nepatří k tomu nejoriginálnějšímu, co v žánru vzniklo, skýtá ale docela dost zábavy. Zkušený scenárista a ne tak častý režisér
Jim Kouf vše vsadil na tzv. první signální a to se mu docela vyplatilo. Ústřední příběh je přímočarý, předvídatelný a jeho pointa je jasná už od poloviny a humor je jednodušší, přesto to celé docela funguje, má to náboj a spád a divák by se neměl moc nudit. V hlavních rolích se objeví spolehliví
Hoyt Axton,
Corbin Bernsen,
Rubén Blades,
Fred Gwynne a
Ed O'Neill. Pohodová oddechovka na páteční večer.
Synopse: V malém městečku v Montaně se skrývá lupič Frank Salazar (
Corbin Bernsen), který má za sebou již několik přepadení bank. Když zjistí, že ta místní disponuje velkou hotovostí, najme čtyři bývalé komplice, kteří se vzájemně neznají a chce se opět obohatit. Jenže než stačí akci podniknout, chytí ho policisté, kteří ho odešlou zpět do New Jersey. Jeho parťáci, kteří se ho nedočkají, se tedy rozhodnou, že loupež provedou bez něj.
Zajímavost: Jedná se teprve o druhý autorův režijní počin.
Ukázka z filmu Špatně zorganizovaná loupež / Disorganized Crime
Pieseň o sivom holubovi (pátek 23. 1., ČT art, 22.15 - 23.55)
Prakticky vůbec nevysílané československé povídkové drama nahlíží na válku očima dětí, v čemž spočívá jeho největší síla. Režírující
Stanislav Barabáš se mohl opřít o hutnou atmosféru, parádní kameru, skvělou hudbu
Zdeňka Lišky, relativně vyrovnanou úroveň jednotlivých příběhů a skvělé výkony všech dětských herců. Ti se neztratili ani ve společnosti kupříkladu
Jiřího Sováka,
Ladislava Chudíka nebo
Jany Hlaváčové. Ke škodě věci můžou být snad jen častá a přehnaná poetika záběrů a vzhledem k době vzniku i nezbytná určitá naivita a černobílé vykreslení charakterů. Raritní záležitost.
Synopse: Děj filmu tvoří šestice příběhů. První začíná v létě roku 1944, poslední končí na jaře 1945 a všechny na sebe určitým způsobem navazují, protože mají společné některé dětské hrdiny, kteří prožívají dospívání ve zlých válečných časech.
Zajímavost: Režisér film nasnímal z výšky sedmdesáti centimetrů, což je dětský zorný úhel.
Televizní spot filmu Pieseň o sivom holubovi
Hluboko (
Djúpið) (pátek 23. 1., ČT2, 23.00 - 00.30)
Tři roky staré islandské drama zpracovává silný a zajímavý příběh vycházející ze skutečnosti a jeho největší devízou je typicky severská atmosféra. Režírující
Baltasar Kormákur toho moc neřešil a cele se věnoval opravdu jen osudům hlavního hrdiny, který se svého času stal bezmála národním hrdinou. Toho skvěle ztvárnil
Ólafur Darri Ólafsson, jenž mu propůjčil svůj osobitý zjev a svým charismatem nemá problém utáhnout celý film. Ač je technicky vše na vysoké úrovni a tvůrce se snaží děj oživit, snímku značně chybí jakýkoli konflikt a místy je znát, že by si událost zasloužila spíš dokument. Pořád jde ale o výbornou žánrovku, o čemž vás přesvědčí i naše
recenze.
Synopse: V roce 1984 se po nečekaně prudké bouři několik kilometrů od pobřeží Islandu potopila rybářská loď s celou posádkou. Jeden rybář (
Ólafur Darri Ólafsson) však dokázal přežít šest hodin v Severním ledovém oceánu. Zcela sám doplaval až ke břehům Islandu a překonal i nebezpečné a pusté lávové pole. Ačkoli ho lékaři okamžitě vyšetřili, dodnes není úplně jasné, jak mohl tragédii přežít. Po návratu na pevninu se stal obrovskou hvězdou a s tímto údělem se jen těžko vyrovnával.
Zajímavost: Ačkoli přeživší námořník s režisérem na filmu spolupracoval, na vlastní žádost ho nikdy neviděl.
Český trailer filmu Hluboko / Djúpið
Bojovník (
Le battant) (pátek 23. 1., Barrandov, 23.30 - 02.05 / neděle 25. 1., 02.35 - 05.15)
Lehce nadprůměrné a zřídka reprízované francouzské krimidrama nezaujme ničím výjimečným a je spíše zaměnitelnou žánrovkou. Režisér
Alain Delon si napsal dost chatrný a předvídatelný scénář, který příliš nedrží u sebe a s blížícím se koncem přejímá schémata hollywoodských akčních filmů, navíc dost přetáhl stopáž, což je znát hlavně v rozvláčné druhé polovině. Nad vodou tak snímek drží sám tvůrce v titulní roli, jehož doplňuje třeba krásná
Anne Parillaud a několik podařených scén, které dávají vzpomenout na zlatou éru francouzských drsňáků.
Synopse: Zloděj Jacques Darnay (
Alain Delon) se po deseti letech vrací z vězení, kde byl za loupež a vraždu majitele klenotnictví. Musí si ale dávat pozor, protože má v patách jak policisty, tak gangstery v čele s Ruggierim (
François Périer), neboť šperky, které Jacques před lety ukradl, se nikdy nenašly.
Zajímavost: Film je adaptací románu
André Caroffa.
Originální trailer filmu Bojovník / Le battant
Anton Špelec, ostrostřelec (sobota 24. 1., Prima, 10.10 - 11.40 / neděle 25. 1., Prima Love, 15.05 - 16.35)
Přes osmdesát let stará československá komedie jako jedna z mála obstála ve zkoušce času a neztratila nic ze svých kvalit. Její hlavní a nesmrtelnou devízou je titulní
Vlasta Burian, který ji proměnil ve svou one man show, potvrzuje v ní to, proč je nazýván Králem komiků a hlavně v ní pronáší obrovské množství dnes už legendárních a zlidovělých hlášek, mezi nimiž se dají najít i nadčasové narážky na politiku. Režírující
Martin Frič tak měl úlohu usnadněnou, protože se navíc mohl opřít i o šílený příběh, takže mu stačilo jen dodat svižné tempo a vypointovat všechny vtípky. Absolutní klasika.
Synopse: Anton Špelec sice vyrábí hudební nástroje, tělem i duší je však ostrostřelec. V jednom maloměstě se chystá paráda, při níž budou zasloužilí ostrostřelci odměněni medailemi. Jenže na něj se opět nedostane, takže je nucen žal zapít v místní hospodě, kde pod vlivem alkoholu urazí císaře pána, za což musí jít do vězení. Tím ale jeho patálie teprve začínají.
Zajímavost: FIlm je inspirovaný hrou
Emila Artura Longena Už mě vezou.
Ukázka z filmu Anton Špelec, ostrostřelec
Colette (sobota 24. 1., ČT1, 20.00 - 22.05)
Průměrné tuzemské drama doplácí především na to, že až příliš spoléhá na tematiku koncentračních táborů a zaštiťuje se jménem
Arnošta Lustiga, který je autorem literární předlohy. Režírující
Milan Cieslar se sice sympaticky snaží o depresivní atmosféru, kterou podporuje i zdařilým hudebním doprovodem
Atliho Örvarssona, jenže se nemůže opřít o příběh, který pracuje s až příliš mnoho postavami, s nimiž není možné se ztotožnit. Výsledku moc neprospívají ani špatné postsynchrony, jazyková jednotnost a finále spoléhající na obří náhodu. Jediným, kdo tady má co hrát, je velmi dobrý
Jiří Mádl, který drží film nad vodou. Snesitelná, ale bohužel zapomenutelná jednohubka, což potvrzuje i naše
recenze.
Synopse: V osvětimském koncentračním táboře vládne přísná hierarchie dokonce i mezi samotnými vězni. Obchoduje se tu s čímkoli, co může zachránit život a podmínky tu jsou takřka nelidské. To poznává i Židovka Colette (
Clémence Thioly), které hned po příjezdu poradí mladík Vili (
Jiří Mádl), co má při selekci říci, aby se alespoň prozatím uchránila před jistou smrtí. Její krásy si ale brzy všimne i vedoucí tábora Weissacker (
Eric Bouwer) a zaměstná ji ve své dílně. Postupně ale propadá jejímu kouzlu a opájí se mocí, kterou nad ní má. Navzdory všemu se Colette a Vili zamilují a dokonce naplánují společný útěk. Jeho úspěch je ale krajně nejistý.
Zajímavost: Psychologicky náročné scény zkoušel režisér s herci ještě před samotným natáčením bez kamery.
Oficiální trailer filmu Colette
Návrat Růžového pantera (
The Return of the Pink Panther) (sobota 24. 1., ČT2, 21.15 - 23.05)
Třetí díl komediální série za těmi prvními lehce zaostává, pořád se ale jedná o výtečnou záležitost. Režírující
Blake Edwards se znovu mohl opřít o fenomenální komické umění
Petera Sellerse, jenž tu předvádí další ze svých osobitých gagů a dodává snímku potřebný švih, spád a náboj. Kriminální zápletka už není tak propracovaná a je relativně zdlouhavá, navíc je tu dost znát, že když není v záběru hlavní hvězda, dostavuje se nepříjemná nuda, naštěstí to ale není tak často. V dalších rolích se objeví
Christopher Plummer,
Herbert Lom nebo
Burt Kwouk. Absolutní klasika.
Synopse: Největší diamant světa, Růžový panter byl znovu ukraden. V muzeu Lugašského království, kde poutal oči všech návštěvníků, byli přesvědčeni, že je nedobytný, k čemuž měli důvod, neboť kvůli němu vyvinuli speciální soustavu pancéřových dveří. Na scénu tak musí být povolán inspektor Clouseau (
Peter Sellers), který jediný je schopen zloděje najít.
Zajímavost: Originální trailer filmu sestává zejména z nepoužitých záběrů.
Oficiální trailer filmu Návrat Růžového pantera / The Return of the Pink Panther
Amen. (
Amen.) (sobota 24. 1., Čt art, 23.05 - 01.10)
Koprodukční válečné drama nepatří k tomu nejznámějšímu asi i proto, že je trošku náročnější a vyžaduje více divácké pozornosti. Režisér a scenárista
Costa Gavras v něm částečně vycházel z divadelní hry
Rolfa Hochhutha, takže je jasné, že většinu filmu tvoří dialogy a tempo není bůhvíjak strhující. Příběh je naštěstí silný a nabízí hodně témat k zamyšlení, i když je místy manipulativní a evidentně vyznívá proticírkvevně, což může někomu vadit, na druhou stranu zvolil tvůrce hodně zajímavou a fungující symboliku. Ze známějších tváří se tu objeví jen
Mathieu Kassovitz. Trocha umění na dobrou noc.
Synopse: Jezuitský kněz Fontana (
Mathieu Kassovitz) se v průběhu druhé světové války snaží zprostředkovat poznatky a svědectví Vatikánu tak, aby mohl papež Pius XII. (
Marcel Iureş) deklarovat postoj církve k židovské genocidě. Problém ale je, že Svatý otec se tak úplně otevřeně vyjádřit asi nechce.
Zajímavost: Snímek získal Césara za scénář.
Originální trailer filmu Amen. / Amen.
Olga (úterý 27. 1., ČT2, 20.00 - 21.35 / čtvrtek 29. 1., 10.35 - 12.05)
Velice solidní dokument o první první dámě České republiky rozhodně nikoho neurazí. Režisér, scenárista a kameraman
Miroslav Janek sice nenabízí žádné nové zásadní informace a opírá se o svědectví jejích blízkých a přátel, přesto neopomíjí zdůraznit její osobitost a svéráznost. Oživení nabízí i zakomponování rozsáhlých materiálů StB, které ovšem někdy necitlivě ničí pointu situace. Na škodu je snad jen přehnaná délka, v níž vyniká několik hluchých a uměle nastavených míst. Víc než slušná pocta silné osobnosti.
Synopse: Nejbližší a nejspolehlivější partner
Václava Havla, kamarádka, která nezkazí žádnou legraci, štědrá hostitelka, vášnivá houbařka, milovnice přírody, ostrá glosátorka, za každých okolností svá a odvážná žena - tím vším a mnohým víc byla úplně první první dáma České republiky
Olga Havlová.
Zajímavost: Ve filmu se objeví i některé dosud nezveřejněné archivní záběry a fotografie.
Originální trailer filmu Olga
Modlitba pro Kateřinu Horovitzovou (úterý 27. 1., ČT2., 22.00 - 23.10)
Ačkoli je černobílá adaptace jednoho z nejslavnějších románů
Arnošta Lustiga "pouze" televizní, je neuvěřitelně mrazivá. Režírující
Antonín Moskalyk dokázal komorní prostředí využít na maximum a důraz kladl na opravdu hutnou a těžce depresivní atmosféru, syrové a sugestivní scény, místy hororovou hudbu a v neposlední řadě i na působivé dialogy. V hlavních rolích excelují
Jiří Adamíra a
Lenka Fišerová, vedle kterých se objeví kupříkladu i
Jiří Bruder,
Martin Růžek,
Ilja Prachař nebo
Vladimír Ráž. Moc chyb v tomto jedinečném počinu opravdu nenajdete.
Synopse: Krásná Kateřina Horovitzová (
Lenka Fišerová), které hrozí smrt v koncentračním táboře, se řízením osudu dostane do skupiny bohatých Židů, čímž jí svitne naděje na záchranu. Netuší ale, že nacisté s nimi hrají zákeřnou hru, v níž chtějí získat veškeré jejich finance.
Zajímavost: Snímek získal mimo jiné i Hlavní cenu na festivalu v Monte Carlu.
Ukázka z filmu Modlitba pro Kateřinu Horovitzovou