Lloyd Christmas (Jim Carrey) a Harry Dunne (Jeff Daniels) jsou typičtí a obyčejně průměrní Američané, kteří se od těch ostatních typických průměrných Američanů liší snad jen tím, že mají o nějaké to kolečko "namíň". Jsou zkrátka "všemi mastmi mazaní" a díky své prostoduchosti se jim podaří to, co málokomu jinému. Tam kde chybí rozum, přebývá dobrých úmyslů. Tak se stane, že kufřík s výkupným, který schválně zanechá v letištní hale Mary Swanson (Lauren Holly), se nedopatřením octne v Lloydových rukou a dvojici únosců Joeovi "mentál" Mentallinimu (Mike Starr) a J. P. Shayovi (Karen Duffy), kteří drží Maryina manžele jako rukojmí, nezbyde, než se honit za Lloydem, který se spolu se svým věrným kámošem Harrym vydá napříč Spojenými státy z výchozího Rhode Islandu až do horského střediska Aspenu v Coloradu. A sranda může začít!
A sranda také začala. Bratrské duo totiž zvedlo hozenou rukavici, kterou tu "kdysi dávno" zanechaly komediální kousky ze sedmdesátých (National Lampoon: Zvěřinec) a osmdesátých (Porky) let a rozhodlo se, že nastavenou laťku posunou přeci jen o něco výš (nebo níž?) a že je na čase světu ukázat, zač je toho komediální a připitomělý loket. Kdyby jejich pokus o obrodu a revoluci v žánru slapstickové komedie nevyšel, nikdy bychom o této svérázné dvojce zřejmě neslyšeli, jenže Peter a Bobby se s "Blbci" trefili do vkusu velké spousty diváků a nejspíše také do doby, která pravděpodobně jejich "talentu" byla více než nakloněna.
Ovšem právě zde, u slova "talent", jsem na rozpacích, protože Blbý a blbější je vše možné, jen nikoliv ukázkou talentu, ať už v jakémkoliv směru. Je tomu právě naopak. Blbý a blbější jsou důkazem toho, že s patřičnou dávkou štěstí a zdravé drzosti dokážete v "neomezené zemi možností" všechno. Amerika prostě "své bratry Farrellyovy" potřebovala jako sůl a také je dostala měrou vrchovatou. Farrellyové vsadili všechno na jednu kartu a dokonale jim to vyšlo. Jejich komedie má děj naprosto nesmyslný, řiďoučký jak ta nejřidší kaše, většina gagů jsou ty nejjednoduší kameňáky na hranici trapnosti a debility a přesto to všechno nějak zázračně zabralo.
Farrellyové se toho zkrátka nebáli a nabídli divákům to, po čem jejich duše, srdce a především trávicí a vylučovací trakt prahnul. Velmi efektivně zdokonalili "záchodový humor" a když se místo hnusu dostavily v kinosálech salvy smíchu v takovém množství a hlasitosti, že zastínily i nějaké ty náznaky děje a dialogů, pak vyšlo najevo, že právě to je "to", co tu celá léta chybělo. Právě jim můžeme vděčit za celou další "záchodovou vlnu", ke které sami bratři přidali ještě další "lechtivou" tělní tekutinu v jejich vůbec největším megahitu Něco na té Mary je.
Není sporu o tom, že role obou bratrů byla v tomto směru průkopnická. Diskutabilní je ovšem to, nakolik je jejich humor opravdu vtipný a nakolik jde pouze o přehlídku nechutných a nevtipných trapností. Na tuto otázku si však musí utvořit každý divák svůj vlastní názor. Soudě však podle obrovského diváckého zájmu a kupodivu i vcelku pozitivního kritického ohlasu, Blbý a blbější se mnoha divákům i kritikům líbili.
Velkou zásluhu na tom kromě bratrského dua měli oba hlavní herečtí představitelé, mezi kterými ona pověstná herecká chemie báječně fungovala. Jeff Daniels, který hrál "blbého" (nebo blbějšího?) ovšem nebyl v té době žádný nováček. Navíc nešlo ani o komediálního nebo slapstickového herce, takže se jeho výběr zdá i z dnešního hlediska poměrně překvapivý. Nicméně nutno podotknout, že se Daniels do této role zručně převtělil, a velký úspěch mu pomohl i v další herecké kariéře. I když zdaleka ne tak zářivé jako u jeho kolegy.
Jako perličku na závěr lze u Blbého a blbějšího zmínit ještě skutečnost, že Jim Carrey, jehož Lloyd se zoufale zamiloval do postavy Mary, se mimo plátno zamiloval do její herecké představitelky Lauren Holly, s kterou se také dva roky poté vzal. Ovšem za necelý rok se s ní i rozvedl. Co ještě stojí za zmínku, je kvalitní soundtrack filmu složený převážně z rockově laděných balad, včetně tehdy mimořádně populárních Crash Test Dummies a jejich hitu "Mmm Mmm Mmm Mmm", který ve filmu také zazní.
PS: Blbý a blbější se od doby svého vzniku stal kultem, který bylo nutno následovat. Stalo se tak s neúspěšným prequelem (bez obou původních herců) Blbý a ještě blbější: Jak Harry potkal Lloyda a konečně i s aktuálním a "regulérním" sequelem Návrat blbýho a blbějšího.