Jméno v Kanadě narozeného scénáristy a režiséra
Paul Haggise se divákům na celém světě nesmazatelně vrylo v roce 2004, kdy jeho režijní debut, mozaika několika osudů obyvatel Los Angeles na pozadí rasových otázek
Crash, získal překvapivě hned tři Oscary, včetně dvou pro Haggise, který byl jedním z producentů nejlepšího filmu a druhého za nejlepší původní scénář. Haggisova novinka
Third Person je podobně jako
Crash umně napsaným i zrežírovaným propletencem osudů a vztahů mnoha postav s originální pointou.
Third Person (název se vztahuje ke psaní ve třetí osobě) sleduje trojici vzájemně nesouvisejících zápletek. První je o spisovatelovi Michaelovi (
Liam Neeson), který momentálně v Paříži dopisuje svůj další román. Michael tu žije v hotelu odloučen od své ženy Elaine (
Kim Basinger), kterou nedávno opustil. Nečekaně ho navštíví jeho milenka Anna (
Olivia Wilde). Druhá se odehrává v New Yorku. Julia (
Mila Kunis) se snaží přesvědčit Ricka (
James Franco), aby ji nechal vídat se svým malým synem. Julia byla obviněna, že se ho pokusila zabít, ale ona to popírá. A konečně v Římě sledujeme amerického podnikatele Scotta (
Adrien Brody), kterak se snaží pomoct albánské cikánce Monice (
Moran Atias) získat zpět svou unesenou dceru.
Více z děje nemá cenu prozrazovat, neboť byste byli ochuzeni o několik překvapení především v závěru. Střídání tří zápletek v
Third Person tu na rozdíl třeba od podobně laděného
Babelu funguje paralelně, takže můžeme v "reálném" čase sledovat zároveň osudy všech hlavních postav, které se podobně jako v
Babelu odehrávají hned na několika kontinentech. Všechny tři se odehrávají odděleně, i když v jednom momentu se některé z postav setkají, aniž by ale pochopitelně o sobě věděly. Každý z jednotlivých minipříběhů nese dostatečný dramatický potenciál, takže by sám vydal na samostatný film, ale pohromadě je jejich dopad ještě mocnější.

Velkou zásluhu na tom kromě Haggisovy scenáristické obratnosti a režijní vynalezávosti má znamenitá dramatická hudba
Daria Marianelliho, držitele Oscara za
Pokání, kterou slyšíte a vnímáte prakticky neustále, aniž by ale jakkoliv rušila. Naopak jen zesiluje dramatický účinek hereckých výkonů všech protagonistů hvězdně vybraného ansámblu. Žádný z nich tu na sebe nestrhává dominantní pozornost, takže se jejich oddělená herecká akce nestřetává, ale naopak pomáhá umocňovat celkový dojem. Herecké výkony se tu nesou v příjemně civilní rovině a je to zvláště příjemné například u Liama Neesona, kterého jinak můžete často vídat v herecké šarži drsňáků jako naposledy v akční krimi
Mezi náhrobními kameny.
Third Person je zároveň možno chápat kromě příběhu "babelovského" ražení i jako reflexi tvůrčí umělecké tvorby, respektive jedné z jejich podob - spisovatelství. I z tohoto pohledu je Haggisův snímek rozhodně zajímavý a podnětný k zamyšlení.
Third Person nesklidil příznivé kritiky na serverech
Rottentomatoes ani na
Metacriticu, což je vzhledem k jeho propracovanosti a komplexnímu pocitu uspokojení plynoucího z něj dost překvapivé.

Problém tu shledávám v tom, že dnes už nejsou podobně konstruované příběhy v módě a také ten fakt, že po snímcích jako byly právě
Crash nebo
Babel, jsou už diváci a kritici podobných kousků namlsáni. Dalším aspektem mluvícím v Haggisův neprospěch může být oslnivý úspěch jeho debutu, který mu možná trochu paradoxně nyní ztěžuje pozici. Když se smíříte s tím, že se
Third Person nesnaží být novým
Crashem, ale vezmete ho jen jako citlivě a chytře plynoucí příběh(y), pak by se vám mohl líbit. My vám ho rozhodně doporučujeme.
Originální trailer filmu Third Person