Recenze: Nekompromisní John Wick aneb Víte, komu zabíjíte psa?

Vydáno: 21.10.2014 17:30 - Vratislav Šálek | foto: facebook tvůrce

Bývalému obávanému zabijákovi Keanu Reevesovi zabijí psa, jehož mu jako poslední dárek věnovala umírající manželka. Není se co divit, že následuje krutá a brutální pomsta. Jak moc fanoušky akce uspokojí očekávaný John Wick?

John WickRecenzoval/a Vratislav Šálek dne 21.10.2014 17:30. Bývalému obávanému zabijákovi Keanu Reevesovi zabijí psa, jehož mu jako poslední dárek věnovala umírající manželka. Není se co divit, že následuje krutá a brutální pomsta. Jak moc fanoušky akce uspokojí očekávaný John Wick? Hodnocení: 3.5
John Wick
John Wick
Thriller / Akční
USA, 2014 , 101 min.

Režie: Chad Stahelski, David Leitch
Scénář: Derek Kolstad
Kamera: Jonathan Sela
Herci: Keanu Reeves, Michael Nyqvist, Alfie Allen, Willem Dafoe, Dean Winters, Adrianne Palicki, Omer Barnea, Toby Leonard Moore, Daniel Bernhardt, Bridget Moynahan, John Leguizamo, Ian McShane, Bridget Regan, Lance Reddick, Keith Jardine

Česká premiéra: 23.10.2014

John Wick hodnocení na Kinobox.cz: 82.62 %
Tomu, že se stárnoucí (nebo ti, jejichž hvězda prostě upadla) herci v poslední době zkouší vrátit v ryze akčním žánru, už bylo nejen na Filmserveru věnováno dost a dost řádků, takže je zbytečné se o tom znovu rozepisovat. Kvalita těchto počinů je však značně nevyrovnaná a málokdy se stane, že by podobný film byl nějak více očekáván. Výjimek je hodně málo. Jednou z nich je John Wick, který se po několika výtečných trailerech stal jedním z nejvyhlíženějších snímků konce roku.

Keanu Reeves ve filmu John Wick / John WickNázev filmu je zároveň jménem hlavní postavy, která patřila svého času k obávaným zabijákům (její přezdívka byla Baba Jaga - fakt, to není výmysl :-)). Jenže John se jednoho dne rozhodl, že vše pověsí na hřebík a život už bude věnovat jen milující manželce. Ta ovšem onemocněla těžkou chorobou, jíž bohužel brzy podlehla. Ještě před smrtí koupila svému muži psa, aby se měl s kým mazlit. Když tedy trojice bezvýznamných zlodějíčků ukradne Johnymu auto, možná by nad tím novopočený vdovec mávl rukou, mladíci ale udělali tu chybu, že při tom zabili ono nebohé zvíře. A to nemůže zůstat bez trestu, takže Johnny porušuje slib, vrací se do akce, chce se pomstít a celé podsvětí se musí mít na pozoru.

Co si budeme povídat, příběh je zoufale banální a takhle na monitoru vypadá až směšně. Jenže John Wick od začátku ví, čím chce být a na nic víc si nehraje. Oficiální a v titulcích jediný uvedený režisér - debutant Chad Stahelski (ačkoli film natáčel společně s kolegou Davidem Leitchem, který ale zřejmě z důvodu režijních odborů musel zůstat pouze v kolonce producenta) si je vědom, co točí a s ničím a nikým se opravdu nemaže.

Keanu Reeves ve filmu John Wick / John WickJe vidět, že jako protřelý kaskadér má obrovské zkušenosti s akcí a to, co v tomto směru předvedl, vskutku nemá v roce 2014 obdoby. Nebojí se brutálních bitek, drsných a syrových přestřelek, velkého množství mrtvol a hlavně headshotů. Je až fascinující, že více než polovina mrtvých zemře právě po průstřelu hlavy, klobouk dolů za tuhle odvahu. Tvůrce se navíc neuchyluje k moderním klipovitým střihům a používání různých filtrů a naopak si zakládá na tom, aby byla akce přehledná a abychom si ji mohli vychutnat do sytosti. Celkově je vůbec tempo "oldschoolově" pomalé a nikam se tu nespěchá, což společně s odpovídajícím hudebním doprovodem jen dotváří hodně zajímavou atmosféru.

Stahelski se absolutně nebere vážně a celý film je prošpikován černohumornými a cynickými hláškami, které většinou spočívají pouze v tom, že se někdo nějak zatváří a pronese "Aha, hmmmm" a tak podobně. A jakkoli hloupě to může znít, funguje to naprosto báječně, což je dáno jednak perfektním režijním načasováním, jednak skvělým vypointováním situace a jednak výborným obsazením.

Adrianne Palicki ve filmu John Wick / John WickTomu jednoznačně kraluje Keanu Reeves, jenž film táhne zcela sám a stačí mu k tomu jen používat minimum výrazů, nechat působit své charisma, určitým způsobem se dívat do kamery, střílet a sem tam něco "zahlásit". To je vše. Není pak divu, že ostatní v jeho stínu trochu blednou, ačkoli jsou objektivně vzato velmi dobří. Michael Nyqvist si svého dalšího hollywoodského záporáka vychutnává, jakkoli mohl být trochu výraznější, Willem Dafoe je v miniroli jakéhosi zabijáckého guru zcela přesný a takhle bych mohl pokračovat dál, protože casting se nadmíru vydařil, i když jde vlastně o film jednoho herce. Potěší také bizarnost některých momentů a pár chytrých nápadů, kterými disponuje ústřední příběh.

Je jasné, že nad tím vším nesmíte hluboce a dlouho přemýšlet, protože je tu plno nesmyslů, občas několik nelogičností a všechny charaktery jsou zoufale ploché, jenže komu by to v podobném žánru vadilo? Objektivně vzato se výsledku dá vytknout i přespříliš roztahaný začátek, v němž se toho opravdu moc neděje a jen se čeká na první větší akci. Co ale bolí nejvíc, je to, že finále se odbyde dost rychle a nevýrazně a na pořádně adrenalinový závěrečný souboj tak budete čekat marně.

Keanu Reeves ve filmu John Wick / John WickPokud se po zhlédnutí trailerů budete na Johna Wicka těšit, troufnu si říct, že s ním budete spokojeni, protože vám dá přesně to, co čekáte a chcete. Jestli patříte k těm, kteří nostalgicky vzpomínají na akční filmy z devadesátých let, kdy se toho moc neřešilo a hned střílelo, je tohle přesně pro vás. Jde totiž o strašně příjemné osvěžení, které ve skomírajícím žánru chybí a zároveň také o jedno z největších překvapení roku. Teď jen, aby si komerčně vedlo alespoň uspokojivě. Zaslouží si to totiž jako máloco.

Český trailer filmu John Wick / John Wick