Jestli ano, pak víte, co mají všechny tyto snímky společného. Je jím jméno autorky předlohy, americké spisovatelky Patricie Highsmith. Mezi její nejslavnější romány patří bezesporu právě ty s postavou "Talentovaného pana Ripleyho", které nejvíce zviditelnil zmíněný Minghellův film z roku 1999, kde mladíka vraždícího pro novou identitu ztvárnil Matt Damon. Aktuální novinka Smrt v labyrintu je další z řady zfilmovaných děl uvedené spisovatelky, která nese jisté podobné znaky s Talentovaným panem Ripleyem, i když v ní tato postava nevystupuje.
Děj je situován do roku 1962 a hlavní postavou je Chester MacFarland (Viggo Mortensen), podvodník a "obchodní cestující", který za sebou nechal Spojené státy a celou řadu podvedených klientů a spolu se svou ženou Colette (Kirsten Dunst) se vydal na dovolenou do slunného Řecka. Bohužel, v jeho stopách se vydal i soukromý detektiv hájící práva podvedených klientů, což se mu stane i osudným. Ke zločinu se náhodou připlete mladý turistický průvodce Rydal (Oscar Isaac), který se tak stane Chesterovým komplicem a zároveň průvodcem manželského páru při útěku před policií. Nesourodá trojice se vydává na cestu, kterou ještě navíc komplikuje Rydalova náklonnost ke Colette.
Smrt v labyrintu je režijním debutem původem íránského scenáristy Hosseina Aminiho, který má na svém kontě scénáře k filmům jako například Křídla vášně (nominace na ceny BAFTA a Oscara), Drive nebo 47 Róninů. Po zhlédnutí jeho prvního režijního pokusu lze s klidem konstatovat, že se Amini s přehledem a bez obvyklých začátečnických chyb popasoval i s režií. Snímek se vyznačuje poklidným a soustředěným stylem vyprávění balancujícího na hraně dusného thrilleru a idylického turistického průvodce ze sluncem zalitých a oku lahodících lokací (natáčelo se v autentických exteriérech v Řecku a Turecku).
Vedle pevné režijní ruky Aminiho, který si pochopitelně sám napsal i scénář, příjemně nasnímaných exotických koutů Řecka a Turecka a nepřeslechnutelného hudebního podkresu Alberto Iglesiase se Smrt v labyrintu může opřít o trojici výborných hereckých výkonů a dostatečně zvučných jmen. Viggo Mortensen tu opět dokazuje, že minimálně od Cronenbergových Dějin násilí je skutečně zajímavým hercem a zároveň disponuje přirozeným charismatem. Jeho antihrdina Chester je dostatečně rozporuplnou postavou, s kterou budete přesto sympatizovat (podobně jako s panem Ripleyem).
Jeho protihráčem je zde Oscar Isaac, který s Mortensenem snaživě drží krok a nepochybně ho čeká hvězdná kariéra, čemuž jistě napomůžou i právě vznikající nové Star Wars. Trochu upozaděná tu je jen Kirsten Dunst. Nikoliv však její vinou, ale je to způsobeno prostě tím, že v románech Patricie Highsmith dominují muži. Podobně tomu bylo i ve zmíněném Panu Ripleym, kde se v podobné roli "té na vedlejší koleji" ocitla Gwyneth Paltrow.
Smrt v labyrintu je příjemnou stylovou retro záležitostí a další zdařilou filmovou adaptací známé autorky. Smrt v labyrintu je snímek zároveň napínavý i oddechový, dívá se na něj velmi pěkně a lze jej proto jen doporučit.